2005-11-16, 10:45
Medlem
Morbror_tucks avatar
hej allihopa. det är min första post här på forumet
Nu till mitt problem. jag är uppväxt här i sverige, talar endast svenska (exept engelska) och jag är halvfinsk. jag umgås inte med invandrare, men jag pratar som en.

Många av mina kompisar klagar på det, och jag är inte medveten om att jag pratar med brytning. grammatiken är det inget fel på, förutom slarvfel men jag kan svenska, men det är dialekten. de säger att jag låter som en turk. och många tror jag är någon hobby turk

haha, för nån vecka sen, var det en som var säker att jag pratade TYSKA, så han och hans kompis försökte prata tyska med mig. när jag sa att jag bara pratar svenska, trodde han att jag ljög därför att jag pratade med en så kraftig brytning.

Min mamma pratar med brytning (hon kommer från finland) men det är knappast finsk brytning jag pratar.

vad ska jag göra? har nå några tips? att försöka medvetet att prata utan brytning är nästan omöjligt, då jag inte är riktigt medveten om det.
tack.
Citera
2005-11-16, 11:46
Medlem
Vafaan e du finne så e du, visa lite siisu nu och stå för din dialekt.
Sedan om det förstnämnda e omöjligt kan du ju alltid beställa tid med en talpedagog. det e väl det som skådespelare gör när dom behöver slippa bort sina talfel Etc. för att få mera skådisjobb...
Citera
2005-11-16, 12:36
Medlem
Morbror_tucks avatar
jo jag skulle vara stolt över min dialekt, ifall den var finsk
nu låter jag mer som en turk, grek eller liknande...
Citera
2005-11-16, 13:10
Medlem
Vio-Lences avatar
Artikulera alla ord du säger, hela tiden.
Citera
2005-11-16, 13:23
Medlem
BigMoneys avatar
samma sak här , fast hel finsk och talar med någorlunda brytning ( inte finsk dialekt) , men det konstiga är att ibland kan man prata som en riktig invandrare men andra dagar som vilken svensk som helst. antar det beror på vilket humör man är på :P så jag tror det är temperamenten som avgör hur jag talar för min del.
Citera
2005-11-16, 13:28
Medlem
Morbror_tucks avatar
hahha kanske har något med temperaturen att göra.

artikulera? är det att jag borde tänka mer på hur jag uttalar ordet?
slog upp det på susning, men blev mer förvirrad

tack för alla tips iallafall
Citera
2005-11-18, 20:06
Medlem
CharlieRs avatar
Spela in en röst tillhörande den dialekten du vill ha.
Spela in din röst och avlyssna, korrigera och gör om.

Dialekt går att träna bort (eller in).
Citera
2005-11-19, 11:52
Medlem
Morbror_tucks avatar
Ok, tackar för hjälpen. har tidigare snackat rikssvenska (dalarö dialekt) så jag får försöka få tillbaka den
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in