Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2016-09-26, 19:54
  #61
Medlem
Ariosofis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arabies
Jag har spelat in trafik i över en månad, skrivit två disectors, och filtrerat samt analyserat trafiken. Men tack för lektionen i nätverksmonitorering.

Microsoft har inte öppen källkod, men vi, och ett antal andra partners, har tillgång till den. Nu kör jag ändå inte Windows själv utom i undantagsfall, så det är inte skitviktigt för mig, men jag tyckte det var en intressant sak att kika på då informationen vi behandlar i företaget absolut inte får läcka.
Som jag skrev innan så behöver avlyssnad data inte skickas kontinuerligt. Det kan också vara att loggarna samlas i datorn och när Micro$oft vill veta mer om en viss användare så skickas ett kommando till datorn att de ska skickas. Paketen som skickas är troligen också krypterade och då märker du inte det. Att du har tillgång till Micro$ofts källkod tror jag först när du kan bevisa det.
Citera
2016-09-26, 19:58
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ariosofi
Som jag skrev innan så behöver avlyssnad data inte skickas kontinuerligt. Det kan också vara att loggarna samlas i datorn och när Micro$oft vill veta mer om en viss användare så skickas ett kommando till datorn att de ska skickas. Paketen som skickas är troligen också krypterade och då märker du inte det. Att du har tillgång till Micro$ofts källkod tror jag först när du kan bevisa det.

Alltså det är inte rocket science att få källkoden. Googla shared source initiative, eller kika på https://www.microsoft.com/en-us/shar...g-program.aspx
Citera
2016-09-27, 18:33
  #63
Medlem
Ariosofis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arabies
Alltså det är inte rocket science att få källkoden. Googla shared source initiative, eller kika på
Måste vara miljarder rader med kod jag tror ändå knappast att du ensam har tiden att gå igenom allt och kunskaperna för att kunna garantera att där inte finns bakdörrar. Dessutom kan det ändå finnas mer kod utöver det du fått där avlyssningen finns.
Citera
2016-09-27, 18:58
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ariosofi
Måste vara miljarder rader med kod jag tror ändå knappast att du ensam har tiden att gå igenom allt och kunskaperna för att kunna garantera att där inte finns bakdörrar. Dessutom kan det ändå finnas mer kod utöver det du fått där avlyssningen finns.

Det är sjukliga mängder kod, men den är väldigt väl strukturerad. Visst, de skulle kunna gömma skiten i någon helt orelaterad komponent, men det skulle lysa som en fyr så snart någon råkade kasta ett öga på den biten. De skulle absolut kunna gömma det någonstans i kod vi inte har tillgång till, men det skulle isf bli uppenbart så snart någon debuggade och symbolfilerna inte längre stämde. Att MS samarbetar med LE är ingen hemlighet, men bakdörrsteorin eller hemlig insamling av information utan att någon blåser i visslan eller upptäcker det, det är lite väl högt på folieskalan.
Citera
2016-09-27, 22:16
  #65
Medlem
EmilSladdertasks avatar
Alltså.

Problemet är ju inte att folk inte fattar.

De bara bryr sig inte.

De som bryr sig har ju bytt till något annat operativsystem. Det tar inte speciellt lång tid att lista ut att man kan köra Ubuntu om man bara vet hur man använder en sökmotor. Ubuntu är typ som windows i svårighetsgrad.

Eller så fattar de, och bryr sig, men vägrar ändå, för att de är dumma i huvudet eller för att de bara måste knarka sina dataspel.
Citera
2016-12-13, 21:19
  #66
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmilSladdertask
Alltså.

Problemet är ju inte att folk inte fattar.

De bara bryr sig inte.

De som bryr sig har ju bytt till något annat operativsystem. Det tar inte speciellt lång tid att lista ut att man kan köra Ubuntu om man bara vet hur man använder en sökmotor. Ubuntu är typ som windows i svårighetsgrad.

Eller så fattar de, och bryr sig, men vägrar ändå, för att de är dumma i huvudet eller för att de bara måste knarka sina dataspel.

Fast just Ubuntu är väl ett väldigt dåligt exempel.

Canonical säljer sökhistorik de med.
Till och med RMS har uppmärksammat det för flera år sedan.

http://arstechnica.com/information-t...acks-searches/

https://www.gnu.org/philosophy/ubuntu-spyware.html

Förklarat här.

https://www.leaseweb.com/labs/2014/0...-ubuntu-14-04/
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback