2005-11-15, 19:37
Medlem
Bobbo Vikings avatar
Funderar på att ta ett friår. Enligt reglerna så kan den friårsledige inte ta emot lön genom annan anställning. Men om jag åker utomlands och jobbar, till England t.ex, kommer AMS och Skatteverket få reda på det då? (Förutsatt att jag jobbar vitt alltså.)
Citera
2005-11-16, 18:27
Medlem
ÄlskaMigs avatar
De tvingade inte ut någon skatt ur mig när jag jobbade i London (jag jobbade vitt och betalade skatt i GB). Tror inte de har en aning om vad du gör utomlands.
Citera
2005-11-17, 17:19
Medlem
Bobbo Vikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÄlskaMig
De tvingade inte ut någon skatt ur mig när jag jobbade i London (jag jobbade vitt och betalade skatt i GB). Tror inte de har en aning om vad du gör utomlands.

Nån annan som vet nåt om detta? Om inte, hur gör jag för att ta reda på om skatteverket märker att jag jobbar utomlands? Om jag ringer till dem och frågar, så låter det ju lite misstänkt än hur jag formulerar mig...
Citera
2005-11-17, 17:36
Medlem
TTKs avatar
Jag har för mig att de allra flesta EU-länder rapporterar sinsemellan om inkomster. Jag vet att det är så på kapitalinkomster åtminstone.

ÄlskaMig, jobbade du utomlands i sex månader eller mer? Det är ju en grund till att slippa skatta i Sverige för inkomster. En annan är skatteavtal, Sverige kan gott och väl ha avtalat med England att landet där arbetet utförs beskattar det exklusivt.
Citera
2005-11-20, 17:36
Medlem
Bobbo Vikings avatar
Eftersom ingen här verkar veta, kan nån tipsa mig om hur man tar reda detta? Hur ska man formulera frågan till skatteverket, utan att det låter misstänkt?
Citera
2005-11-20, 19:18
Medlem
xavi8222s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbo Viking
Eftersom ingen här verkar veta, kan nån tipsa mig om hur man tar reda detta? Hur ska man formulera frågan till skatteverket, utan att det låter misstänkt?

Enligt grundlagen har du rätt att ställa frågor helt anonymt till svenska myndigheter. På Skatteverkets hemsida kan man ställa frågor över webben. Eller också traskar du in på närmsta lokala skattekontor och ställer frågan. Du har rätt att vara helt anonym.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in