Flashback bygger pepparkakshus!
2016-01-25, 15:46
Medlem
miness avatar
http://sebpearce.com/bullshit/
Citera
2016-01-25, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andeljus
Den som söker sanningen skall finna den. "Sök och du skall finna" - Jesus.
Hur vet du det? Hur vet en vad en söker? Hur vet en att en har funnit de en söker?

Annars ställer jag mig i kören. Dessa försök till djupt tänkande blir larvigt i slutändan. Ofta mynnar det ut i någon slags tävling om vem som kan låta mest djup och mystisk.

Jag kan erkänna att det just denna mystik som gjorde mig intresserad av filosofi. När jag började läsa på om filosofi så insåg jag snabbt att mycket av den sorts filosofi är mumbojumbo. Om ni är intresserad av filosofi, som ni verkar vara, ta upp ett par böcker. Börja förslagsvis i kronologisk ordning för en enklare inlärning.
Citera
2016-01-26, 12:37
Medlem
Mi-Rakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andeljus
Det sägs att sanningen sätter dig fri. Vad är sanningen och vad sätter den dig fri från?
Sanningen är något konkret, ett faktum, en riktighet. Sanningen sätter dig bland annat fri från tvivel och osäkerhet, vilket i sin tur kan få dig att finna mening och mål i livet.

Citat:
Ursprungligen postat av PelleSaga
Kärlek är sanningen. Om man älskar världen så ser man den som den är.
Vad menar du med världen egentligen? Och om man inte älskar "världen" då, om man endast erkänner och accepterar den och gör det bästa av situationen, är det inte sanning då?
Citera
2016-01-28, 12:35
Medlem
AllisLoves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pantokrator
Hur vet du det? Hur vet en vad en söker? Hur vet en att en har funnit de en söker?

Det här kommer låta kryptiskt, men fullständigt glasklart för den som hittat det han söker. Jag visste inte att jag var en sökare förrän jag hade mitt stora uppvaknande. Då insåg jag att jag varit en sökare hela livet.
Citera
2016-01-29, 07:43
Medlem
Soxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Fattar ni hur blåsta ni er? Alltså på riktigt. Inget av vad ni skriver ger mening, och det är vare sig inspirerande, "djupt" eller provocerande. Det är enbart komiskt. Och då endast därför att ni själva tror att ni håller på med något coolt. Nej, ni borde läsa några böcker och inse att ni verkligen skämmer ut er.

TACK!
Citera
2016-02-13, 15:00
Medlem
Sanningen är min tolkning av verkligheten, iaf min upplevda sanning. Ibland inser jag att min tolkning är fel och då blir min sanning en lögn, men tills jag inser detta är det trots allt sant.
Citera
2016-02-26, 19:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AllisLove
Det här kommer låta kryptiskt, men fullständigt glasklart för den som hittat det han söker. Jag visste inte att jag var en sökare förrän jag hade mitt stora uppvaknande. Då insåg jag att jag varit en sökare hela livet.
När hade du ditt stora uppvaknande och vad innebar det?
Citera
2016-02-26, 19:45
Medlem
Varangians avatar
Tron på sanningen är den största illusionen.

Sannolikhet, däremot, är vad man bör sträva efter.
Citera
2016-02-26, 20:43
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Tron på sanningen är den största illusionen.

Sannolikhet, däremot, är vad man bör sträva efter.
Hur fan strävar man efter sannolikhet?
Citera
2016-02-26, 20:53
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Hur fan strävar man efter sannolikhet?

Logik är en bra början.
Citera
2016-02-26, 20:58
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Logik är en bra början.
Kan du utveckla det? Hur hänger logik och sannolikhet ihop menar du?
Citera
2016-02-26, 21:03
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Kan du utveckla det? Hur hänger logik och sannolikhet ihop menar du?

Logik är en metod för att maximera sannolikhet. Så gott det går.

Själva sanningen är dock alltid omöjlig att nå, om man nu menar objektiv sanning, 100% sannolikhet.

Du kan aldrig veta att du vet sanningen. Du kan däremot veta den sannolika sanningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in