Citat:
Samtidigt har de kanske inte samma behov av det. Saknar de skriftspråk (eller tradition av att skriva mycket detaljerade texter) kan ord som "det" och "där" ersätta höger/vänster.Det du skriver går att läsa överallt på nätet men jag får ändå lite "Eskimåer har 3254 ord för snö"-vibbar av det. Att absoluta väderstreck har mycket större betydelse för naturfolk i Australien än för oss är lätt att köpa. Att relativa helt skulle saknas är dock mycket svårare att tro.
En konsekvens blir att nedanstående satser blir omöjliga att uttrycka på deras språk:
1. Hjärtat sitter på vänster sida av kroppen.
2. Jag bröt mitt högra ben när jag jagade känguru som barn.
3. Hur man än vänder sig har man rumpan bak
För att uttrycka #2 måste jag välja om jag vill utgå från vilket väderstreck jag stod i när olyckan inträffade eller vilket väderstreck jag står i just nu. Generella yttranden av typen "Kalle saknar ett finger på höger hand" skulle dock bli fullkomligt omöjliga att uttrycka om Kalle inte är närvarande.
Man kan även läsa att ännu mer fundamentala uttryck som "framåt" och "bakåt" saknas vilket känns ännu mer orimligt. Man kan väl knappast begära att en treåring ska kunna säga "En orm! Spring nordnordväst!".
En konsekvens blir att nedanstående satser blir omöjliga att uttrycka på deras språk:
1. Hjärtat sitter på vänster sida av kroppen.
2. Jag bröt mitt högra ben när jag jagade känguru som barn.
3. Hur man än vänder sig har man rumpan bak
För att uttrycka #2 måste jag välja om jag vill utgå från vilket väderstreck jag stod i när olyckan inträffade eller vilket väderstreck jag står i just nu. Generella yttranden av typen "Kalle saknar ett finger på höger hand" skulle dock bli fullkomligt omöjliga att uttrycka om Kalle inte är närvarande.
Man kan även läsa att ännu mer fundamentala uttryck som "framåt" och "bakåt" saknas vilket känns ännu mer orimligt. Man kan väl knappast begära att en treåring ska kunna säga "En orm! Spring nordnordväst!".
- Här *peka* sitter hjärtat.
- Jag bröt det *peka* benet som barn.
- Kalle saknar ett finger på den här *vifta* handen.
Rör man sig dessutom bara i områden man känner till mycket väl kan man använda riktmärken.
- En orm! Spring mot stora stenen!
Sedan vet jag ingenting om dem, det är ju möjligt att de överhuvudtaget inte talar om abstrakta saker på det sättet av den enkla anledningen att det inte är relevant för dem. Tänk dig beduiner och inuiter t ex, de kliar sig nog också i huvudet över hur den andra gruppen saknar så mycket som är så uppenbart nödvändigt för dem i språkväg. Vi kanske tycker att det är skitkonstigt bara för att vi utgår från att det vi tycker är viktigt måste vara viktigt för dem också, medan de kanske inte skulle ha någon egentlig effektivitetsvinst av att lära sig relativa begrepp som höger och vänster. Annars hade de väl tagit in det som låneord för länge sedan? (Som jag förstår det finns det gott om dem som är tvåtaliga).