2005-11-22, 17:28
Medlem
Cedro Citrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mollydott
Surheten Är svaret! Det är därför du kan använda citron och vinäger (säkert utspädd ättika också) som hårbalsam.
Att kakelfogmassa skulle lösas upp av ättika, hmm, jag undrar jag. Gick in och tittade på http://www.perstorpattika.nu/Tips.aspx men hittade inget om det.

Ok, var tvungen att kolla upp lite.
http://www.cchoganas.se/uploaded/document/2002/6/13/FB_24-30.pdf
Inte jag som är den CC dock. Vissa kakelfogar är tydligen cemenbaserade.
Cement
Väldigt högt pH på den. Det kanske bara är vissa typer. Men jag skulle nog vara lite försiktig iallafall innan jag sprutar ättika i hela badrummet.

Mvh
C.C
Citera
2005-11-22, 21:25
Medlem
Pendeltågs avatar
Ett medel som heter Kalcinex.

Körde det nyligen i badrummet, och det bet verkligen!

Tror en liter kostade runt 40 kronor, låt bli att späda ut det bara, och spraya gärna på det.
Citera
2005-11-23, 11:46
Medlem
flygers avatar
Ättika och andra rena syror har ju en förmåga att lukta utav bara h*lvete.
Om man använder städprodukter så har tillverkaren ofta tillsatt en parfym som mildrar doften och minskar sticket i näsan.

Köp dock inte badrumsrent och liknande på konsum utan se till att få proffsprodukter som är lite starkare och på så sätt innebär lita mindre gnuggande. Kemikalierna ska göra jobbet inte musklerna. :smart:

Proffsprodukterna hittar man i färgaffärer och hos grossister.

Ättika, fosforsyra är dock inga dåliga medel att använda för kalken löser dem upp ,men nackdelen är just lukten. :hålla för näsan smiley:

EDIT: Städprodukterna i mataffären är dessutom dyrare än proffsprodukterna, vilket förmodligen beror på de summor de lägger ner på marknadsföringen.
Citera
2005-11-23, 17:08
Medlem
JustMes avatar
Använd fosforsyra. Helt oslagbart. Går att köpa i färghandeln.
Citera
2005-11-23, 19:34
Medlem
Webbes avatar
Jag rekomenderar Citek, som någon innan gjort. Ett medel som används av proffsen, men som också finns att köpa i välsorterade livsmedelshandlare.
Det fullständigt mördar kalk i all form.

EDIT:,
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in