2005-11-18, 14:08
Medlem
Jag undrar hur var det första året för er som läste elektro samt det de resterande åren.
Jag läser elektro nu och jag tycker det är ganska utblandat så här nu i början + 50% av ämnena är verkligen ointressant som programmering och dylika ämnen.
Är mest intresserad av elen men den verkar vara otroligt svår i tvåan.

Kan någon dela med sig lite om hur ni tyckte/tycker första året var, samt de resterande.

Citera
2005-11-18, 14:30
Medlem
Vardons avatar
De första tre åren tyckte jag var oftast ganska tråkiga... För att det fjärde året inse att det var nog inte så ovettigt ändå, om det inte varit för att man läst fel saker. Som elkraftare saknar jag mycket mekanik med roterande massa etc... men läste det nått sånt i mekaniken, nix pix... Matten, tja integraler och transformer samt trigonometrin är nog det jag haft mest nytta av, om du med elen menar traditionell elkraft...
Citera
2005-11-18, 14:31
Medlem
InkoPinkos avatar
Läste civ.ing elektro på KTH.

Första året var väl ganska ok, mattekurserna var ganska roliga också.

Andra året var betydligt tuffare, med abstraka mattekurser ett gäng svåra fysikkurser samt inte minst allas stora skräck TET:en!

När man har tragglat sig igenom de 2,5 åren av obligatoriska kurser bli det en helt annan utbildning. Det blir otroligt mycket roligare när man får välja inriktning själv...
Citera
2005-11-18, 15:29
Medlem
Japp jag syftar på elkraft;

För i tvåan så har vi enbart el-kurser nästan och en del matematik. Gillar verkligen inte programmeringen och liknande kurser...men man kan ju inte hoppa av bara för att man inte gillar en del kurser.

Vad läser ni för inriktining?
Citera
2005-11-18, 18:30
Medlem
Jag läser andra året på E, KTH. Det första året var ett formidabelt helvete det mesta av tiden. Mitt intryck av det andra året är att det hittils varit lättare, med ett undantag för en kurs i matematisk statistik jag nog inte kommer kunna ta mig igenom i första taget.

Inko: Att TET-kurserna skulle vara särskilt svåra är en bluff. Det återspeglas både i hur många som blir godkända och i kursutvärderingarna, uppenbarligen. Och själv tycker jag inte att den var särskilt svår heller... visst, man pluggade mycket menmen...
Citera
2005-11-18, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loser Gone Wild
Jag läser andra året på E, KTH. Det första året var ett formidabelt helvete det mesta av tiden. Mitt intryck av det andra året är att det hittils varit lättare, med ett undantag för en kurs i matematisk statistik jag nog inte kommer kunna ta mig igenom i första taget.

Inko: Att TET-kurserna skulle vara särskilt svåra är en bluff. Det återspeglas både i hur många som blir godkända och i kursutvärderingarna, uppenbarligen. Och själv tycker jag inte att den var särskilt svår heller... visst, man pluggade mycket menmen...

Exakt vad är TET-kurser, inget jag är bekant med så vitt jag vet.
Citera
2005-11-18, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madass
Exakt vad är TET-kurser, inget jag är bekant med så vitt jag vet.

Teoretisk elektroteknik. Du lär dig om laddningar och fält och hur de påverkar olika material, och i en extremt matematisk-teoretisk form.
Citera
2005-11-18, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loser Gone Wild
Teoretisk elektroteknik. Du lär dig om laddningar och fält och hur de påverkar olika material, och i en extremt matematisk-teoretisk form.

Undra om jag kommer ha det, läser högskoleingenjör
Citera
2005-11-19, 00:04
Medlem
Carpe Diems avatar
"Vanlig" programering är kanske inte det mest betydelsefulla för elektro.

Men inbyggda system, realtidssystem, VHDL, maskinnära programmering (inklusive assembler), detta är väl centralt för en elektroingenjör?
Citera
2005-11-19, 00:30
Medlem
Carpe Diems avatar
Jag tror att marknaden för elektroingenjörer definitivt kommer att lossna nu!

Det är i alla fall vad jag har fått erhöra från marknaden.
Citera
2005-11-19, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carpe Diem

Men inbyggda system, realtidssystem, VHDL, maskinnära programmering (inklusive assembler), detta är väl centralt för en elektroingenjör?

Jajamen... programmeringsspråken är inte det centrala utan snarare att man får känn på hur man fixar effektiva algoritmer för att man på så vis ska kunna implementera dem i vilket system som helst... processorer avsedda för inbyggda system har ju inte "riktigt" samma drag som en skrivbordsdator!!!
Citera
2005-11-19, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carpe Diem

Jag hoppas att det är stor skillnad mellan vanlig programutveckling i C mot maskinorienterad programmering annars blir det jobbigt.

Är det stor skillnad, ni som har läst kurserna eller kursen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in