Citat:
Ursprungligen postat av
AcS
En retorisk fråga funkar bara om det är helt uppenbart för mottagaren att den är retorisk. så i praktiken, antingen de som deltar i samtalet är urusla på att plugga. Eller tvärtom, jätteduktiga och får in massvis med extrapoäng just tack vare sin excellenta pluggteknik.
Eventuellt gäller detta enkom David, och avsikten är att på ett lite småironiskt sätt få honom att tänka till.
Tex att hans halvdana betyg inte beror på urdåliga lärare eller allmän otur, utan helt enkelt på att han inte pluggar och jobbar med det han skall.
Ah ok. Det är alltså ungefär när man ställer en sådan fråga så skall man som lyssnare/läsare fundera på tänkbara svar som man håller för sig själv? Och om man frågar en specifik person en sådan fråga så är det bara han/hon som skall göra det?
Det var lite i den stilen jag tänkte först, att det fungerar som en tankeställare. Då visste jag lite grann iallafall.
Nu i efterhand när jag tittar på min situation så kanske han bara nämnde mitt nick för att jag skulle se frågan bättre och var inte ute efter min åsikt. Då var det mitt fel som inte insåg det, men jag skyller på att jag var alldeles för trött just då

Däremot tyckte jag att han borde ha varit ödmjuk och sagt till direkt hur det var istället för att vara jävlig. Men han var nog ett troll även om han hävdar att han inte var det.