Citat:
Ursprungligen postat av
Moltas666
.
Jag håller med om det.
Problemet är dock att många personer sällan läser igenom trådarna, varför information som kan vara en felskrivning kan "hänga kvar" trots att den i ett annat inlägg är korrigerad. Med andra ord, det är vanligt att folk ser något som är uppenbart fel, trots att detta i ett senare inlägg är korrigerad, och ändå kommenterar felskrivningen långt efter.
Självklart menar jag inte att man ska kunna komma undan sina misstag, men jag menar typ såhär, om man skriver:
Ja, GTX 980 Ti kostar 70000 kr.
Sedan börjar folk i tråden påpeka att det är fel, just för att man råkat skriva en nolla för mycket eller något annat klantfel.
Då ser jag det som att moderator kan editera och skriva exempelvis:
Ja, GTX 980 Ti kostar 7000 kr.
Edit: Editerad på författarens begäran, tidigare inlägg var "70000 kr". //moderator.
Då syns misstaget, man kommer inte undan det, men korrigeringen syns ändå i samma inlägg, vilket gör att folk inte behöver kommentera felskrivningen ändå.
Och då kommer man också undan det där med att "foliehattar som tror att moderatorerna editerar för egen angenda", eftersom då syns det varför mod har gjort editeringen, och då slipper man eventuellt tjaffs.
Självklart skall en sådan möjlighet bara godkännas för seriösa editeringar, inte för att komma undan fylleinlägget eller liknande. Det är rätt uppenbart var den gränsen går.
Samma när man outat information av misstag. I vanliga fall, där man outat information medvetet och sedan ångrar sig, får man stå sitt kast tycker jag, men det är uppenbart när det skett ett misstag. Det kan handla om att ha fel saker i "pasten" när man CTRL+V:ar, exempelvis kan det se ut såhär:
Här är länken till specsen för Galaxy S6:
FGHY-ETBN-DSAA-HBJD
och så upptäcker man misstaget för sent och man vill exempelvis inte få sin serienyckel för något program "stulen" och missbrukad. Det är då uppenbart att det är ett misstag, och informationen bör av moderator editeras bort. Samma när ett lösenord är publicerat insprängt i ett ord vilket kan tyda på att det skett en autoinmatning.
Exempel:
Prova att up957453523pdatera din firmware till routern.
Så det där med "jag bor ju i samma port", ja då får man skylla sig själv, det är ju något som man skriver medvetet. Det är också lätt att avgöra när det skett ett ärligt misstag och när någon gör ett inlägg som denne sedan ångrar.
Citat:
Ursprungligen postat av
^Eaz
.
Precis det jag menar. Det exemplet med Hijackthisloggen kan jämföras med när jag råkade komma åt min autotangent för automatisk inloggning till flashback.
Varför nekas då borttagningen av lösenordet men uppenbarligen är det okej om man råkat publicera sin hemkatalog, och få det bortediterat?
Trots att publiceringen av lösenordet leder till mångfalt fler skada för användaren än om dennes förnamn/efternamn råkar komma med i en hijackthislogg?
----------------------------------------------------------------------
Det är här som det känns som att det bör finnas en tydlig policy exakt var gränsen går, dvs att det inte blir upp till moderatorns godtycke vad som skall editeras, utan att det finns en policy som alla moderatorer måste rätta sig efter, som gäller åt båda håll (Dvs att policyn anger när moderatorn MÅSTE editera på användarens begäran, och att policyn anger när moderatorn INTE FÅR editera på användarens begäran). Och eventuella undantag till det, som då täcker när användare uppenbart gör det för att jävlas eller missbrukar/överutnyttjar möjligheten.
(Och allt däremellan blir då upp till den enskilda moderatorns bedömning).