2016-03-30, 07:48
Medlem
sebnies avatar
När har man egentligen rätt att få sitt inlägg editerat efter edittime?

När folk föreslår att man ska förlänga tiden som man har rätt att editera sitt inlägg så svaras det ofta att "Men kontakta moderator om du vill ha inlägget editerat efter edittime".

Men när moderatorerna aldrig godkänner en sådan förändring, vad är då vitsen med att svara på det viset?
Om man vill ha en mindre förändring i sitt inlägg även efter edittime så borde man ju få kunna kontakta moderator och få ändringen inlagd, förutsatt att ändringen inte förstör diskussionen i tråden.

Jag har full förståelse att man inte editerar bort eller ändrar saker som folk ångrar att de sagt eller liknande. Men mindre ändringar, exempelvis att man råkar blanda ihop 2 saker och inlägget kan bli svårförståeligt eller liknande, borde godkännas om det förbättrar inlägget.

Det är tröttsamt att få förklaringen att man ska "vända sig till moderator" om de aldrig godkänner editeringar? Då kan man ju lika gärna säga: "Nej vi editerar inte inlägg, har edittime passerat, då står inlägget fast, oavsett om du råkat outa ditt kreditkortnummer eller vad det än kan vara, punkt."

Det verkar inte spela någon roll varför man vill ha inlägget editerat. För några år sedan råkade jag publicera mitt flashbacklösen i en tråd (har en tangent som fyller i mitt lösenord automatiskt, och råkade komma när den tangenten när jag skrev), ja var det samma sak där: "Nej vi editerar inte inlägg."
Resultatet var att jag fick lägga till en siffra på mitt lösenord, och när det gått tillräcklig tid för att tråden ifråga skall begravas tillräckligt djupt i trådhistoriken att ingen skulle hitta lösenordet, så kunde jag byta tillbaka lösenordet.

Jag tycker man borde ta fram en ordentlig policy, när man får lov att få sin tråd/inlägg editerat av moderator efter edittime, och alla moderatorer skall vara skyldiga att följa efter den policyn, det skall inte vara upp till var och en när ett inlägg får editeras på begäran.
Senast redigerad av sebnie 2016-03-30 kl. 07:52.
Citera
2016-03-30, 07:54
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Var har du sett att man hänvisas till moderatorer?

Alla gånger jag sett frågan diskuteras så har det alltid varit "Nej vi editerar inte inlägg." som gäller.

(antar att du trollar angående ditt lösenord, du lyckas säkert få nån uttråkad stackare att sitta och plöja igenom dina gamla inlägg)
Citera
2016-03-30, 08:11
Medlem
sebnies avatar
Det har varit när någon undrat varför man inte kan få editera i en längre tid för att någon ångrat vad de sagt, till exempel de skrivit någon tripprapport under berusning som de sedan skäms över eller något, då har svaret varit att "Lagt kort ligger".

Men när någon användare undrat om en seriös redigering, dvs säg att få en död länk i sitt inlägg uppdaterad, en felskrivning rättad, eller tillägg eller liknande, då har det varit svar i stil med "Kontakta moderator för att få ditt inlägg redigerat."

Men om inte moderatorerna ens godkänner seriösa redigeringar så ser jag ingen anledning att det svaras så, speciellt av moderatorer.

Det jag efterlyser är en offentlig policy, när exakt har man rätt att få sitt inlägg redigerat. Och här tycker jag man borde godkänna mer seriösa ändringar som inte "förstör" tråden, medans ändringar för att någon vill ta tillbaka de dem sagt, är något som bör avslås.

Tycker frågan bör tas upp i Outlaw och faktiskt diskuteras igenom.
Citera
2016-03-30, 11:44
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie

Det jag efterlyser är en offentlig policy, när exakt har man rätt att få sitt inlägg redigerat. Och här tycker jag man borde godkänna mer seriösa ändringar som inte "förstör" tråden, medans ändringar för att någon vill ta tillbaka de dem sagt, är något som bör avslås.

Tycker frågan bör tas upp i Outlaw och faktiskt diskuteras igenom.

Regeln bör vara att inlägg inte editeras. Undantaget är om en moderator i efterhand går in och ändrar i rubriken av vissa skäl. Det är möjligt att det finns ytterligare några undantag men i så fall är självklart moderatorerna medvetna om det.

Upptäcker man efter en tid att ens info är felaktig så får man citera sitt eget inlägg och korrigera det som är fel.

Skriver man på fyllan eller rent allmänt klantar till det så får man ta konsekvenserna.
Citera
2016-03-30, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Det är möjligt att det finns ytterligare några undantag men i så fall är självklart moderatorerna medvetna om det.

Precis, och det TS menar är att det borde vara tydligare vilka de undantagen är.
Eftersom det handlar om medlemmens rätt att få sitt inlägg editerat så borde medlemmarna veta vad som gäller.
Citera
2016-03-30, 12:11
Moderator
^Eazs avatar
Jag kan ge exempel när det kan vara berättigat att editera ett inlägg vs när det inte är berättigat.

Exempel 1.
Jag går in i en tråd där ett brott begått och skriver fan, jag bor i samma port. Några år senare kommer jag på att det kanske var dumt att skriva ut min hemadress. - Där får man skylla sig själv.

Exempel 2.
Någon skriver om en klass aktivitet, jag svarar att jag går i samma klass. Igen, kommer på något år senare att det var ju dumt eftersom det endast var en kille i den klassen. Där får man återigen skylla sig själv.

Exempel 3.
En trådstart om en händelse, tråden är flera hundra sidor lång. Jag vill lägga in en sammanfattning i första inlägget. Där kan man nog få en moderator att editera in en sammanfattning i första inlägget. Nu ska jag erkänna att detta kan nog ha ändrats sen vi fick moderator meddelanden som visas när man postar inlägg eftersom det numera går att hänvisa till sammanfattningar mitt i tråden genom dessa.

Exempel 4.
En oteknisk användare blir ombedd att klistra in en Hijackthis log när denna ber om hjälp då den tror att den är smittad av ett virus. Hijackthis loggen innehåller personens hemkatalog och någon dag senare upptäcker användaren att det står C:\Users\Förnamn.Efternam\ i tråden. Där är det ofta ok att editera bort detta.

Att man undviker att editera är dels för att lagt kort ligger, men även då det står något i stil med "Editerat av ^Eaz." Detta kan leda (läs leder) till att foliehattar skriker hej vilt om att moderatorer ändrar inlägg efter sin egen agenda.
Jag undviker helst att editera för att jag orkar inte ha puckon som tror att jag ändrar inlägg för att jag inte gillat något som står i ett inlägg eller för att jag editerar åt vissa användare men inte andra.
Citera
2016-03-30, 12:13
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
.
Jag håller med om det.
Problemet är dock att många personer sällan läser igenom trådarna, varför information som kan vara en felskrivning kan "hänga kvar" trots att den i ett annat inlägg är korrigerad. Med andra ord, det är vanligt att folk ser något som är uppenbart fel, trots att detta i ett senare inlägg är korrigerad, och ändå kommenterar felskrivningen långt efter.

Självklart menar jag inte att man ska kunna komma undan sina misstag, men jag menar typ såhär, om man skriver:

Ja, GTX 980 Ti kostar 70000 kr.

Sedan börjar folk i tråden påpeka att det är fel, just för att man råkat skriva en nolla för mycket eller något annat klantfel.

Då ser jag det som att moderator kan editera och skriva exempelvis:
Ja, GTX 980 Ti kostar 7000 kr.
Edit: Editerad på författarens begäran, tidigare inlägg var "70000 kr". //moderator.

Då syns misstaget, man kommer inte undan det, men korrigeringen syns ändå i samma inlägg, vilket gör att folk inte behöver kommentera felskrivningen ändå.
Och då kommer man också undan det där med att "foliehattar som tror att moderatorerna editerar för egen angenda", eftersom då syns det varför mod har gjort editeringen, och då slipper man eventuellt tjaffs.

Självklart skall en sådan möjlighet bara godkännas för seriösa editeringar, inte för att komma undan fylleinlägget eller liknande. Det är rätt uppenbart var den gränsen går.

Samma när man outat information av misstag. I vanliga fall, där man outat information medvetet och sedan ångrar sig, får man stå sitt kast tycker jag, men det är uppenbart när det skett ett misstag. Det kan handla om att ha fel saker i "pasten" när man CTRL+V:ar, exempelvis kan det se ut såhär:

Här är länken till specsen för Galaxy S6:
FGHY-ETBN-DSAA-HBJD

och så upptäcker man misstaget för sent och man vill exempelvis inte få sin serienyckel för något program "stulen" och missbrukad. Det är då uppenbart att det är ett misstag, och informationen bör av moderator editeras bort. Samma när ett lösenord är publicerat insprängt i ett ord vilket kan tyda på att det skett en autoinmatning.
Exempel:
Prova att up957453523pdatera din firmware till routern.

Så det där med "jag bor ju i samma port", ja då får man skylla sig själv, det är ju något som man skriver medvetet. Det är också lätt att avgöra när det skett ett ärligt misstag och när någon gör ett inlägg som denne sedan ångrar.

Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
.
Precis det jag menar. Det exemplet med Hijackthisloggen kan jämföras med när jag råkade komma åt min autotangent för automatisk inloggning till flashback.
Varför nekas då borttagningen av lösenordet men uppenbarligen är det okej om man råkat publicera sin hemkatalog, och få det bortediterat?
Trots att publiceringen av lösenordet leder till mångfalt fler skada för användaren än om dennes förnamn/efternamn råkar komma med i en hijackthislogg?

----------------------------------------------------------------------

Det är här som det känns som att det bör finnas en tydlig policy exakt var gränsen går, dvs att det inte blir upp till moderatorns godtycke vad som skall editeras, utan att det finns en policy som alla moderatorer måste rätta sig efter, som gäller åt båda håll (Dvs att policyn anger när moderatorn MÅSTE editera på användarens begäran, och att policyn anger när moderatorn INTE FÅR editera på användarens begäran). Och eventuella undantag till det, som då täcker när användare uppenbart gör det för att jävlas eller missbrukar/överutnyttjar möjligheten.
(Och allt däremellan blir då upp till den enskilda moderatorns bedömning).
Senast redigerad av sebnie 2016-03-30 kl. 12:27.
Citera
2016-03-30, 13:04
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Jag kan ge exempel när det kan vara berättigat att editera ett inlägg vs när det inte är berättigat.

^Eaz redogörelse är bra och jag förutsätter att finns det mer liknande info från andra moderatorer så får vi se den.

Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Självklart menar jag inte att man ska kunna komma undan sina misstag, men jag menar typ såhär, om man skriver:

Ja, GTX 980 Ti kostar 70000 kr.

Sedan börjar folk i tråden påpeka att det är fel, just för att man råkat skriva en nolla för mycket eller något annat klantfel.

Då ser jag det som att moderator kan editera och skriva exempelvis:
Ja, GTX 980 Ti kostar 7000 kr.
Edit: Editerad på författarens begäran, tidigare inlägg var "70000 kr". //moderator.

Nej, den typen av redigeringar får du själv göra i efterskott genom att tillföra ny info i ett nytt inlägg. Skall vi låta moderatorerna gå in och rätta liknande fel så behövs det fler moderatorer bara för det. FB är som bekant redan svårt undermodererat.

Risken finns också att man hamnar i hopplösa gränsdragningsproblem.
Senast redigerad av Moltas666 2016-03-30 kl. 13:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in