2016-03-24, 19:24
Medlem
muckasjervis avatar
En slav som sitter vid kopplingen. Ett bromsrör upp.
Många säger att slaven ska fyllas med olja innan montering, men hur då? Har en luftare ovanför växellådan. Men luften från slaven kommer väl aldrig ur där?
Citera
2016-03-24, 20:25
Medlem
walklikeacats avatar
Vad är det för bilmärke? Jag gjorde ett byte på min Audi 4 där slaven sitter mot växellådan. Där fanns det en luftningsnippel på den så inga problem med att lufta. Bara att man ser till att ha tillräckligt med bromsvätska i behållaren. Nej, man behöver inte fylla kopplingsslaven med vätska.
Citera
2016-03-24, 22:18
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muckasjervi
En slav som sitter vid kopplingen. Ett bromsrör upp.
Många säger att slaven ska fyllas med olja innan montering, men hur då? Har en luftare ovanför växellådan. Men luften från slaven kommer väl aldrig ur där?

Huvudcylindern ska fyllas först, sen luftas vid slavcylindern vid kopplingsarmaturen.

Och hur har du tänkt dig att slavcylindern ska fyllas?

Sen vore det väldigt bra när du startar en tråd, att du berättar om vilken bil och årsmodell det handlar om. Det är ju trots allt skillnad på en bil från 2016 och en sunkig knappt körbar bil från 1995.
Citera
2016-03-26, 03:28
Medlem
Jag vet att på tex saab 9000 osv så måste det vara tokfullt, så att det nästan rinner över, att den är vid max hjälper tydligen inte..
Citera
2016-03-26, 09:15
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Ibland är det knepigt och då kan det hjälpa att istället trycka olja bakvägen genom avluftningen.
Citera
2016-03-26, 09:32
Medlem
christerys avatar
YT är din vän... https://www.youtube.com/watch?v=n1NvtUwfRJc
Citera
2016-03-26, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrmisters
Jag vet att på tex saab 9000 osv så måste det vara tokfullt, så att det nästan rinner över, att den är vid max hjälper tydligen inte..

Saabarna kan vara jobbiga. Lufta som vanligt och sen så tar man högernäven
och tokrunkar kopplingspedalen så kommer trycket till slut. Det finns värre
bilmärke men det är en annan historia. Därför är det viktigt att skriva modell som avses.
Finns knep på vissa som är ologiska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in