Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Tack för lektionen!
Jag tänkte i och för sig längre bort också, för en Boeing med avsikt att smacka in i Pentagon lär ju ha gått ner på låg höjd en bra bit ifrån. Vet inte hur lång tid det tar att tappa höjd och vilken fallhvinkel de kan ha, men man tar ju inte ner en sån kärra på en tennisplan direkt... Därför undrade jag om kilometrar och kanske till och med mil ifrån Penatgon, i färdrutten för planet.
Varsågod..

Ner kommer du alltid. Däremot är det svårt att flyga på låga höjder, mkt svårt. Jag är övertygad om att de goda fulingarna i planet hade bra koll på vad de gjorde. Kort genomgång nedan, sen vore det kul om Anden kunde motbevisa det...
Först lite grunddata...
All modern flygning sker via MCP (det som vanligen kallas autopilot) även om du flyger manuellt, om du väljer att styra själv får du indikationer på hur du ska styra i ett instrument som kallas AH (artificiell horisont). MC´P i sin tur får sina data dels från manuella inställningar, men kan även få den från planets färddator (FMC). Du kan hitta manualer till dessa på nätet, och jag törs påstå att efter en veckas övning kan man hantera den ruggigt bra. Hanterar du dessa grundläggande detaljer kan du flyga en trafikkärra från punkt A till B utan problem. Jag vet, har själv sett anhöriga prova i "riktiga" simulatorer. Har även gjort det själv, men eftersom jag har privatcert anser jag det vara oväsentligt.
Så hur skulle man lyckas smyga ner en 757?
Du kan utan vidare flyga på 3000 fots höjd över Washington utan att väcka uppmärksamhet, låt oss säga att de la sig på 5000 för att vara på det säkra
Naturligtvis har du koordinaterna för pentagon (vanlig Lat/Long)
Det enklaste skulle vara att plocka fram koordinaterna för pentagon, peta in dessa som en waypoint i FMC (du kan därefter på en display se hur din rutt blir och lägga in waypoints enligt eget tycke för att undvika hinder) samt lägga in önskad höjd (skulle gissa 0) över brytpunkten. Därefter lägger du en waypoint ~5nm innan med en "normal höjd", 5000.
Efter denna waypoint är det dags att dyka. Normal sjunkhastighet för en trafikkärra är 1500-3500fpm (feets per minute). Över 7000fpm börjar det bli knepigt. Dykningen skulle med andra ord troligen noteras, men jag vill närmast påpeka att de 5000 fot som man ligger på avklaras på en minut.
Nedstigningen tilll 5000 tror jag gick ganska snyggt till, ATC tar (desvärre) tid på sig att upptäcka sådant sålänge du håller dig borta från andra plan i luftrummet (allt bygger på "proximity alerts). Naturligtvis har 757 liksom alla andra plan en så kallad TCAS, TCAS är ett system som ger flygaren visuell information om trafiken i luftrummet samt ger rekomendationer om hur du ska upptäcka mål. Du kan även stänga av TCAS för att inte synas alls, men då förlorar du förmågan att se andra objekt, vilket vore taktiskt osmart. Dessutom väcker ett försvunnet radareko mycket uppmärksamhet. Är du riktigt bevandrar i det tekniska kan du plocka fram tekniska manualen och dra säkringen för sändning via TCAS och fortfarande se andra objekt.
Flyger du i "lagstadgad" fart i luftrummet kommer dessa 5NM ta 1 - 1,5 minuter, du kan utan att väcka uppmärksamhet spurta på några knop samt ta medvind och klämma ner det till en halvminut. Detta medför att det enda momentet då 757an är "uppseendeväckande" är under 1-2 minuter, troligen kortare tid.
Så, Anden, nu har du några bilder som jag postat ovan att ta tag i, plus texten här. Visa dina kunskaper och motargumentera. Vill du ha en källhänvisning så kan du alltid kolla
www.boeing.com för generell info,
www.fmcguide.com för FMCinfo eller
www.sasfops.com för info kring TCAS. Lycka till!