2016-04-14, 13:28
Medlem
jag ska skicka in en viktig ansökan och tänkte kolla om det finns nån svensk service, typ fiverr, när det gäller renskrivning? om inte... finns det några smarta personer här inne som kan kolla om jag har använt de här orden rätt:

...lyfta fram relevant kompetens och beskriva hur jag förvärvat den
...förse övrig personal med guidning och information om reglemente
...tas i beaktande (ta hänsyn till)
Citera
2016-04-14, 13:35
Medlem
Guidning gör man för besökare/kunder -inte anställda. Skulle använt mig av ett annat ord , leda,handleda eller annat -svårt när jag inte vet vad du ska göra.
Citera
2016-04-14, 13:42
Medlem
Tycker du för övrigt använder ord som inte hör hemma i vanligt tal-känns krystat och ansträngt . Att du inte vet om det är korrekt gör det hela ännu töntigare ...
Hade jag fått en sådan här ansökan hade jag funderat på vad det sitter för människa bakom och tror att han hon är märkvärdig /unik ...
Citera
2016-04-14, 14:03
Medlem
ArkadSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ofestis
jag ska skicka in en viktig ansökan och tänkte kolla om det finns nån svensk service, typ fiverr, när det gäller renskrivning? om inte... finns det några smarta personer här inne som kan kolla om jag har använt de här orden rätt:

...lyfta fram relevant kompetens och beskriva hur jag förvärvat den
...förse övrig personal med guidning och information om reglemente
...tas i beaktande (ta hänsyn till)

Skriver i fetmark det jag tycker du ska ändra på:

...lyfta fram relevant erfarenhet och beskriva hur jag förvärvat denna
...förse övrig personal med vägledning och information om reglementet
...tas i beaktande (ta hänsyn till) - behöver ej ändras.
Citera
2016-04-14, 14:04
Medlem
ArkadSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudelo
Guidning gör man för besökare/kunder -inte anställda. Skulle använt mig av ett annat ord , leda,handleda eller annat -svårt när jag inte vet vad du ska göra.

Vägledning är bättre.
Citera
2016-04-14, 14:06
Medlem
ArkadSs avatar
Citat:
Tycker du för övrigt använder ord som inte hör hemma i vanligt tal-känns krystat och ansträngt . Att du inte vet om det är korrekt gör det hela ännu töntigare ...
Hade jag fått en sådan här ansökan hade jag funderat på vad det sitter för människa bakom och tror att han hon är märkvärdig /unik ...

Det kan ju ha betydelse för vilket jobb TS söker?

Söker TS jobb i butik, är det präktigt.

Söker TS jobb på bank/advokatbyrå/myndighet/etc. är språkvalet lämpligt.
Citera
2016-04-14, 15:56
Medlem
Citat:

brevet är inte krystat. jag har dock varit tvungen att använda ord/fraser som jag normalt sett inte använder och kände mig lite osäker.
Citera
2016-04-14, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArkadS
Det kan ju ha betydelse för vilket jobb TS söker?

Söker TS jobb i butik, är det präktigt.

Söker TS jobb på bank/advokatbyrå/myndighet/etc. är språkvalet lämpligt.

tack for hjälpen!
Citera
2016-04-14, 17:51
Medlem
ArkadSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ofestis
tack for hjälpen!

Varsågod
Citera
2016-04-15, 20:12
Medlem
atitaranta-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArkadS
Skriver i fetmark det jag tycker du ska ändra på:

...lyfta fram relevant erfarenhet och beskriva hur jag förvärvat denna
...förse övrig personal med vägledning och information om reglementet
...tas i beaktande (ta hänsyn till) - behöver ej ändras.
Det är inte direkt ovanligt att kompetens och erfarenhet står i motsats till varandra. Jag har t.ex. en gång fått ett jobb där jag saknade kompetens (= formell kompetens i form av en viss utbildning som många med det yrket har gått) men där min erfarenhet på området uppvägde. Att byta ut det ena mot det andra utan sammanhang kan med andra ord bli väldigt fel.
Citera
2016-04-15, 20:17
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av atitaranta-
Det är inte direkt ovanligt att kompetens och erfarenhet står i motsats till varandra. Jag har t.ex. en gång fått ett jobb där jag saknade kompetens (= formell kompetens i form av en viss utbildning som många med det yrket har gått) men där min erfarenhet på området uppvägde. Att byta ut det ena mot det andra utan sammanhang kan med andra ord bli väldigt fel.

Det kanske var din »lämplighet«?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in