2016-01-21, 10:09
Medlem
Hej FB:are,

Jag söker jobb till en kompis som inte kan tala svenska men problemet är att jag inte vet vad jag ska hitta på åt honom. Har ju tänkt på något lager men det är svårt att hitta.

Har ni några tips på jobb som inte kräver svenska utan isåfall bara engelska?

Citera
2016-01-21, 10:33
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4th3w1n
Hej FB:are,

Jag söker jobb till en kompis som inte kan tala svenska men problemet är att jag inte vet vad jag ska hitta på åt honom. Har ju tänkt på något lager men det är svårt att hitta.

Har ni några tips på jobb som inte kräver svenska utan isåfall bara engelska?

Städare i typ hustrappor vet jag funkar.

Oftast blir dom anställda av städföretag som har kontrakt hos vissa fastighetsägare av olika rang och väldigt ofta med olika typer av bidrag.
Citera
2016-01-21, 10:46
Avstängd
Hotellstäd brukar gå mycket bra utan kunskaper i svenska, dock engelska. Likaså småplock och disk i restaurang.
Citera
2016-01-21, 11:59
Moderator
tobess avatar
Beror helt på andra saker. Jobb där engelska räcker finns i så gott som varje bransch.

Om han inte har några andra kvalifikationer så är det ju något okvalificerat låglönejobb utan kundkontakt som oftast är det som gäller. Men, har han t.ex. utbildning inom något ämne eller tidigare arbetserfarenhet så är det ju vettigast att söka i den änden och inte koncentrera sig så mycket på just språkfrågan.
Citera
2016-01-21, 17:10
Medlem
TexasSwedes avatar
För en massa år sedan hade jag en kollega på jobbet som inte kunde många ord svenska. Han var från USA och hade flyttat till Sverige efter att ha träffat en svensk tjej. Han jobbade som programmerare på ett mindre företag där jag också fick ett programmeringsjobb.

Några år senare träffade jag en amerikansk tjej som flyttatde till Sverige. Hon fick jobb på ett mindre företag som var distributör i Sverige för några olika datorprogram, hon jobbade med marknasdföring och att bygga website åt dem. Hon pratade inte heller mycket svenska.

Så om din vän är någorlunda välutbildad så borde det inte vara så svårt att hitta ett jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in