2016-01-30, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GIILAB
Kommunen kommer att köra detta oberoende av överklaganden. Man förbereder nu upphandling med förväntad byggstart i mars och färdigställt till sommaren.

Ät upp din hatt.

Förbered er på att bli hatade av 90 % av de boende i Älvsborg.
Citera
2016-01-30, 13:33
Medlem
NickSonnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GIILAB
Kommunen kommer att köra detta oberoende av överklaganden. Man förbereder nu upphandling med förväntad byggstart i mars och färdigställt till sommaren.

Ät upp din hatt.
Jag förstår inte... Det mesta pekar på att de styrande partierna VILL ha ett SD med egen majoritet i riksdagen? Varför annars konstant skjuta sig i foten som man gör genom att strunta i vad väljarna anser i invandringsfrågan?
Citera
2016-01-30, 13:49
Medlem
Jag personligen tycker att det känns som GIILAB mfl inte riktigt förstår konsekvenserna av deras nobla kamp, men är det egentligen så konstigt? Låt dom nu med ett leende på läpparna o stolthet i bröstet ro detta projekt i hamn. Dom har INGEN aning om vad detta kommer att föra med sig, det är inte mer än rätt att även de beslutsfattare som sitter på tryggt avstånd från verkligheten i sina fina boenden långt ifrån närmsta asylboende får smaka på verkligheten...känns helt rätt att dom ska få smaka på konsekvensen av sina beslut...
Citera
2016-01-30, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryggtochbra
Nyckeln är skolorna. De bostäder som garanterar att barnen får gå i oberikad skola kommer öka mest i värde, även om området berikas med asylboende. Kombinationen är förstås osannolik men kan inträffa om det handlar om handlar om tillfälliga asylboenden utan barn i skolålder. I det här fallet verkar det dock handla om satsning på just barnfamiljer, ser jag.

Den som vill skapa massivt motstånd mot invandringen och väcka en allt mindre slumrande främlingsfientlighet ska satsa på att berika medelklassens skolor. Allra helst via privata skolor, som tidigare utgjort någorlunda säkra hamnar, samt kommunala skolor i de finaste (dyraste) områdena. Den bristen på fingertoppskänsla besitter antagligen bara Vänsterpartiet och Miljöpartiet.

Inget styr priset som vilken skola barnen får tillträde till via boendet.

Tror allt kommer handla om antalet bostäder. En promille invandrare kommer inte att märkas i ett område ute vid havet, varken i samhället eller i skolorna. Om det däremot byggs väldigt många bostäder åt "mussebefolkningen" kommer vi att få ett problem. Men som det ser ut idag är problemet nästan omöjligt att fly ifrån. Ponera att det kan leda till 20% eller mer invandrarungar (i en klass i Fiskebäck el. dylikt område), kan det leda till väldigt stökiga och oroliga skolor. "Mussekillarna" fostras till machomän som absolut inte ska lyssna på någon "fröken" och som ska springa runt och käfta med folk hela dagarna.

Men vart ska då folk skicka sina barn? I Frölunda är läget ännu sämre. Ser här en potential för internatskolor utan själva öbvernattningsdelen, men problemet är att det är förbjudet att ta ut avgifter i Kommunala skolor. Så det hela måste ske i privat regi, typ Lundsberg, fast priserna måste pressas så de passar en övre medelklass som inte har råd med Lundsbergs avgifter (på hundratusentals kronor per år), men kanske kan lägga 20 000 kr per år på en lugn skola? (där försvinner ju socialbidragsberoende musseungar direkt).

Gated communities kommer nog också att bli ett fint alternativ, att man hägnar in villaområden, kör med bevakning och kanske to.m skola inne på området.
Senast redigerad av Potifar2 2016-01-30 kl. 14:13.
Citera
2016-01-30, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carnebo
Jag personligen tycker att det känns som GIILAB mfl inte riktigt förstår konsekvenserna av deras nobla kamp, men är det egentligen så konstigt? Låt dom nu med ett leende på läpparna o stolthet i bröstet ro detta projekt i hamn. Dom har INGEN aning om vad detta kommer att föra med sig, det är inte mer än rätt att även de beslutsfattare som sitter på tryggt avstånd från verkligheten i sina fina boenden långt ifrån närmsta asylboende får smaka på verkligheten...känns helt rätt att dom ska få smaka på konsekvensen av sina beslut...

Först klagas det att det inte byggs bostäder, sedan när det byggs klagas det ännu mer. Är Göteborgarna landets mest klagande folk? Beslutet har gått helt lagligt till med hur det brukligt brukar genomföras och i demokratisk anda.
Senast redigerad av praktjakt 2016-01-30 kl. 14:29.
Citera
2016-01-30, 14:26
Medlem
Hur var det nu, forskar man inte på om det går att etablera sig på Mars? Garanterat kulturfritt!
Citera
2016-01-30, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av praktjakt
Först klagas det att det inte byggs bostäder, sedan när det byggs klagas det ännu mer. Är Göteborgarna landets mest klagande folk? Beslutet har gått helt lagligt till med hur det brukligt brukar genomföras.
Klaga..? Bäst att jag förtydligar tanken med inlägget...just detta va ett konstaterande från min sida...
Citera
2016-01-30, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NickSonny
Jag förstår inte... Det mesta pekar på att de styrande partierna VILL ha ett SD med egen majoritet i riksdagen? Varför annars konstant skjuta sig i foten som man gör genom att strunta i vad väljarna anser i invandringsfrågan?
MYCKET befogad frågeställning....
Citera
2016-01-30, 14:53
Medlem
Jag bor i närheten av området. Jag tycker att det här är helt galet. Hade det handlat om ett boende för enbart invandrare (med svenskt medlemskap) eller i princip vem som helst som skulle integreras hade jag kunnat ha överseende med beslutet. Men detta är ju asylsökande, dessa är inga personer som (egentligen) skall stanna i Sverige någon längre tid och därför inte har något behov av att integreras. Det skall också tilläggas att vi inte har en aning om vad det rör sig om för personer, sexförbrytare? IS anhängare?
Det är människor som av kod 291 att döma är benägna att begå mycket grova brott. Och att då placera en sådan anstalt mitt i ett område där nästan bara barnfamiljer bor är för mig helt obegripligt. Politikerna riskerar ju att massa oskyldiga barn utsätts för våld. Dessutom tenderar som sagt bopriserna att rasa. De flesta som bor här är inga överklassare utan vanliga Svenssons. Många unga par som precis flyttat ihop men som kanske valt att betala lite mer för att bo i ett område som i alla fall var lite lugnare en gång i tiden.

Att de flesta av barnen dessutom troligtvis ljuger om sin ålder för att kunna sko sig på välfärden och slippa rättsliga följder av sina brott gör inte saken bättre.

Om poängen är att dessa människor skall anpassas till skötsamma barnfamiljer genom att smälla upp en flyktinganställt på tomten intill, vore det ju som att låta hells angels smälla upp en lokal på samma gata i den naiva tron att dess medlemmar kommer att anpassas till de skötsamma barnfamiljerna.

Jag blir så jäkla trött på våra politiker.
Det kan ju också tilläggas att när det pratas om hyresrätter för unga eller äldreboenden så är det en jäkla lång och dyr process men när det kommer till flyktingboenden så sker processen i ljusets hastighet och det finns plötsligt hur mycket pengar som helst att röra sig med. Fan inte klokt.
Citera
2016-01-30, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NickSonny

Nu utgör ju SD bara 12,9 % som väl är.Nu byggs ju bostäder äntligen. Då spelar det väl ingen roll om det är Anna,Ahmad eller Mustafa som får flytta in. Trots att hyresvärdar lämnar 25% av sitt bestånd till nyanlända svenskar så har det inte räckt till. Nu byggs det ju och det är väl en glädjande nyhet. Nära hav och homogena samhällen. Det är bra integration.
Senast redigerad av praktjakt 2016-01-30 kl. 15:03.
Citera
2016-01-30, 15:00
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grävulen
62% rösta Sd i fiskebäck?

Korkad, eller??? Om han skriver "Öppna era hjärtan" så syftar han ju på Reinfeldt, d v s vad moderaterna fick i senaste valet i dessa områden. Det betyder ju inte att alla de övriga procenten är SD I dessa 62% måste du ju klämma in t ex L, KD, C, S och några förvirrade MP, V och Fi anhängare också. Och när du gjort det då kan du se vad SD fick. Det är inte så svårt, bara man tänker lite först...
Citera
2016-01-30, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boktrollet
Jag bor i närheten av området. Jag tycker att det här är helt galet. Hade det handlat om ett boende för enbart invandrare (med svenskt medlemskap) eller i princip vem som helst som skulle integreras hade jag kunnat ha överseende med beslutet. Men detta är ju asylsökande, dessa är inga personer som (egentligen) skall stanna i Sverige någon längre tid och därför inte har något behov av att integreras. Det skall också tilläggas att vi inte har en aning om vad det rör sig om för personer, sexförbrytare? IS anhängare?
Det är människor som av kod 291 att döma är benägna att begå mycket grova brott. Och att då placera en sådan anstalt mitt i ett område där nästan bara barnfamiljer bor är för mig helt obegripligt. Politikerna riskerar ju att massa oskyldiga barn utsätts för våld. Dessutom tenderar som sagt bopriserna att rasa. De flesta som bor här är inga överklassare utan vanliga Svenssons. Många unga par som precis flyttat ihop men som kanske valt att betala lite mer för att bo i ett område som i alla fall var lite lugnare en gång i tiden.

Att de flesta av barnen dessutom troligtvis ljuger om sin ålder för att kunna sko sig på välfärden och slippa rättsliga följder av sina brott gör inte saken bättre.

Om poängen är att dessa människor skall anpassas till skötsamma barnfamiljer genom att smälla upp en flyktinganställt på tomten intill, vore det ju som att låta hells angels smälla upp en lokal på samma gata i den naiva tron att dess medlemmar kommer att anpassas till de skötsamma barnfamiljerna.

Jag blir så jäkla trött på våra politiker.
Det kan ju också tilläggas att när det pratas om hyresrätter för unga eller äldreboenden så är det en jäkla lång och dyr process men när det kommer till flyktingboenden så sker processen i ljusets hastighet och det finns plötsligt hur mycket pengar som helst att röra sig med. Fan inte klokt.

Citat:
Ursprungligen postat av praktjakt
Nu utgör ju SD bara 12,9 %.Nu byggs ju bostäder äntligen. Då spelar det väl ingen roll om det är Anna,Ahmad eller Mustafa som får flytta in. Trots att hyresvärdar lämnar 25% av sitt bestånd till nyanlända svenskar så har det inte räckt till. Nu byggs det ju och det är väl en glädjande nyhet. Nära hav och homogena samhällen. Det är bra integration.
Hur tycker du att hem/bostadslösheten har hanterats innan flyktingvågen? Hur fan tror du att det känns för de svenska ungdomar, barnfamiljer och andra som gått här utan bostad och försökt göra sin röst hörd om behovet av bostäder sen lång tid tillbaka...räknas inte dom? Jag skäms fanimig över hur vi/dom hanterar en del av våra svenska medborgare. Pratade med en hemlös sedan länge häromdan...slutade med att jag stod o skämdes....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in