2005-11-14, 12:12
Medlem
snousers avatar
Jag ska göra ett arbete/inlämmning om medeltida littratur. Jag vet inte exakt om vilka personer jag ska skriva om.
Någon som kan rekomendera någa personerer/författare som passar bra in i den tidsperioden?
Citera
2005-11-14, 12:50
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Satsa på typiska verk eller genrer snarare än författare, den medeltida litteraturen var ju ofta anonymt traderad och syftade vanligen inte till att ge några särskilda originella uttryck för författarens personlighet. Landskapslagar, krönikor som Erikskrönikan och Engelbrektskrönikan, uppbyggelsetexter som Själens tröst, riddarromaner som Eufemiavisorna... Här finns en del texter tillgängliga. Eller varför inte den "medeltida balladen", som ibland betecknats som Nordens enda självständiga bidrag till den europeiska medeltidslitteraturen (även om en del forskare betonar dess internationella förebilder och en dansk forskare rentav förnekat att genren överhuvudtaget är medeltida).
http://www.visarkiv.se/svablld.htm

Glöm förresten inte att stava mig, dig, sig i arbetet.
Citera
2005-11-14, 16:18
Medlem
frankensteins avatar
Fursten av Macciavelli. En nätt liten bok som du borde kunna skriva en hel del om.
Citera
2005-11-14, 17:10
Medlem
haloklins avatar
Skriv om händelseförloppet i Peter Abelards Historia Calamitatum, kanske kan vara något?
Citera
2005-11-14, 17:15
Medlem
på rak arm: Canterbury tales, Den gudomliga kommedin (Dante), shakespeare och cervantes.
Citera
2005-11-14, 18:33
Medlem
Eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marang
shakespeare och cervantes.
Det är renässansförfattare.

Du skulle kunna skriva om de isländska sagorna eller om riddarromaner. Kanske kan du göra en innehållsmässig jämförelse mellan dem.
Citera
2005-11-14, 19:17
Medlem
snousers avatar
Jag ska skriva om littraturens betydelse i sammhället, något mera exakt man kan gå efter förutom de jag fick. Tack för hjälpen frästen.
Citera
2005-11-14, 21:18
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snouser
Jag ska skriva om littraturens betydelse i sammhället, något mera exakt man kan gå efter förutom de jag fick. Tack för hjälpen frästen.

Ja, om man fortsätter att hålla sig till svenska exempel kan du ju framhålla hur medeltidens litteratur framför allt syftade till att inordna det svenska samhället i det katolska Europas kultur och den kristna kyrkans ideal. Eftersom kyrkans språk var latin skrevs även den "svenska litteraturen" länge på latin, och de som kunde språket och var inblandade i produktionen och förvaltningen av böcker utgjorde ett slags elitskikt i samhället. Man inrättade skolor och universitet (t.ex. i Uppsala 1477 som var Nordens första) för att utbilda svenskar till denna verksamhet, som alltså bedrevs i kyrkans och den internationella kyrkofilosofins (skolastikens) regi.

Till den kristna medeltida litteraturen hör då (utöver alla de texter som hörde till själva gudstjänsten och kyrkoförvaltningen) sådant som helgonlegender och uppbyggliga berättelser som skulle förklara och sprida den kristna läran i samhället, och då på svenska. Litteraturens syfte var, som det hette, att undervisa (docere), uppbygga (movere) och i viss mån även underhålla (delectare). Dessa texter var oftast översättningar och fria bearbetningar av utländska original - genrer som "historia", "krönika", "legend" och "mirakel" lånades in tillsammans med de ord som betecknar dem. Exempel på sådan litteratur är Själens tröst, som jag nämnde i mitt tidigare inlägg, och Skapelsens sedelärande samtal, en moralisk fabelsamling som brukar kallas Sveriges första tryckta bok (1483). Även mannen som kallats "Sveriges förste författare" hör hemma i detta sammanhang; Petrus de Dacia som skrev en biografi över sin döda väninna Kristina av Stommeln (för att försöka få henne helgonförklarad). Samt förstås Birgitta och hennes uppenbarelser.

Samtidigt är medeltiden ju en period då kungamakten blir starkare och man börjar ha ambitioner att bygga upp ett "rike". Kungarna bygger borgar och de tidigare stormännen blir ett skattefritt frälse, en adel som är skyldig att under kungen bidra till landets försvar. Även inom denna del av samhället utvecklas en särskild litteratur efter utländska förebilder, kristen men inte präglad av klostrens mer asketiska ideal och skriven på svenska. Syftet med dessa texter (exempel Konungastyrelsen, Eufemiavisorna, Erikskrönikan) var i stället att sprida de internationella höviska riddaridealen i samhället, att förfina riddarskapet och adeln så att de på allt sätt skulle skilja sig från bönder och präster och bli just "ädla". Bland dessa ideal fanns inte bara bordsskick och sådant utan även just läs- och skrivkunnighet.

Kyrkan var inte förtjust i denna litteratur och i Själens tröst heter det följaktligen surt: Många människor finnas, som det lyster att läsa och höra böcker om världsliga, förgängliga ting och ärenden. Så förtappas deras tid och möda, ty därutinnan finnes ej själens hälsa. Somliga läsa och höra sålunda kämpaböcker som finnas om Perceval, Tystram, Herr Dydhrik van Bern och andra forntida kämpar som tjänade världen och ej Gud. I sådana böckers läsning finnes intet att hämta utom slöseri med tid och utebliven själslig hälsa. Sådana markeringar visar väl tydligt hur den skrivna litteratur som kyrkan fört in i landet under 1300- och 1400-talen i allt högre grad kommit att vända sig till lekmän och icke latinkunniga, och att kyrkan inte längre riktigt kunde kontrollera den.
Citera
2005-11-14, 22:08
Medlem
Perfekt att så många var hjälpvilliga, jag går nämligen i samma klass som Snouser och har heller inte skrivit nåt. Tackar ödmjukast!
Citera
2005-11-15, 11:06
Medlem
snousers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skinkan
Perfekt att så många var hjälpvilliga, jag går nämligen i samma klass som Snouser och har heller inte skrivit nåt. Tackar ödmjukast!

Ja visst är de bra. De får bli å redigera lite å sedan ser de ut som nytt. Tack för hjälpne gossar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in