Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
De pengar Runar tjänar sätter han in på konton som står på andra, bl.a. en advokatbyrå. Men även privata personer som släkt och vänner. De kontokort Runar har går alltså till dessa konton som andra äger. Därför kan han plocka ut hur mycket som helst utan att pengarna knyts till honom. Ett klasssiskt knep som änvänds av kriminella eller personer som är eftersökta av kronofogden. Mest kända är väl Thomas Möller och Björn Borg.
Då undrar flera om Runar tjänar stålar? Ja, det gör han. Under ett väckelsemöte eller gudstjänst kan han tjäna över 50 000 genom frikostig kollekt. Sådana här uppträdanden (för det är som en rockshow) gör han väl 20 till 30 gånger om året. Sedan deltar han även i åtskilliga mindre sammankomster där han bara tar 5 000. Men det är bra betalt för en timmes jobb.
På fråga ett undrar jag då vilka som ställer upp som målvakt åt Runar? Han raggar väl knappast alkisar i parken?
Påstående två stämmer inte då kyrkornas kollekt alltid går till ett förutbestämt syfte, i allafall inom frikyrkorna. Ibland kan det vara till underhåll eller reparation av själva kyrkan, men oftast går det till något krisdrabbat område i världen.
I undantagsfall ges ett bidrag till den predikant som bjudits in. Men då rör det sig om utgifter för resa och uppehälle. Någon slant i arvode men inte mer än en tusenlapp eller två.
I USA (och möjligen Livets ord då, jag har ingen koll på dem, men jag är tveksam till den summa du nämner.) kan predikanten däremot ges en enskild kollekt.