2005-12-05, 23:51
Medlem
Ni har läst om hur man "befriar" skylten för snös och slask va?

http://aftonbladet.se/vss/stockholm/story/0,2789,741303,00.html
Citera
2005-12-06, 15:41
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvalleristen

Kategori C: Blockera IR-strålningen m optiskt IR-filter, spray etc (Oklart lagrum, kan inte detekteras utan speciell kontroll, då plåten ser OK ut fysiskt och visuellt, och förmodligen uppfyller reglerna för hur en skylt ska se ut)

Sen kommer nu en ny kategori:
Kategori D: Active optical countermeasures!!! Vad tror ni om den här IR-flashen avfyrad in i systemets kamera när man passerar på några meters avstånd? Man kan tydligen ha den igång flera minuter. :shoot2:

http://www.maxmax.com/aIRFlashSpotlight.htm
Det bästa: den kommer med CIGARETTÄNDARUTTAG Någon har tänkt!
(Den kan detekteras om snuten har sina egna IR-detektorer men knappast annars)

Jag föreslår att nya förslag kategoriseras enligt denna princip (efter möjliga rättningar), och om nya fundamentala principer läggs till, så fyller vi på med E, F etc...

Att manipulera IR-strålningen är rätt svårt. Den produkt som ligger när atill hands är viss typer av solskyddsfilm (inte den där svarta till sidorutorna utan en klarare variant för byggnader)

Se även http://www.fsec.ucf.edu/bldg/active/fenestration/ResOptions/films.htm
för filteregenskaper. Det optimala är alltså en film som skär av ganska tätt i IR-området utan att blockera synligt ljus.
för de legala aspekterna hänvisas till vägverket, citat ur Förordning (2001:651) om vägtrafikdefinitioner:

Registreringsskylt En av Vägverket tillhandahållen skylt, som i enlighet med bestämmelserna i förordningen (2001:650) om vägtrafikregister 1. upptar fordonets registreringsnummer, 2. är avsedd för beskickningsfordon, eller 3. utgör en personlig fordonsskylt
bötesbeloppen är:

REGISTRERINGSSKYLTAR
620A Fordon brukats utan att vara försedd med registreringsskylt(ar) (i föreskriven ordning) 400:-
621A Registreringsskylt(ar) ej väl synlig(a)/ej i sådant skick att den/de lätt kan avläsas/under färd dold(a) så att den/de ej går att avläsa 300:-
622A Anbringat otillåtet tecken/märke på registreringsskylt 300:-
hämtat från http://www.trafikjuristen.se/boter/polisboter/administsrativa/administrativa1.htm

Edit:
utlandsreggade bilar är fria
enligt Vägverket får man köra en sådan i ett år utan omregistrering.

http://www.vv.se/templates/page3____3808.aspx
Citat:
"2. Jag är bosatt i Sverige och ska hyra en bil som ägs av ett tyskt företag. Får jag använda bilen här i landet?

Ja, under förutsättning att det är ett tillfälligt brukande. Hyrestiden av bilen får inte heller vara mer än ett år, eftersom den som då hyr bilen anses vara ägare av den.

3. Jag är bosatt i Sverige men arbetar åt ett engelskt företag och jag ska köra en tjänstebil här i landet. Bilen är engelskregistrerad. Får jag använda den här i landet?

Ja, om bilen ägs av företaget och det är ett tillfälligt användande.

4. Jag äger en danskregistrerad bil och arbetar i Danmark men åker över till Sverige dagligen. Jag är bosatt i Sverige. Får jag använda bilen i Sverige med dansk registrering?"
Citera
2005-12-08, 09:16
Medlem
Megaforces avatar
Enklaste sättet

Är väl att köpa en sån där livsfarlig mopedbil. Men de är väldigt dyra i Sverige jämfört med tillverkningsländerna..
Citera
2005-12-08, 10:00
Medlem
Eller helt enkelt anmäla att registreringsskyltarna är stulna....
Citera
2005-12-08, 10:25
Medlem
jocke-abcs avatar
Då måste man ändå betala. Sen får man överklaga, man måste också kunna bevisa att man inte kört genom tullarna. Lite svårt om dom inte är stulna antagligen, även om dom är stulna för den delen.
Citera
2005-12-08, 10:45
Medlem
pastorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petter Utas
Eller helt enkelt anmäla att registreringsskyltarna är stulna....

DN hade en artikel för en vecka sedan där dom tog upp den problematiken. Dessvärre hittar jag den inte nu. Men artikeln gick ut på att antalet fall med stulna skyltar befarades öka samt att Skattemyndigheten i dagsläget inte hade några rutiner för att hantera detta.

Tills rutiner för att hantera stulna skyltar tagits fram rekomenderade dom att betala in påminnelseavgiften och samtidigt överklaga varje utförd inbetalning till Skattemyndigheten.

Man bör alltså vara lite försiktig innan man testar denna strategi.
Citera
2005-12-08, 11:15
Medlem
Realizts avatar
Jag är bombsäker på att alla försök att undvika visa nummerplåten i tullarna är olagliga. Tramsiga bortförklaringar om att anordningen ska tvätta skylten o.dyl. kommer inte att väga tungt i domstolen som säkert anser att bilisten är skyldig att visa skylten när den behöver visas och att den får tvättas vid andra tidpunkter. Använder man fotoblockerande lack så begår man antagligen bedrägeri. Det är också mycket lätt för polis på plats att se såna bilar och stoppa dem direkt efteråt. Säkert kommer de att göra såna punktinsatser i början, eller med tanke på hur hög prioritet trakasserier av biliter har för polisen, antagligen konstant...

Det gäller nog att aldrig använda transponder och alltid överklaga genom att hävda att det inte var man själv som körde. Så kan hela projektet kanske fällas. Att försöka undkomma en skatt enskilt i Sverige är vådligt.

PS
Att ligga nära mellan två andra bilar skulle nog fungera dock, om inte det anses vara vårdslöshet i trafik vill säga...
Citera
2007-08-02, 14:22
Medlem
Om du har lite stålar över kan ni ju skaffa en av ett fåtal Aston Martin DB5 ifrån Bond-filmen Goldfinger med Connery. Där kan ni med ett knapptryck byta mellan tre skyltar i nån sorts snurr, eller bygg en själva!

http://www.osynlig.org/ Ett annat väldigt bra alt.

Folkomröstningen i STHLM skulle fan inte fått gälla folk utan fordon och frågan skulle inte få formuleras av någon förbannad miljöpartist medan moderaterna samtidigt var blåögda och trodde STHLM var en storstad "Titta! London har vägtullar, då måste vi också ha det!"
Citera
2008-01-17, 03:10
Medlem
nu när man fått körkort och skaffat sig en bil glider man in på flashback och hoppas att det finns någon lösning som alla kör med. men det gjorde det inte. att sätta på filter som förvränger tecknena är ju ingen idé då du förmodligen blir stoppad så fort en snut ser det.

frågan är om man kan slänga på ett löv lite snyggt på regskylten, fram och bak över samma tecken, t.ex. första mellersta siffran, täckt fram och bak medan resten är fullt synliga.

saknas ett tecken är det väl omöjligt för kamerorna att se?

60kr för att ta sig fram och tillbaka till plugget plus bensin blir dyrt för en som får 1050kr i månaden. betalar alla för sig här inne i tråden (har ni givit upp)?
Citera
2008-01-25, 17:29
Medlem
Ett trick som jag har använt mig av de senaste två månaderna och inte fått någon räkning en enda gång är som följer: Jag inväntar en buss och kör tätt tätt efter den, så att min registreringsskylt inte syns. Nu för tiden tas ju inga kort bakifrån.
Citera
2008-02-08, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acay
Ett trick som jag har använt mig av de senaste två månaderna och inte fått någon räkning en enda gång är som följer: Jag inväntar en buss och kör tätt tätt efter den, så att min registreringsskylt inte syns. Nu för tiden tas ju inga kort bakifrån.

är du 100% på detta? isf ska jag verkligen tänka på detta.
Citera
2008-06-05, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acay
...Nu för tiden tas ju inga kort bakifrån.
Då min hållare till regplåten gått sönder och jag har därmed inte haft någon plåt fram utan endast bak. Så kan jag meddela att påståendet ovan inte stämmer.

Jag har alltså åkt på att betala trots att jag inte haft skylt fram utan endast bak
Hur gick det med de "IR-avstötande" filtren som prövats, funkar de, och i så fall var hittar jag sådana?

Mvh
C
Senast redigerad av cazer 2008-06-05 kl. 10:57. Anledning: förtydligande
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in