2016-02-14, 12:10
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94
Ja fast om du inte längre har övervakning vilket du endast har första året. Så kan du hämta ut pass fast att du har skyddstillsyn utan att passtillstånd.

Och ifall du redan har ett pass så behöver du inte meddela ifall du ska åka utomlands om du inte speciellt fått ett sådant föreläggande.

Du behöver endast sköta din skyddstillsyn och följa de regler som du blivit informerad om.

Jag vet ett par personer som dömts till skyddstillsyn och ingen av dem fick något sådant föreläggande utan de kunde resa som vem som helst.
De hade redan pass och på informationen om vad som gällde och de fick något papper så fanns ingen information om att man behövde anmäla sådant.

Någon av de nämnde de även inne på frivården på ett möte med övervakaren att de inte kunde boka något möte där för han skulle resa iväg och de reagerade inte ens utan bokade bara mötet en annan vecka.

Korrekt. Du måste nog stå under övervakning för att ovan skall gälla.

Sen vet jag inte 100% hur reglerna funkar när du är dömd till skyddstillsyn kontra att du är ute på villkorligt efter ett fängelsestraff och om det skiljer sig där på något sätt.

Är man dömd till skyddstillsyn så har man nog inte begått ett så värst allvarligt brott till skillnad från ett tilldömt fängelsestraff så reglerna är nog slappare och finns nog ingen anledning till varför den dömde inte skulle få resa, etc.
Citera
2016-02-14, 13:31
Medlem
kickassutters avatar
Som vanligt tusen olika meningar.

För det första är jag dömd till skyddstillsyn, någon skrev om övervakning..
Det har inget med skyddstillsyn att göra.
Man har helt enkelt en prövotid på tre år där det första året kräver att jag har kontakt med frivården.
I början genom möte veckovis.
Så övervakning har ingenting överhuvudtaget med skyddstillsyn att göra. Övervakning är ett eget straff i sig.

Och för att tydliggöra så är jag bara två månader in på straffet.

Sååå, finns det ingen med egen erfarenhet?
Inte en massa nätforskare som antar.
Giv mig klarhet.
Citera
2016-02-14, 13:47
Medlem
kickassutters avatar
Äsch, skitsamma.
Jag återkommer om några veckor så får vi se hur det gick.

Fridens
Citera
2016-02-14, 14:56
Medlem
sebnies avatar
Övervakning ÄR själva skyddstillsynen. Sedan att man inte behöver gå på möten efter första året och att de "litar" på dig spelar ingen roll, rent formellt står du ändå under övervakning.

Villkorlig dom = prövotid utan övervakning.
Skyddstillsyn = prövotid med övervakning.
Villkorligt frigiven, säg att du är dömd till 9 år fängelse och blir frigiven efter 6 år, då har du prövotid med övervakning de kvarvarande 3 åren av straffet.

Sedan finns det möjligheter, beroende på brott, att kombinera detta med olika former av andra restriktioner, såsom reseförbud, IÖV, anmälningsplikt, hemkontroll och liknande.

Sedan att passtillstånd krävs för att få ett nytt pass, betyder inte att du behöver tillstånd för att resa ut med ett befintligt. Det syns i datorerna att du har ett pass, och om kriminalvården tycker att det är olämpligt att du reser så kommer man begära att det dras in eller beslagtas, även om du inte har reseförbud, så då görs en prövning direkt när du skrivs in i systemen om du får lov att resa eller inte.

Däremot om du ska ha nytt pass, då har ingen prövning gjorts om du får lov att resa eller inte, därför behövs passtillstånd.

Men det betyder INTE automatiskt att du inte får ett pass, utan det betyder bara att man måste fråga om lov för att resa. Sedan lägger de in i datorn att du får resa.
Med andra ord, söker du pass kommer du få avslag om inte kriminalvården lagt in att det är "grönt", det är med andra ord inte en ansökan om passtillstånd att ansöka om pass, så man måste fråga kriminalvården först.

En sådan fråga kan man ta över telefon, så ordnar dem det direkt, oavsett varför du har en prövningstid med övervakning. Dvs oavsett om du muckat efter 2/3 eller om du fått skyddstillsyn så kan man fråga över telefon och de kommer ge besked direkt om de inte måste kolla i några papper först.
Citera
2016-02-14, 15:14
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kickassutter
Som vanligt tusen olika meningar.

För det första är jag dömd till skyddstillsyn, någon skrev om övervakning..
Det har inget med skyddstillsyn att göra.
Man har helt enkelt en prövotid på tre år där det första året kräver att jag har kontakt med frivården.
I början genom möte veckovis.
Så övervakning har ingenting överhuvudtaget med skyddstillsyn att göra. Övervakning är ett eget straff i sig.

Och för att tydliggöra så är jag bara två månader in på straffet.

Sååå, finns det ingen med egen erfarenhet?
Inte en massa nätforskare som antar.
Giv mig klarhet.

Du får förstås kalla det vad du vill men under det första året så står du under övervakning, det är vad din kontakt med frivården kallas som man kan läsa om i BrB:
Citat:
Övervakningen skall upphöra utan något särskilt förordnande när ett år av prövotiden har förflutit

Nu medför det endast att du behöver få tillstånd för att få ut ett nytt pass, då du redan har ett som de inte har återkallat så medför inte det något problem. Du kan absolut åka på semester även om du står under övervakning men jag skulle rekommendera att du tar kontakt med din övervakare innan så att denne är med på noterna.

Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Övervakning ÄR själva skyddstillsynen. Sedan att man inte behöver gå på möten efter första året och att de "litar" på dig spelar ingen roll, rent formellt står du ändå under övervakning.

Skitsnack.
Citera
2016-02-15, 12:45
Medlem
kickassutters avatar
Frågade min kontakt på frivården idag.
Hon fnissade lite och sa att det är bara åka, så länge du kommer på dina möten, du är ju inte efterlyst.
Citera
2024-01-02, 00:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie

Villkorlig dom = prövotid utan övervakning.
Skyddstillsyn = prövotid med övervakning.
Villkorligt frigiven, säg att du är dömd till 9 år fängelse och blir frigiven efter 6 år, då har du prövotid med övervakning de kvarvarande 3 åren av straffet.

Sedan finns det möjligheter, beroende på brott, att kombinera detta med olika former av andra restriktioner, såsom reseförbud, IÖV, anmälningsplikt, hemkontroll och liknande.

Sedan att passtillstånd krävs för att få ett nytt pass, betyder inte att du behöver tillstånd för att resa ut med ett befintligt. Det syns i datorerna att du har ett pass, och om kriminalvården tycker att det är olämpligt att du reser så kommer man begära att det dras in eller beslagtas, även om du inte har reseförbud, så då görs en prövning direkt när du skrivs in i systemen om du får lov att resa eller inte.

Däremot om du ska ha nytt pass, då har ingen prövning gjorts om du får lov att resa eller inte, därför behövs passtillstånd.

Men det betyder INTE automatiskt att du inte får ett pass, utan det betyder bara att man måste fråga om lov för att resa. Sedan lägger de in i datorn att du får resa.
Med andra ord, söker du pass kommer du få avslag om inte kriminalvården lagt in att det är "grönt", det är med andra ord inte en ansökan om passtillstånd att ansöka om pass, så man måste fråga kriminalvården först.

En sådan fråga kan man ta över telefon, så ordnar dem det direkt, oavsett varför du har en prövningstid med övervakning. Dvs oavsett om du muckat efter 2/3 eller om du fått skyddstillsyn så kan man fråga över telefon och de kommer ge besked direkt om de inte måste kolla i några papper först.

Så frivården måste lägga in i datan som sedan skickas ut till gränspassage/passkontroll att man får ”lov” och resa (även) om man har ett giltigt pass och inget reseförbud?
Citera
2024-07-30, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Du får förstås kalla det vad du vill men under det första året så står du under övervakning, det är vad din kontakt med frivården kallas som man kan läsa om i BrB:

Nu medför det endast att du behöver få tillstånd för att få ut ett nytt pass, då du redan har ett som de inte har återkallat så medför inte det något problem. Du kan absolut åka på semester även om du står under övervakning men jag skulle rekommendera att du tar kontakt med din övervakare innan så att denne är med på noterna.

Skitsnack.

Vet du hur det funkar om man har frivården och ansöker om pass ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in