Citat:
Ursprungligen postat av
LindvidArman
Verkligen trist att Nina Gunke fått alzheimers.
Hennes största roll anser jag vara som ”Märta Svensson” i klassiska serien Hedebyborna.
Hon var ung då, och spelar enormt bra rollen som suputen Svenssons dotter, som drömmer om ett annat liv än fattigdomen i det slitna torpet. Hon förälskar sig i baronen (skickligt gestaltad av Per Myrberg) men gifter sig till slut med rävfarmarns pojk (Allan Svensson) och flyttar till Södertälje och blir sen änka när maken begår självmord genom att köra ned i ån.
Hedebyborna finns att se på Öppet Arkiv.
Ja trist är bara förnamnet! Får bara hoppas på ett långsamt förlopp. Håller med om Hedebyborna och hennes fantastiska skådespeleri där.
Hedebyborna är enligt min mening en av de bästa svenska tv-serierna någonsin. Hård konkurrens där av Kejsaren från Portugallien.
Det senaste jag såg med Gunke var i serien Bergman revisited, Guds tystnad, där hon spelar mot Aviccis mamma Anki Liden. Finns även den på SVT PLay.
För övrigt undrar jag när rubriksättarna på tidningarna ska sluta med att skriva "bröt ihop" när någon börjar gråt. Ett dj-la oskick det där!