2016-04-02, 13:26
Medlem
Kingandaces avatar
Hej! Jag har problem när jag kör skärmdubblering från MacBooken till Apple TV'n.
Problemet uppstår när jag startar en film via VLC/Viaplay/Cmore o.s.v. Alltså när jag streamar och skärmdubblerar någon form av rörlig bild till Apple TV'n via airplays skärmdubblering.

Det som händer är att bilden på TVn smålaggar hela tiden under streamingen. Inget större lagg, bara smått lagg som dock är tillräckligt för att störas på. Det är som att FPS'en är riktigt dålig på TVn.

Någon som vet vad det kan bero på?
Det har fungerat klockrent förr men inte nu längre. Och jag har alltid haft samma uppsättning av hårdvara.

MacBook Pro (Mid 2012)
2,5 GHz Intel Core i5
4GB ram

Router: TP-link Archer C7
Apple TVn är kopplad med sladd.

Behöver verkligen hjälp med att fixa det här nu tills allsvenska drar igång. Vill kunna streama och skärmdubblera matchern från Cmore till Apple TV'n utan att det smålaggar hela tiden..

EDIT:Fick idén att testa streama och airplaya en fotbollsmatch från Viaplay-appen i min Iphone 6S. Då gick det helt laggfritt.
Så det visar ju att problemet ligger hos MacBooken på något sätt.
Senast redigerad av Kingandace 2016-04-02 kl. 13:46.
Citera
2016-04-02, 17:05
Medlem
winkers avatar
Har haft samma problem med min Macbook i flera år. Samma problem på ATV3 som med ATV4.

Fungerar smärtfritt via iPhone/iPad. Har googlat en del och har inte hittat någon vettig lösning öht.
Citera
2016-04-02, 18:10
Moderator
Rassas avatar
Troligen klarar inte ATV:n att hantera detta hårdvarumässigt, det blir för mycket för den helt enkelt. Finns rätt mycket skrivet i de andra trådarna om ATV här. Lösningen är Airparrot eller Beamer.
Citera
2016-04-03, 12:11
Medlem
Kingandaces avatar
Det konstiga är att jag testade med HDMI-sladd mellan MacBooken och TVn nu också. Och det laggade då också. Riktigt skumt. Det ska väl ändå MacBooken orka med.
Citera
2016-04-04, 19:30
Medlem
Kingandaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av winker
Har haft samma problem med min Macbook i flera år. Samma problem på ATV3 som med ATV4.

Fungerar smärtfritt via iPhone/iPad. Har googlat en del och har inte hittat någon vettig lösning öht.

Det konstiga är att det smålaggar även när jag kör Macbook kopplat med HDMI-sladd till TVn. Det laggar inte lika mycket som när jag airplayar, men det är märkvärt lagg iaf.

Det som flyter allra bäst är helt klart airplaya via iPhone 6S, då flyter det kanonbra.

Hur fan kan iPhone leverera bättre kvalité på airplay-strömmen än min MacBook? Mycket konstigt.
Citera
2016-04-04, 21:33
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingandace
Det konstiga är att jag testade med HDMI-sladd mellan MacBooken och TVn nu också. Och det laggade då också. Riktigt skumt. Det ska väl ändå MacBooken orka med.

Ja, MacBooken klarar det givetvis, men den skickar allt som händer på skärmen till AppleTV:n, och den kan inte grafikmässigt klara det utan lagg. iOS (iPad, iPhone) tycks skicka över något som kräver mindre jobb av AppleTV:n.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in