Citat:
Ursprungligen postat av
Kämpendahl
Om fem år kan Rune gå i pension om han vill. Men då han, vad jag förstår, mestadels varit egen företagare under en stor del av hans liv och sannolikt inte betalat in särskilt mycket vare sig till allmän pension eller privata pensionsförsäkringar, lär det inte bli många kronor i kuvertet. Då Rune inte betalat in skatt som han ska har han sannolikt inte betalat in arbetsgivaravgifter heller som delvis går till pension. Motsvarande tjänstepension vore ett rent under om han betalat in. Rune saknar konsekvensänk. Men visst, att bli fattigpensionär är ändå regelbunden inkomst, något Rune verkar sakna idag.
Nu är ju Runar norrman och har flyttat till Norge. Men har förvisso inte skrivit sig där vad jag vet. Känner inte till hur pension funkar i Norge, men de är möjligen generösare/rikare än Sverige? Kronfogden jobbar däremot över gränserna och Runars problem ligger ju i att pensionen kommer från staten och att staten ser till att Kronofogden får sin beskärda andel. Men särskilt många kronor över lär det inte bli för Runar oavsett vart han väljer att bo. Eller... jag menar vart han tvingas att bo.
Ska man spekulera vidare så kanske hans föräldrar behöver flytta till äldreboende om de fortfarande lever om fem tio år. Då vill nog syskonen sälja huset och Runar har redan fått sitt arv, så det blir inget där heller. Och även om han har trollat med testamentet så kommer Kronofogden ändå ta hans andel. Då blir det till att tjusa någon dam att flytta in hos eller bo i en etta i Märsta och leva på soc, ja, såvida inte Donald ringer och ber honom hjälpa till med lite politiskt fix?