2005-11-22, 04:33
Medlem
Ninjalittles avatar
En av mina stora brister vad gäller det svenska språket är att jag verkligen inte behärskar idiom överhuvudtaget. Heter det t.ex. "på en ögonvändning" när man vill antyda att något skedde väldigt snabbt? Det händer ofta att jag vill redogöra för en situation och helst vill använda mig av ett idom för att undvika en längre pinsam skildring av något väldigt simpelt, och jag känner att jag har det på tungan men alltför ofta trasslar jag ihop orden och säger något jättekonstigt. Jag har exempelvis slängt ur mig "Jag är spritt språngande vaken!" på telefon till en tjej när hon frågade om hon väckte mig. Givetvis hörde hon fel och... ja...

Edit: Fick det förklarat nu att denna kategori visst hette "idiom". Så, lista nu ett par idiom som ni brukar använda så slipper jag göra bort mig i sociala situationer så ofta
Citera
2005-11-22, 08:51
Medlem
fbes avatar
Ja, det handlar väl om adverb?
Bums, genast, utan dröjsmål, på en gång, i samma ögonblick...
Vill du ha tips på sätt att uttrycka dig, eller få saken utredd rent språkligt?
Citera
2005-11-22, 09:45
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Idiom är väl ordet du söker för själva kategorin?
Citera
2005-11-22, 09:51
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjalittle
Heter det t.ex. "på en ögonvändning" när man vill antyda att något skedde väldigt snabbt?
Jag tror att du rör ihop i en handvändning och på ett ögonblick.
Citera
2005-11-22, 14:46
Medlem
skitsillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Jag tror att du rör ihop i en handvändning och på ett ögonblick.
Eventuellt finns även ögona böj med i smeten.

Det är för övrigt ett uttryck som jag saknar en etymologisk förklaring till. Ögona böj (eller möjligen ihopskrivet ögonaböj), låter helknepigt.
Citera
2005-11-23, 00:41
Medlem
Ninjalittles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Idiom är väl ordet du söker för själva kategorin?

Aha, tack för det. Ändrar trådnamnet...
Citera
2005-11-23, 15:19
Medlem
kotttens avatar
Hehe... Det låter lite som Talbot - lakritstrollet i NileCity. Han slog ihop en massa talesätt till en härlig mix.

Har ett par vänner som ofta lyckas med liknande bravader.

"Jag har lagt det på hal is"
"Det har du fått bakom foten"

En av dem skapade även ordet "Obetydelselös" vilket med fördel kan användas i syfte att förvirra...
Citera
2005-11-24, 02:21
Medlem
Broines avatar
Nu när du vet vad det heter kanske du har hittat en lista? Själv hittade jag dock ingen så jag skriver några. Tar med de som redan skrivits i tråden så är det bara att fylla på.

I en handvändning.
Ett ögonblick.
Ögona böj.
Ute på tunn is.
Helt om bakfoten.
Lite bakom flötet.

Nu vet itne jag om alla är idiom då jag inte kollat definitionen så om jag skrivit fel är det bara att rätta...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in