Citat:
Ursprungligen postat av
fluffypuffy
Jag har läst det du skrivit flera gånger under flera dagar utan att ändå kunna greppa.
Jag känner att du besitter en förståelse som jag gärna tar del av, men lyckas inte fullt ut.
Menar du att världsordningen vi ser är en produkt av sig själv? Att det är människans egen framfart som skapat detta resultat? Jag förstår inte vad du vill få sagt hur jag än försöker...
Så många saker i världen är ju upponer. Bak är fram, rätt är fel och upp är ner.
Att det till synes finns ett centralt organ som påverkar dessa saker känns ju ändå rimligt, eller?
Jag omformulerar frågan:
Finns det en teatermästare?

En produkt av sig själv, ja, men...
Samhället är i mångt och mycket byggt på påståenden och lögner - pseudovetenskap. Vissa påståenden kan vara t.ex att "alla vill ha ett jobb" eller att "Vi måste nå inflationsmålen" eller att människor på grund av deras större behov av D-vitamin, som gör dem vita, är potentiella rasister.
Självklart finns det individer och grupper som tjänar på att samhället byggs upp kring pseudovetenskap, och man gör det genom att repetera dessa mantran. Saken är ju den, att, om du bygger upp en hel civilisation på dessa lögner, så blir ju det framtida samhället en produkt av sig själv.
Jag tror alltså inte att alla politiker, journalister, bankirer, präster, lärare i hela världen är med i ett slutet sällskap.
Då frågar du, vem är det då som tjänar på det?
Jo, de flesta "tjänar" på det, varpå man frivilligt stannar i bubblan.
Tävlandet mellan kolonialmakterna, rymdkapplöpningen, ekonomiska kriget mellan USA och Kina... Allt sånt här leder till teknologisk och vetenskaplig framgång och tillgänglighet för vanliga människor. Företag är inte onda per se. Fattar de vad folk vill ha, så kan de tjäna pengar. Inget Illuminati med det. Det farliga är egentligen där vi hamnat nu, när staten och kapitalet är så sammanlänkande, samtidigt som informationsflödet är så stort. Ekonomi, politik, religion... Allt handlar om förtroende. Försvinner det, så försvinner allt.
Samhällsstrukturen kan lätt braka samman, och man kan fråga sig, vem har egentligen fingret på avtryckaren vad gäller de atomrobotar som finns utplacerade i Europa? Är de verkligen ett försvar mot Ryssland, eller håller de NATO-länderna som gisslan?
Ju mer man tänker på dessa saker så inser man hur mycket av sanningen som finns inom oss var och en. Man kan lätt falla in i de här tankarna om en global judisk konspiration, eller frimurare, illuminati och så vidare, men i slutändan så finns det bara individer.
Om jag ändå skulle tro att det finns en puppet master, eller ett liten slutet sällskap med en agenda, så kan jag räkna ut med röven att deras enda effektfulla vapen för total kontroll är att vi alla övervakar varandra, genom transparenta verktyg i form av sociala medier och blockchains. Skulle ALL makt ligga hos en organisation som FN, privata banker, eller en totalitär regim så hade folket gjort revolt, men om all makt ligger hos folket, och makteliten tynar bort, och de slutna sällskapen vi trott på visar sig inte existera så dömer vi varandra konstant, överallt, vilket ju är ännu sjukare.