Flashback bygger pepparkakshus!
2016-01-25, 02:53
Medlem
TexasSwedes avatar
Min 15-åriga son (fyller 16 i höst) är intresserad av att studera en termin eller kanske ett helt år i Sverige. Jag har både familj och vänner där han förmodligen skulle kunna bo. Så jag behöver inte någon värdfamilj, etc.

Hur går jag tillväga när det gäller själva skolan? Jag misstänker att han kanske passar bäst i antingen nian eller första året på gymnasiet, i något lite mer allmänt program (N-linjen är kanske inte rätt för honom). Kontaktar jag skolan jag är intresserad av direkt?

Han är ju svensk medborgare genom mig, och har varit i Sverige närmare 10 gånger vid det här laget. Han är just nu lite begränsad när det gäller svenskan, men jag tror han snabbt kommer snappa upp en hel del, han kunde en hel del när han var yngre.

Jag vill bland annat att han får bättre koll på svensk kultur, svenska språket, etc.
Citera
2016-01-25, 03:50
Medlem
Tror nog väl bara att det är att kontakta rektorn i skolan och fråga eller i kommunen han ska bo i. Tror inte att det skulle vara något problem. Vet ej hur det är om det finns kostnader för detta men finns säkert en hel del med sidor om utbytesstudenter men jag tror då de gäller gymnasial nivå om du nu tänk att ha en person hos dig från Sverige så att säga.
Citera
2016-01-25, 08:47
Medlem
Placering väljer kommunen, dvs baserat på vilka förkunskaper han har. Ska han studera på gymnasiet måste han söka som alla andra, med godkända betyg från High school eller svenskt högstadium.
Citera
2016-01-25, 08:53
Medlem
m11080s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Placering väljer kommunen, dvs baserat på vilka förkunskaper han har. Ska han studera på gymnasiet måste han söka som alla andra, med godkända betyg från High school eller svenskt högstadium.

Källa på det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in