Citat:
Kortfattat så tycker jag att om man har dubbla medborgarskap ska man villkorslöst kunna rycka det svenska om man begår brott. Där är jag inte särskilt sentimentalt lagd.
Om man endast innehar svenskt medborgarskap blir ju frågan en aning mer komplex men även här går det ju givetvis att förbättra lagar och regler. Jag tänker mig att det först och främst ska bli betydligt svårare att få svenskt medborgarskap från början, och i synnerhet om du begår brott. Om du så mycket som snor ett tuggummi på Ica ska det ligga dig i fatet.
När du sedan på nåder mottager det svenska medborgarskapet så bör det finnas en slags karenstid på 10-15 år där du måste uppträda prickfritt. Inga brott av något slag, krav att lära sig det svenska språket mm. När karenstiden är över bör det ändå finnas vissa typer av brott som skulle kunna resultera i indragning av medborgarskapet: Pedofili, Terrorism, Uppvigling mm.
Det ska alltså aldrig kännas helt "safe" utan hotet om indraget medborgarskap ska finnas där i bakgrunden. Detta för att stävja tendenser till babianbeteende och för uppmuntran att leva ett laglydigt och assimilerat liv med en sund föredömlig livsstil i landet Sverige.
Om man endast innehar svenskt medborgarskap blir ju frågan en aning mer komplex men även här går det ju givetvis att förbättra lagar och regler. Jag tänker mig att det först och främst ska bli betydligt svårare att få svenskt medborgarskap från början, och i synnerhet om du begår brott. Om du så mycket som snor ett tuggummi på Ica ska det ligga dig i fatet.
När du sedan på nåder mottager det svenska medborgarskapet så bör det finnas en slags karenstid på 10-15 år där du måste uppträda prickfritt. Inga brott av något slag, krav att lära sig det svenska språket mm. När karenstiden är över bör det ändå finnas vissa typer av brott som skulle kunna resultera i indragning av medborgarskapet: Pedofili, Terrorism, Uppvigling mm.
Det ska alltså aldrig kännas helt "safe" utan hotet om indraget medborgarskap ska finnas där i bakgrunden. Detta för att stävja tendenser till babianbeteende och för uppmuntran att leva ett laglydigt och assimilerat liv med en sund föredömlig livsstil i landet Sverige.
Jag är ganska övertygad om att det räcker gott med att man bott i Sverige i minst 5 år.
Har fått 80 timmars obligatorisk sammhällskunskap. + godkänt prov på det.
Avlagt ett godkänt prov/tentamen i svenska språket.
Klarat en prövotid på minst 2 år.
Medborgarskapet är då inget man bara får, utan något man också fått arbeta för. Och då förmodligen uppskattar och värnar. En viktig punkt är att under prövotiden så ska man ha varit prickfri. likaså så ska skattebrott och svartjobb naturligtvis var med på listan över sånt som kan spoliera en framtid i Sverige.
Skattemoral är viktigt att lära ut. Det är skatten som betalar polisbilarna.
Bränner man polisbilar kan man inte sänka skatten eller bygga ungdomsgårdar.
Likaså så tycker jag att när man får sitt medborgarskap så ska man komma till komunhuset och få det personligen i handen. Samt en liten pin med svenska flaggan.
Högt symbolvärde och liten kostnad.