2016-01-29, 20:13
Medlem
MosterAugustas avatar
Historien påminner inte så lite om de skrönor kring hijabryckningar, moskebränder och nazistattacker på samer som florerat på sociala medier. Det krävs lite mer för att jag själv verkligen skall tro på det. Å andra sidan är det ställt utom all rimlig tvivel att många ljuger om sin ålder för att tillskansa sig favörer. Ett mycket kontroversiellt påstående i många gammelmedier.

Under dagen har en på radion ständigt återkommande nyhet handlat om nya eu-regler som begränsar barns användande av sociala medier. Det som man oroar sig för är - hör och häpna - att barn kan ljuga om sin ålder och på så sätt ändå använda sig av sociala medier.

Barn kan alltså ljuga och påstå att de är vuxna men vuxna kan inte ljuga och påstå att de är barn? Fan tro't. Sedan länge har jag varit övertygad att bevisbördan måste ligga på individen - man är vuxen tills man gjort troligt att man är barn.
Citera
2016-01-29, 20:21
Medlem
beardbraids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Den rektor skall givetvis namnges pekas ut och straffas. Att ålderskontroll inte har införts som standard skall givetvis ansvariga stå till svars för.

Jag tror att rektorn om det är sant (tror ej) i så fall ville vara ironisk. En tyst protest.
Citera
2016-01-29, 20:46
Medlem
Hegamons avatar
Vem är rektorn som uppmanar till brott? Jag vill anmälan han till polisen. Kommer lämna in en polisanmälan, JO-anmälan etc när jag vet vad han heter.

Så här får det för helvete inte gå till. Uppmana Migrationsverket till att skriva ut falska id-handlingar, helt oacceptabelt.
Citera
2016-01-30, 00:56
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papaoutai
Det är 2016 nu och folk envisas fortfarande med att kalla dem ensamkommande barn.
På nyheterna på P1 idag sa de faktiskt "ensamkommande ungdomar". Det känns lite som en vattendelare.

Fast det var egentligen mera som "ensamkommande b... ungdomar". Och ibland blev det "ensamkommande barn". Men i alla fall, det är ett litet steg.
Citera
2016-01-30, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Läkare ska inte hålla på med sådant, de ska bota sjuka.

Däremot ska Migrations-sveket ha experter som kan fastställa deras ålder.
Med polis som plockar ut lögnare direkt.

Ut med fötterna före.

Läkare behövs och används redan till att göra annat än att bota sjuka i sammanhang där det krävs medicinsk expertis.

Åldersbestämning borde egentligen vara en uppgift för rättsmedicinare, inte barnläkare. Vägrar läkare medverka, ska de liksom abortvägrande barnmorskor avskedas.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in