2016-07-14, 20:40
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Man går i skolan för att få grundläggande och fördjupad kunskap?

2. Föga förvånande.

...hon gick antagligen "Barn o fritid" på Tensta gymnasium...
Citera
2016-07-14, 20:41
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Du verkar leva i någon fantasi. De jag känner i överklassen skulle inte låta sina barn bara vara sysslolösa och leva på pengar. Det är självklart att de ska skaffa sig en bra utbildning och inleda karriärer. I synnerhet gäller detta sönerna, men även döttrarna förväntas utveckla och förkovra sig på olika sätt tills de gifter sig.

Du lever i en helt annan verklighet själv. Utbildning och karriär är för underklass människor som vill "move up in the world" om du är överklass sysslar du med dina hobbies eller något dumt (som att spela Polo).
Citera
2016-07-14, 20:45
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen

2) Om du inte behövde arbeta i resten av ditt liv skulle du ta utbildning på allvar?

Fast det är ju ytterst få som kommer att ärva så mycket att de inte behöver arbeta resten av sitt liv, och att det är helt kravlöst. Vanligen äger ju fadern någonting, t.ex. ett gods eller ett företag, som han lämnar över till den äldste sonen för fortsatt förvaltning, så i alla fall den äldste sonen kommer garanterat att behöva arbeta. Och ha användning för moderna kunskaper, t.ex. i agronomi, ekonomi eller ingenjörsvetenskap.

För att svara personligen: JA jag skulle ha tagit det på allvar ändå. Jag hade velat visa att jag förmådde prestera någonting, och jag hade velat ha den akademiska titeln. Om jag inte hade behövt försörja mig själv, är det däremot möjligt att jag hade valt att läsa något annat än jag gjorde. Något roligare men mindre matnyttigt. T.ex. konstvetenskap, litteraturvetenskap, eller någon form av design- och hantverkslinje.
Citera
2016-07-14, 21:15
Medlem
Babianens avatar
Citat:

Jag gick IB på en privat skola utomlands. Jag tror att det gick på runt 200k per år för 15 år sen så tänk kanske 400k i dagens penningvärde.

Citat:
Fast det är ju ytterst få som kommer att ärva så mycket att de inte behöver arbeta resten av sitt liv, och att det är helt kravlöst. Vanligen äger ju fadern någonting, t.ex. ett gods eller ett företag, som han lämnar över till den äldste sonen för fortsatt förvaltning, så i alla fall den äldste sonen kommer garanterat att behöva arbeta. Och ha användning för moderna kunskaper, t.ex. i agronomi, ekonomi eller ingenjörsvetenskap.

För att svara personligen: JA jag skulle ha tagit det på allvar ändå. Jag hade velat visa att jag förmådde prestera någonting, och jag hade velat ha den akademiska titeln. Om jag inte hade behövt försörja mig själv, är det däremot möjligt att jag hade valt att läsa något annat än jag gjorde. Något roligare men mindre matnyttigt. T.ex. konstvetenskap, litteraturvetenskap, eller någon form av design- och hantverkslinje.

1) Um, nej? Alla har tillräckligt för att inte behöva jobba.

2) Men det är ingen som bryr sig om vad du presterar eller vilka titlar som du har. Orka bry sig.
Citera
2016-07-14, 21:29
Medlem
Citat:
Orka bry sig.
Det är förväntat från dig som försökte övertyga folk om att bära svart kostym i annan än begravning.
Citera
2016-07-14, 21:39
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laxen69
Skulle vilja påstå att det finns tre typer av överklassfolk.

Den feta flosiga Jan Stebäckstypen, har alla attribut som dyr båt, dyr bil, dyr villa och klär sig alltid i dyra kostymer.
Bryr sig inte så mycket om vad andra tänker. Umgås helst bara med affärsbekanta.

Den yngre överklassnobben, har inte råd med allt han vill så här är det mycket yta och dyra kläder.
Håller kroppen i form och fruktar att bli sedd i fel sällskap. Umgås med likasinnade.

Till sist har vi den bohemiske överklasmannen som är lite som ingvar kamprad.
Köper inget han inte behöver, inser att dyra märkeskläder bara är fåfänga.
Tänker inte på vem han umgås med.

Precis börjat läsa lite i tråden och svarar på ett "gammalt" inlägg.

Riktig överklass av den äldre sorten skulle aldrig köpa klädesplagg där man kan se märket. Yngre uppkomlingar och wannabes gör allt för att märket ska synas, tex lägger jackan så att märket kan ses, köper skjortor och tenniströjor med märke på bröstet.

En riktig man oavsett klass struntar för övrigt i vad andra tycker.
Citera
2016-07-14, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Precis börjat läsa lite i tråden och svarar på ett "gammalt" inlägg.

Riktig överklass av den äldre sorten skulle aldrig köpa klädesplagg där man kan se märket. Yngre uppkomlingar och wannabes gör allt för att märket ska synas, tex lägger jackan så att märket kan ses, köper skjortor och tenniströjor med märke på bröstet.

En riktig man oavsett klass struntar för övrigt i vad andra tycker.
Jag kan bara bekräfta det du talar om.
Citera
2016-07-14, 21:52
Medlem
Citat:
1) Hon är mer excentrisk än mig.

2) Du kan utgå ifrån att hon inte har universitets utbildning. Äldre överklass kvinnor brukar inte ha universitets utbildning.

Ointressant att jämföra med dig då du är lägre rang än underklass.

Ointressant att jämföra med henne då hon inte är överklass.
Citera
2016-07-14, 21:53
Medlem
Citat:

Samt 7.5 högskolepoäng inom Harry Potter möjligtvis.
Citera
2016-07-14, 22:04
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chambre
Det är förväntat från dig som försökte övertyga folk om att bära svart kostym i annan än begravning.

Det är viktigt att folk inte skämmer ut sig mkay? Därför har man lite "formella regler" när man umgås och en del av det är att man klär sig lite mer formellt.

Citat:
Ointressant att jämföra med dig då du är lägre rang än underklass.

Ointressant att jämföra med henne då hon inte är överklass.

Lol jo hon är legit överklass. Du såg inte att hon har en mycket bra butler? Det är i princip ingen som har det nu för tiden.

Citat:
Samt 7.5 högskolepoäng inom Harry Potter möjligtvis.

Hahahah det anses "finare" att gifta sig efter gymnasiet (som kvinna) än att skaffa sig en utbildning. Det är för kvinnor som ingen vill ha.
Citera
2016-07-14, 22:16
Medlem
Vic878s avatar
Citat:
Menar du de som börjat jobba direkt efter Lundsberg eller inkluderat fortsatta högre studier? Din slutsats av dina empiriska analyser känns lite bristfälliga.

Dessutom, andelen som får toppositioner direkt efter även högre studer, oavsett privat del eller kombinerat är väl ganska låg, de flesta arbetar upp sig eller lever på sina styrelseuppdrag och ägarandelar.

Totalt sett så är det inga anmärkningsvärd resultat, vad man sedan har för möjligheter p.g.a sin familjs ägande/innehav, det är en annan femma. Nej, andelen som efter en elitutbildning fått toppositioner inom en ganska snar framtid är hög. Då diskuterar vi duglighet i internationell konkurrens där det inte är ovanligt att majoriteten av studenterna faktiskt inte klarat utbildningen. Tillhör du den elit som har både extremt bra studieresultat och kontakter, så går karriären med raketfart. Om du tror att det håller att hänvisa till börd eller familjens donationer till lärosätet, så har du helt fel.
Citera
2016-07-14, 22:23
Medlem
Vic878s avatar
Citat:
Jag vet inte hur rättrådiga de är på Lundsberg. Men det är ju en känd sak i alla fall på diverse dyra privatskolor i USA, att om en far låter tillkännage att han kommer att skänka X antal miljoner till skolan varje gång ett av hans barn tar sin examen där... så lär ingen lärare på skolan våga underkänna unge Mr Jr i hans/hennes ämne.

Nej, det är inte allmänt känt. Har du några fakta att backa upp din åsikt?

Men du kan ha rätt på ett sätt, vid antagningsprocessen så kan det vara enklare om ett par generationer innan gått på skolan och att man donerat pengar. Däremot så är det långt ifrån någon garanti för att en elev med undermåliga studieresultat skulle glida på en räkmacka. I en del fall handlar det också om idrottsprogram där akademiska krav inte är särskilt höga, oavsett om vi diskuterar överklass eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in