2016-04-17, 08:17
Medlem
Clownfiskens avatar
Jag skall lära mig franska (som jag tidigare ej läst) och repetera min tyska och spanska från grunden. Detta tänker jag göra på egen hand, dvs. hemma. Det jag behöver hjälp med är vilken litteratur jag skall välja för respektive språk.

När det kommer till tyska är Libers 'Lieber Deutsch' serien jag mest varit inne på. Vad gäller franska respektive spanska står valet främst mellan Libers serier 'Escalade' och Natur och Kulturs 'Génial' samt 'Caminando'.

Jag undrar om någon har erfarenhet av att arbeta med dessa böcker och välkomnar därmed dennes synpunkter. Likaså är jag öppen för förslag av andra alternativ.

Tack på förhand.
Citera
2016-04-17, 19:32
Medlem
Andrechos avatar
Jag börjar läsa tyska 1 nu och jag har fått Lieber Deutsch som kurslitteratur. Jag har hunnit bläddra lite snabbt i den och utformningen påminner mycket om den som gällde när jag läste spanska steg 1 till 4 - där jag använde mig av Camnando de nuevo (den heter väl i dag endast Caminando). Jag tyckte om den struktur som Caminando hade, då den var strukturerad i olika grupper per kapitel där varje grupp gick igenom en text, dess grammatik, övningar etc. Sista gruppen var oftast någon form av realia i form av låtar eller annan intressant information om det spanskspråkiga världen.

Varje kapitel blev mer och mer avancerad och bygger på de föregående kapitlens ordförråad och grammatik.

Så jag rekommenderar starkt Caminando för de som vill lära sig spanska på egen hand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in