Flashback bygger pepparkakshus!
2016-03-14, 17:43
Medlem
Hallååå, behöver hjälp av er! Jag är kass på allt som har med datorer och göra, men min pojkvän visade att man kan avsluta olika processer för att snabba upp datorn och då tog jag bort en som såg ut att dra en massa, explorer.exe eller nått sånt hette den! Och sen försvann hela startmenyn och jag kan inte klicka upp startmenyn eller något och hela den raden som är där nere på datorn försvann... Jag googlade och det var tydligen den processen, hur får jag tillbaka den??!!
Jag kan inte klicka in mig på nånting! Enda anledningen till att jag kan använda chrome är för att jag redan hade den rutan uppe när jag avslutade processen (tack och lov), snälla hjälp mig!

Mvh klanten
Citera
2016-03-14, 17:44
Medlem
Tryck Windowstangenten + R, då kommer kör upp
Skriv där explorer.exe och sen enter.
Citera
2016-03-14, 17:45
Medlem
crillecrilles avatar
Tryck Windows-tangenten och R samtidigt. Sen skriver du explorer.exe och trycker på ENTER. Färdigt.

Fungerar inte detta så kasta ut datorn genom fönstret eller starta om den med våld. Du uppger ej vilken Windows-version du använder så därför kan vidare infromation ej ges.

Lycka till!
Citera
2016-03-14, 17:46
Medlem
Är windowstangenten den med "flaggan" på? förlåt men jag är jättedålig på sånt här :/
Citera
Medlem
BNCs avatar
Enklaste är att starta om datorn (på den fysiska knappen eftersom du ju inte kommer åt startfältet).

Annars trycker du på "New Task" eller "kör" eller vad den nu heter på svenska, i aktivitetshanteraren, skriver in explorer.exe och kör igång den igen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Tryck Windows-tangenten och R samtidigt. Sen skriver du explorer.exe och trycker på ENTER. Färdigt.

Fungerar inte detta så kasta ut datorn genom fönstret eller starta om den med våld. Du uppger ej vilken Windows-version du använder så därför kan vidare infromation ej ges.

Lycka till!

Jag använder windows 7
Citera
2016-03-14, 17:47
Medlem
Cents4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chellcco
Är windowstangenten den med "flaggan" på? förlåt men jag är jättedålig på sånt här :/

Ja, det är den med flaggan på.
Citera
2016-03-14, 17:47
Medlem
Citat:

Ja flaggan symboliserar ett fönster med spröjs. Förr i tiden var det ju mer likt ett fönster.
Citera
2016-03-14, 17:48
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Hallååå, behöver hjälp av er! Jag är kass på allt som har med datorer och göra, men min pojkvän visade att man kan avsluta olika processer för att snabba upp datorn och då tog jag bort en som såg ut att dra en massa, explorer.exe eller nått sånt hette den! Och sen försvann hela startmenyn och jag kan inte klicka upp startmenyn eller något och hela den raden som är där nere på datorn försvann... Jag googlade och det var tydligen den processen, hur får jag tillbaka den??!!
Jag kan inte klicka in mig på nånting! Enda anledningen till att jag kan använda chrome är för att jag redan hade den rutan uppe när jag avslutade processen (tack och lov), snälla hjälp mig!

Mvh klanten

Starta om datorn!

För att snabba upp en dator krävs mer än att stänga ner 1 process - betydligt mer.

Vad är det som är långsamt med den?
Citera
2016-03-14, 17:48
Medlem
drwaddes avatar
Ta det lugnt. Var det explorer.exe du dödade är det bara just startmenyn och filhanterarfönster.
En omstart av datorn så är det löst.

ELLER: (om du vill nörda djupare) CTR+ALT+Delete och välj aktivitetshanteraren, i den har du en knapp under fliken "program" nere till höger, "Ny aktivitet" skriv där kort och gott explorer.exe och så får du tillbaka startmenyn.
Citera
2016-03-14, 17:49
Medlem
ÅÅH Tack alla!! Gjorde som ni sa och det funkade prima! Ni räddade min dag!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in