2016-01-30, 08:04
Medlem
Meskicks avatar
För några dagar sen så brände jag mig rejält i solen, tog inte på solkräm pga att det var väldigt molnigt ute,idiotiskt jag vet. Senare på kvällen märkte jag att jag var helt illröd på stora delar av kroppen. Dagen efter var jag väldigt öm som man kan bli när man har brännt sig och hade tom små knottriga blåsor i ansiktet ,främst på hakan och en liten bit upp mot kinderna. Har nu undvikit solen i snart 3 dygn och huden har blivit väldigt torr i ansiktet. Huden kring hakan flagnar och kinderna är väldigt stela och rynkiga. Har läst att detta är en del av läkningsprocessen att skadad hud flagnar bort.

Min fråga är om detta är någonting att oroa sig för ?
Bör jag ta någon kräm i ansiktet eller bara låta det läka naturligt?
Citera
2016-01-30, 10:24
Medlem
Fan har du aldrig bränt dig förut eller?
Ta lite återfuktande kräm bara, inte svårare än så...
Citera
2016-01-30, 11:24
Medlem
Meskicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killen60
Fan har du aldrig bränt dig förut eller?
Ta lite återfuktande kräm bara, inte svårare än så...
Nej, jag har aldrig bränt mig så illa förut.
Citera
2016-01-30, 15:53
Medlem
Ta någon after sun lotion. Gärna med aloe vera i.
Köper alltid på mig ett stort lass när jag är i Spanien, dom kan sina grejer där.
Citera
2016-01-30, 15:56
Medlem
prostinnans avatar
Med risk för att låta som en hippie säger jag att du bör smörja med aloe vera eller kallpressade kokosolja samt fortsätta undvika solen.
Citera
2016-01-30, 18:32
Bannlyst
Du låter lite dum i huvudet. Men du är inte ensam bland soldyrkarna...

Solens UV-strålar förändrar cellernas dna, och kan orsaka hudcancer. Jag tänkte säga att det är en varningssignal om man blir rödlätt på huden ..

Men du har tydligen knottriga blåsor på kroppen?

Tyvärr, är man så jävla dum får man skylla sig själv. Jag är ledsen.

Citat:
Ursprungligen postat av Meskick
För några dagar sen så brände jag mig rejält i solen, tog inte på solkräm pga att det var väldigt molnigt ute,idiotiskt jag vet. Senare på kvällen märkte jag att jag var helt illröd på stora delar av kroppen. Dagen efter var jag väldigt öm som man kan bli när man har brännt sig och hade tom små knottriga blåsor i ansiktet ,främst på hakan och en liten bit upp mot kinderna. Har nu undvikit solen i snart 3 dygn och huden har blivit väldigt torr i ansiktet. Huden kring hakan flagnar och kinderna är väldigt stela och rynkiga. Har läst att detta är en del av läkningsprocessen att skadad hud flagnar bort.

Min fråga är om detta är någonting att oroa sig för ?
Bör jag ta någon kräm i ansiktet eller bara låta det läka naturligt?
Citera
2016-01-31, 14:17
Medlem
Meskicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostinnan
Med risk för att låta som en hippie säger jag att du bör smörja med aloe vera eller kallpressade kokosolja samt fortsätta undvika solen.
Var på Apoteket och köpte en after sun lotion, undvikit solen nu i fyra dagar och det har börjat bli mycket bättre. Tack för svaren!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in