2016-03-01, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Det du skriver går att läsa överallt på nätet men jag får ändå lite "Eskimåer har 3254 ord för snö"-vibbar av det. Att absoluta väderstreck har mycket större betydelse för naturfolk i Australien än för oss är lätt att köpa. Att relativa helt skulle saknas är dock mycket svårare att tro.

En konsekvens blir att nedanstående satser blir omöjliga att uttrycka på deras språk:

1. Hjärtat sitter på vänster sida av kroppen.
2. Jag bröt mitt högra ben när jag jagade känguru som barn.
3. Hur man än vänder sig har man rumpan bak

För att uttrycka #2 måste jag välja om jag vill utgå från vilket väderstreck jag stod i när olyckan inträffade eller vilket väderstreck jag står i just nu. Generella yttranden av typen "Kalle saknar ett finger på höger hand" skulle dock bli fullkomligt omöjliga att uttrycka om Kalle inte är närvarande.

Man kan även läsa att ännu mer fundamentala uttryck som "framåt" och "bakåt" saknas vilket känns ännu mer orimligt. Man kan väl knappast begära att en treåring ska kunna säga "En orm! Spring nordnordväst!".
Samtidigt har de kanske inte samma behov av det. Saknar de skriftspråk (eller tradition av att skriva mycket detaljerade texter) kan ord som "det" och "där" ersätta höger/vänster.

- Här *peka* sitter hjärtat.
- Jag bröt det *peka* benet som barn.
- Kalle saknar ett finger på den här *vifta* handen.

Rör man sig dessutom bara i områden man känner till mycket väl kan man använda riktmärken.

- En orm! Spring mot stora stenen!
Citera
2016-03-01, 18:31
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Samtidigt har de kanske inte samma behov av det. Saknar de skriftspråk (eller tradition av att skriva mycket detaljerade texter) kan ord som "det" och "där" ersätta höger/vänster.

- Här *peka* sitter hjärtat.
- Jag bröt det *peka* benet som barn.
- Kalle saknar ett finger på den här *vifta* handen.

Rör man sig dessutom bara i områden man känner till mycket väl kan man använda riktmärken.

- En orm! Spring mot stora stenen!
Jag förnekar, som sagt, inte att väderstreck spelar mycket större roll för urinvånare i Australien än för oss. Dock blir jag väldigt skeptisk när jag läser detta:

Citat:
I came here because of the way the locals, the Kuuk Thaayorre, talk about space. Instead of words like "right," "left," "forward," and "back," which, as commonly used in English, define space relative to an observer, the Kuuk Thaayorre, like many other Aboriginal groups, use cardinal-direction terms — north, south, east, and west — to define space

http://edge.org/conversation/how-does-our-language-shape-the-way-we-think

Att helt sakna relativa riktningstermer känns extremt opraktiskt.

Svenska: Alla sträcker händerna rakt fram!

Kuuk Thaayorre: Få se nu ... Ni som tittar rakt på mig sträcker händerna åt norr! Ni som sitter vid hyddan sträcker händerna lite åt nordväst! Ni som ...

Svenska: Visst var det väl helfestligt när Nisse missade kängurun och blev träffad bakifrån av sin egen bumerang?

Kuuk Thaayorre: Visst var det väl helfestligt när Nisse missade kängurun och blev träffad ... eh .. få se .. från sydost av sin egen bumerang?

För mig känns det som om det måste finnas så fundamentala begrepp som "fram" och "bak". Sen kan man ju undra hur det är med relativa positioner? Saknas även "här" och "där" så att man även alltid är tvungen att ange exakta koordinater?
Citera
2016-03-02, 08:21
Medlem
Enydrions avatar
Jag var i England sex veckor en gång, de två sista ensam, på slutet tänkte jag på engelska istället för svenska märkte jag...
Citera
2016-03-02, 09:50
Medlem
Demetrioss avatar
Citat:

Kuuk Thaayorre: Få se nu ... Ni som tittar rakt på mig sträcker händerna åt norr! Ni som sitter vid hyddan sträcker händerna lite åt nordväst! Ni som ...

Svenska: Visst var det väl helfestligt när Nisse missade kängurun och blev träffad bakifrån av sin egen bumerang?

Kuuk Thaayorre: Visst var det väl helfestligt när Nisse missade kängurun och blev träffad ... eh .. få se .. från sydost av sin egen bumerang?
[/i]
För mig känns det som om det måste finnas så fundamentala begrepp som "fram" och "bak". Sen kan man ju undra hur det är med relativa positioner? Saknas även "här" och "där" så att man även alltid är tvungen att ange exakta koordinater?

Absolut håller med. Man vet ändå att man måste t.ex. ha händerna uträckt framför sig. Och det är ju ett ändamål, en primärtanke, dvs en "ren" tanke. Sedan behöver man uttrycka detta med språket och i detta fall beror allt på vilka språkmodell kan erbjuda språket. Så språket är som ett verktyg när man behöver att göra hål i brädan kan man använda antingen kniv eller drill : det är bara ett sätt att uttrycka sin tanke om hålet men inte hålet själv. Förstås om man aldrig såg en drill, kommer man aldrig säga att hålet måste bli drillat. Men vice versa funkar inte alltid. Man kan uppfinna någonting som har ännu inget namn i språket. Det bevisar att människor kan tänka utan språket.
Citera
2016-03-02, 12:07
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demetrios
Absolut håller med. Man vet ändå att man måste t.ex. ha händerna uträckt framför sig. Och det är ju ett ändamål, en primärtanke, dvs en "ren" tanke. Sedan behöver man uttrycka detta med språket och i detta fall beror allt på vilka språkmodell kan erbjuda språket. Så språket är som ett verktyg när man behöver att göra hål i brädan kan man använda antingen kniv eller drill : det är bara ett sätt att uttrycka sin tanke om hålet men inte hålet själv. Förstås om man aldrig såg en drill, kommer man aldrig säga att hålet måste bli drillat. Men vice versa funkar inte alltid. Man kan uppfinna någonting som har ännu inget namn i språket. Det bevisar att människor kan tänka utan språket.
Jag skulle tro att det är omöjligt att överleva som grupp utan att ha relativa riktningsbegrepp som "framåt", "bakåt" eller "åt sidan". Det går liksom inte att dirigera en grupp småbarn med kompassriktningar. Det går inte heller att missa uppenbarheter som "bakåt" = "ryggriktningen" eller "framåt" = "näs-/bröstriktningen". I samma ögonblick man observerat detta så uppstår orden av sig själva.

"Höger" och "vänster" är mer avancerat men även Kuuk-Thaayorreanerna måste ha gjort grundläggande observationer som att vissa håller bumerangen i vänster hand medan de flesta håller den i höger. Vad ska vi nu kalla dessa människor?

De som håller bumerangen österut när de tittar söderut och man därmed bör stå nordväst om ifall man inte vill få en oväntat och obehaglig smäll i norra delen av huvudet?

Knappast. Det måste uppstått någon form av enkla associationer av typen "hjärthanden" = "vänsterhanden", "avvikarhanden" = "vänsterhanden" eller liknande.
Senast redigerad av JaneC 2016-03-02 kl. 12:12.
Citera
2016-03-03, 18:35
Medlem
Citat:
Jag förnekar, som sagt, inte att väderstreck spelar mycket större roll för urinvånare i Australien än för oss. Dock blir jag väldigt skeptisk när jag läser detta:

http://edge.org/conversation/how-does-our-language-shape-the-way-we-think

Att helt sakna relativa riktningstermer känns extremt opraktiskt.

Jag förstår vad du menar, men att sakna ord för "framåt" betyder inte nödvändigtvis att man saknar ord för "framför" Sedan vet jag ingenting om dem, det är ju möjligt att de överhuvudtaget inte talar om abstrakta saker på det sättet av den enkla anledningen att det inte är relevant för dem. Tänk dig beduiner och inuiter t ex, de kliar sig nog också i huvudet över hur den andra gruppen saknar så mycket som är så uppenbart nödvändigt för dem i språkväg. Vi kanske tycker att det är skitkonstigt bara för att vi utgår från att det vi tycker är viktigt måste vara viktigt för dem också, medan de kanske inte skulle ha någon egentlig effektivitetsvinst av att lära sig relativa begrepp som höger och vänster. Annars hade de väl tagit in det som låneord för länge sedan? (Som jag förstår det finns det gott om dem som är tvåtaliga).

Det var nog lika lustigt när bumerangen träffade Nisse i ryggen för övrigt
Citera
2016-03-03, 18:37
Medlem
Citat:
Jag skulle tro att det är omöjligt att överleva som grupp utan att ha relativa riktningsbegrepp som "framåt", "bakåt" eller "åt sidan". Det går liksom inte att dirigera en grupp småbarn med kompassriktningar. Det går inte heller att missa uppenbarheter som "bakåt" = "ryggriktningen" eller "framåt" = "näs-/bröstriktningen". I samma ögonblick man observerat detta så uppstår orden av sig själva.

"Höger" och "vänster" är mer avancerat men även Kuuk-Thaayorreanerna måste ha gjort grundläggande observationer som att vissa håller bumerangen i vänster hand medan de flesta håller den i höger. Vad ska vi nu kalla dessa människor?

De som håller bumerangen österut när de tittar söderut och man därmed bör stå nordväst om ifall man inte vill få en oväntat och obehaglig smäll i norra delen av huvudet?

Knappast. Det måste uppstått någon form av enkla associationer av typen "hjärthanden" = "vänsterhanden", "avvikarhanden" = "vänsterhanden" eller liknande.
Eller så kanske de lär sig redan från dag ett att man kastar bumerangen med höger eller vänster beroende på hur vinden ligger och i vilken riktning man vill kasta?
Citera
2016-03-04, 08:54
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Jag förstår vad du menar, men att sakna ord för "framåt" betyder inte nödvändigtvis att man saknar ord för "framför"
Inte i teorin men i praktiken är det väldigt svårt att föreställa sig en kultur som har begreppet "nedanför" men saknar begreppet "ner".
Citat:
det är ju möjligt att de överhuvudtaget inte talar om abstrakta saker på det sättet av den enkla anledningen att det inte är relevant för dem
Visst. Men samtidigt är ju abstrakta och relativa ord som "vi", "ni", "här", "där", "ung", "gammal", "stor", "liten", "fram", "bak" också de mest fundamentala. En grupp barn som saknade språk skulle omedelbart uppfinna "framåt" och "bakåt" för att kunna leka.
Citat:
Det var nog lika lustigt när bumerangen träffade Nisse i ryggen för övrigt
Som jag sade finns det ju ett uppenbart samband mellan kroppsdelar och riktningar.

Ett ganska känt germanskt öspråk har ju t.ex. samma ord för "rygg" och "bakåt" ("back").
Citat:
Eller så kanske de lär sig redan från dag ett att man kastar bumerangen med höger eller vänster beroende på hur vinden ligger och i vilken riktning man vill kasta?
Av bildgooglingar att döma så kastar nästan alla aboriginer med höger hand så i så fall är det nog snarare så att man tvingar alla att lära sig kasta med höger för att slippa ha olika slipningar. Men det förändrar ju inget. Det måste fortfarande finnas ord för de som spontant försöker kasta med vänster hand eller stoppar maten i munnen med vänstern.

Allt annat vore ju lika absurt som om vi inte skulle kunna uttrycka begreppet "rödhårig".
Citera
2016-03-04, 11:38
Medlem
Citat:
Inte i teorin men i praktiken är det väldigt svårt att föreställa sig en kultur som har begreppet "nedanför" men saknar begreppet "ner".
Jag har väldigt svårt att föreställa mig en kultur där man anser det vara rimligt att stena unga flickor som haft sexuellt umgänge.

Citat:
Visst. Men samtidigt är ju abstrakta och relativa ord som "vi", "ni", "här", "där", "ung", "gammal", "stor", "liten", "fram", "bak" också de mest fundamentala. En grupp barn som saknade språk skulle omedelbart uppfinna "framåt" och "bakåt" för att kunna leka.
Fast nu saknar ju inte barnen i denna grupp språk

Citat:
Som jag sade finns det ju ett uppenbart samband mellan kroppsdelar och riktningar.

Ett ganska känt germanskt öspråk har ju t.ex. samma ord för "rygg" och "bakåt" ("back").
För oss gör det det. För någon som vuxit upp med att inte använda sig av relativa riktningar är det förmodligen icke-intuitivt att ryggen kan representera en och samma riktning oavsett hur man står.

Citat:
Av bildgooglingar att döma så kastar nästan alla aboriginer med höger hand så i så fall är det nog snarare så att man tvingar alla att lära sig kasta med höger för att slippa ha olika slipningar. Men det förändrar ju inget. Det måste fortfarande finnas ord för de som spontant försöker kasta med vänster hand eller stoppar maten i munnen med vänstern.
"Konstig", kanske?

Du fick mig att tänka på Indien och den populära myten att man inte ska äta med vänstern för att det är den handen man torkar rumpan med. Sanningen är att det handlar om att man bara äter med en hand, den man inte torkar rumpan med. Sen att de flesta indier är högerhänta har lett till att folk drar felaktiga slutsatser. Vänsterhänta indier har inga problem med annat än turister som tror att de vet hur man ska bete sig

Citat:
Allt annat vore ju lika absurt som om vi inte skulle kunna uttrycka begreppet "rödhårig".
Beduiner och inuiter saknar förmodligen sätt att uttrycka saker som för den andra gruppen är uppenbart och livsnödvändigt. Varför skulle en grupp människor som aldrig stött på en rödhårig behöva ha ett uttryck för det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in