2016-04-12, 01:15
Medlem
Köp, en underbar bil, det mesta på BMW är lättmekat så det behöver inte bli dyrt, gott om delar och kunskap finns om modellen.

BMW har i alla tider haft problem med kylsystemet, men funkar det går motorerna långt.
Bilen börjar bli till åren och har gått 14" mil, då skulle jag köpt nu viscokoppling (sitter i kylfläkten) vattenpump och kylare, går gissningvis på 5000:-
En duktig mek byter dessa prylar utan problem på 2 timmar
Då har du säkerställt att dessa inte kommer ställa till några problem en bra tid framöver.
Citera
2016-04-12, 08:49
Medlem
Det är precis som en vanlig bil..Service ÄR viktigt och finns av en anledning.
Visst hinner du märka att tempen stiger fastän dessa bilar(e46 modellen) har ett kasst varningssystem där tempmätaren stiger mer eller mindre direkt till toppen.
Men har man ordning på sin bil är detta inget problem.
163cm: 330 har inte viscokoppling utan el fläkt.

Framvagnsdelarna är väl inte dom bästa ur hållbarhetssynpunkt så länkarmar byts oftare än på en gammel Volvo men det ser jag som slitagedelar.
Drar olja..upp till 6 liter mellan service ses som normalt av BMW Sverige.
Kylaren kan börja läcka i botten på expansionskärlet efter några år vilket troligen är en torkad o-ring så inga otroliga kostnader.
Bästa är att hålla iordning på bilen gnom att följa servicen ..

En underbar bil att köra,ingen sportbil men man får iaf känslan av att köra något vassare och dyrare än vad det är.
Citera
2016-04-12, 09:23
Medlem
Aha, jag viste inte att 330an saknar viscokoppling, minns bara polarens E46a ( okänd motor) där kopplingen skar, slog söder en massa saker runt motorn och ett fläktblad gick ut genom huven.
Har själv haft viscokopplingsproblem på flera äldre BMW.
Citera
2016-04-13, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 163cm
Aha, jag viste inte att 330an saknar viscokoppling, minns bara polarens E46a ( okänd motor) där kopplingen skar, slog söder en massa saker runt motorn och ett fläktblad gick ut genom huven.
Har själv haft viscokopplingsproblem på flera äldre BMW.

Helt korrekt att flertalet har visco och att den kan skära ihop...
Viktigt OM man har visco är att snurra på fläktbladet och se om den snurrar med lite motstånd i..
är det så att den snurrar utan motstånd är den trasig och snurrar den inte alls är den trasig(borde då sitta fast) snurrar den med lite motstånd är den frisk....
Man skall kunna stanna fläkten genom att sätta handen på fläkten när den snurrar om kopplingen är frisk men det görs på egen risk....
Citera
2016-04-13, 18:14
Medlem
eversflumms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 163cm
Köp, en underbar bil, det mesta på BMW är lättmekat så det behöver inte bli dyrt, gott om delar och kunskap finns om modellen.

BMW har i alla tider haft problem med kylsystemet, men funkar det går motorerna långt.
Bilen börjar bli till åren och har gått 14" mil, då skulle jag köpt nu viscokoppling (sitter i kylfläkten) vattenpump och kylare, går gissningvis på 5000:-
En duktig mek byter dessa prylar utan problem på 2 timmar
Då har du säkerställt att dessa inte kommer ställa till några problem en bra tid framöver.

Så jag ska köpa grejerna sen gå till en mekaniker? vart köper jag dom här sakerna? jo hört mycket nu om det där kylsystemet..
Citera
2016-04-13, 18:23
Medlem
eversflumms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tittaren
Det är precis som en vanlig bil..Service ÄR viktigt och finns av en anledning.
Visst hinner du märka att tempen stiger fastän dessa bilar(e46 modellen) har ett kasst varningssystem där tempmätaren stiger mer eller mindre direkt till toppen.
Men har man ordning på sin bil är detta inget problem.
163cm: 330 har inte viscokoppling utan el fläkt.

Framvagnsdelarna är väl inte dom bästa ur hållbarhetssynpunkt så länkarmar byts oftare än på en gammel Volvo men det ser jag som slitagedelar.
Drar olja..upp till 6 liter mellan service ses som normalt av BMW Sverige.
Kylaren kan börja läcka i botten på expansionskärlet efter några år vilket troligen är en torkad o-ring så inga otroliga kostnader.
Bästa är att hålla iordning på bilen gnom att följa servicen ..

En underbar bil att köra,ingen sportbil men man får iaf känslan av att köra något vassare och dyrare än vad det är.

Ja för mig är det ju som en sportbil, men då jämför jag ju med min nuvarande toyota Corolla (74hk) men kan man köpa ny el fläkt också eller? vill att den ska rulla utan problem. Den ska servas nu om typ 100mil så kanske bara ska låta den auktoriserad bmw verkstad låta kolla på den.
Citera
2016-04-13, 18:24
Medlem
eversflumms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eversflumm
Ja för mig är det ju som en sportbil, men då jämför jag ju med min nuvarande toyota Corolla (74hk) men kan man köpa ny el fläkt också eller? vill att den ska rulla utan problem. Den ska servas nu om typ 100mil så kanske bara ska låta den auktoriserad bmw verkstad låta kolla på den.

ps någon som vet om en bra auktoriserad bmw verkstad i sthlms området?
Citera
2016-04-13, 19:31
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
ps någon som vet om en bra auktoriserad bmw verkstad i sthlms området?
Håll dig borta från de stora auktoriserade verkstäderna, de kostar skjortan och är sömniga. När jag haft BMW har jag lämnat till Bil&Motorteknik i Huddinge, de är grymt bra och prisvärda.
Citera
2016-04-13, 19:54
Medlem
eversflumms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Håll dig borta från de stora auktoriserade verkstäderna, de kostar skjortan och är sömniga. När jag haft BMW har jag lämnat till Bil&Motorteknik i Huddinge, de är grymt bra och prisvärda.

verkar som ett bra ställe. Tack för tipset!
Citera
2016-05-02, 22:08
Medlem
eversflumms avatar
Ok tack för alla råd/tips. Nu är det klappat & klart för bilköp. Men tänkte ba kika va ni tycker om försäkring till bilen?

Skiljer faktiskt inte så mycket mellan hel & halv. Skriver den på en släkting och helförsäkring kostar 7200kr per år, då har jag valt förare under 25år & 7k i självrisk.
Halvförsäkring kostar 4480kr per år.
Så skiljer bara 2270kr.

MEN eftersom bilen är över 8år gammal, så täcker inte maskinskadegarantin. Så om motorn pajar måste jag stå för det själv, right?

Att jag väljer förare under 25år, betyder det att jag kan köra den hela tiden och vad som än händer så blir det inget tjafs med försäkingsbolaget? Måste ju va att 80% av alla under 25år skriver bilen på päronen.

Skulle kostar mig 49k per år för mig med helförsäkring haha
Citera
2016-05-02, 22:16
Medlem
ojvamysigts avatar
Är du beredd att stå helt utan hjälp från försäkringsbolaget om något händer? I så fall är det bara att slå till. Om inte, köp något annat.
Citera
2016-05-03, 18:00
Medlem
Citat:
Att jag väljer förare under 25år, betyder det att jag kan köra den hela tiden och vad som än händer så blir det inget tjafs med försäkingsbolaget? Måste ju va att 80% av alla under 25år skriver bilen på päronen.

Det innebär att du kan låna bilen då och då av den huvudsakliga brukaren. Så större delen av milen måste köras av den som försäkringen står på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in