2016-02-11, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Sakta i backarna.

Jag är väldigt skeptisk till att det här skulle röra sig om en IS-sympatisör. Misstänkt GM har turkisk bakgrund, och vad jag begriper uppvuxen i Sverige. En enkel googling antyder ingenting om islamism (men har inte hittat honom på Facebook, ska sägas), och inte så mycket engagemang överhuvudtaget.

Möjligen, men indikationen är svag, är han någon form av nationalist. Antagligen muslim, men finner inget som tyder på att han skulle vara islamist.

Många turkar sympatiserar med IS, men visst, ett annat möjligt motiv skulle vara att mannen är en turkisk nationalist som tänkte slå till mot kurder. Jag sätter mina fem ören på att det handlar om radikal islamism däremot.
Citera
2016-02-11, 17:30
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Sakta i backarna.

Jag är väldigt skeptisk till att det här skulle röra sig om en IS-sympatisör. Misstänkt GM har turkisk bakgrund, och vad jag begriper uppvuxen i Sverige. En enkel googling antyder ingenting om islamism (men har inte hittat honom på Facebook, ska sägas), och inte så mycket engagemang överhuvudtaget.

Möjligen, men indikationen är svag, är han någon form av nationalist. Antagligen muslim, men finner inget som tyder på att han skulle vara islamist.
Var får du den informationen ifrån? Har du namn?
Citera
2016-02-11, 17:31
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Sakta i backarna.

Turkiet? källa på det?
Om så fallet så kan det vara en kurd?

Låt oss vänta och se.
Och hoppas för Säpos del att man har något att komma med....
Citera
2016-02-11, 17:34
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pezten
Många turkar sympatiserar med IS, men visst, ett annat möjligt motiv skulle vara att mannen är en turkisk nationalist som tänkte slå till mot kurder. Jag sätter mina fem ören på att det handlar om radikal islamism däremot.

Kan vara en IS-sympatisör. Hans familjemedlemmar (ett syskon och en förälder) visar dock inget tecken på att vara praktiserande muslimer, så jag tror inte han är uppvuxen i en sådan miljö. Ett ganska långt steg från att vara sekulär turkisk muslim till att bli IS-sympatisör.
Citera
2016-02-11, 17:34
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Turkiet? källa på det?
Om så fallet så kan det vara en kurd?

Låt oss vänta och se.
Och hoppas för Säpos del att man har något att komma med....

Ganska säker på att han inte är kurd.
Citera
2016-02-11, 17:35
Avstängd
Citat:
Kan vara en IS-sympatisör. Hans familjemedlemmar (ett syskon och en föräldrar) visar dock inget tecken på att vara praktiserande muslimer, så jag tror inte han är uppvuxen i en sådan miljö. Ett ganska långt steg från att vara sekulär turkisk muslim till att bli IS-sympatisör.

Kan också vara en högerextremist.
Citera
2016-02-11, 17:36
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abidazz
Kan också vara en högerextremist.

Det finns en del turkiska högerextremister i Sverige. Så det är väl möjligt.
Citera
2016-02-11, 17:37
Medlem
Citat:
Kan vara en IS-sympatisör. Hans familjemedlemmar (ett syskon och en förälder) visar dock inget tecken på att vara praktiserande muslimer, så jag tror inte han är uppvuxen i en sådan miljö. Ett ganska långt steg från att vara sekulär turkisk muslim till att bli IS-sympatisör.

Kan ju vara en ensamvarg" som tänkt agera på egen hand.
behöver ju inte nödvändigtvis sympatisera med någon organisation.
Citera
2016-02-11, 17:38
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Kan ju vara en ensamvarg" som tänkt agera på egen hand.
behöver ju inte nödvändigtvis sympatisera med någon organisation.

Ja. Men rimligen har han väl iaf någon form av religiöst eller politiskt motiv...
Citera
2016-02-11, 17:42
Medlem
Citat:
Ja. Men rimligen har han väl iaf någon form av religiöst eller politiskt motiv...

Ja ,ett motiv lär han väl ha,men det har han väl som eget motiv i så fall.

edit: bostonbombarna var väl bara less på samhället typ.
kände hat mot samhället.
Citera
2016-02-11, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pezten
Snart smäller det på riktigt. Satans smuts dessa jihadister. Om kräket har fått hjälp av familj och vänner hoppas jag på deportering.

Det tror du på? Mer chans att de får några miljoner i skadestånd så att de inte ska behöva lida.
Citera
2016-02-11, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Det kommer inte leda till något den här gången heller. Den häktade nekar till anklagelserna och så är den sagan slut.

Spel för galleriorna det här.
Ja frågan är om det blir guldstjärnor till polisen eller miljonskadestånd till terroristen den här gången.
Citat:
Rikspolischefen Dan Eliasson vill ”hälla ett regn av guldstjärnor” över polisen.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vasterbotten/polisen-hyllas-efter-bolidentillslaget
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in