Flashback bygger pepparkakshus!
2016-01-23, 00:51
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fast spekulationerna om att hon knuffats för att hon skulle vara "oren" kan ju vara av visst fog för sig men det behöver ju inte vara av sexuell karaktär, det kan ju vara relaterat till umgänge eller familjesamband.

Nu har jag inte läst hela tråden men om man ska spekulera innan man har mer fakta (vilket egentligen inte är konstruktivt) så kan motivet faktiskt varit precis tvärtom. Många sekulariserade iranier i Europa flydde från mullornas diktatur 1979. De har en blandning av avsky och rädsla för deras religiösa landsmän som lever här i väst. Det är ingen hemlighet att iranska regimen har utsända infiltratörer som spionerar på iranier utomlands. Om tjejen hade slöja på sig kan det faktiskt vara det som gav impulsen att knuffa ner henne. Antingen av hat eller, om han var schizofren, av rädsla att hon spionerade på honom.
Citera
2016-01-23, 00:59
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Nu har jag inte läst hela tråden men om man ska spekulera innan man har mer fakta (vilket egentligen inte är konstruktivt) så kan motivet faktiskt varit precis tvärtom. Många sekulariserade iranier i Europa flydde från mullornas diktatur 1979. De har en blandning av avsky och rädsla för deras religiösa landsmän som lever här i väst. Det är ingen hemlighet att iranska regimen har utsända infiltratörer som spionerar på iranier utomlands. Om tjejen hade slöja på sig kan det faktiskt vara det som gav impulsen att knuffa ner henne. Antingen av hat eller, om han var schizofren, av rädsla att hon spionerade på honom.

Jo, men har han sett henne utan slöja då innan och s.a.s. kommer på henne? Min tanke är att hsn kanske inte är schizofren eller paranoid utan han (och eller familj) kanske är förföljda eller under rigorös uppsikt och att han kopplar henne till detta. Fast skulle hon vara iransk spion som snokar på exiliranier tänker jag att hon inte väl skulle framstå som religiös (särskilt inte om hon är av libanesiskt ursprung?)?
Fast hennes familj verkar ju också funnits i Sverige och Tyskland bra länge, tjejen vistades ju hos kompisar i Göteborg då och då (kompisen som intervjuades verkade ha ett svenskt namn också).
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-01-23 kl. 01:04.
Citera
2016-01-23, 01:10
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jo, men har han sett henne utan slöja då innan och s.a.s. kommer på henne? Min tanke är att hsn kanske inte är schizofren eller paranoid utan han (och eller familj) kanske är förföljda eller under rigorös uppsikt och att han kopplar henne till detta. Fast skulle hon vara iransk spion som snokar på exiliranier tänker jag att hon inte väl skulle framstå som religiös (särskilt inte om hon är av libanesiskt ursprung?)?
Fast hennes familj verkar ju också funnits i Sverige och Tyskland bra länge, tjejen vistades ju hos kompisar i Göteborg då och då (kompisen som intervjuades verkade ha ett svenskt namn också).

Nej, jag tror inte heller att hon var iransk spion. Jag tror det var ett vansinnesdåd men även sådana brukar ha en utlösande orsak, som t.ex. förföljelsemani. Usch, stackars hennes familj.
Citera
2016-01-23, 01:26
Medlem
Citat:
Nej, jag tror inte heller att hon var iransk spion. Jag tror det var ett vansinnesdåd men även sådana brukar ha en utlösande orsak, som t.ex. förföljelsemani. Usch, stackars hennes familj.

Fast som det skrivs kan man väl ifrågasätta att han har förföljelsemani. Han kan ju agera på något någon annan säger (och denne har mer eller mindre befogad uppfattning om att vara stalkad). Det kan vara a att man kanske har familjemedlem eller släkt som haft någon slags högre befattning inom tidigare regering och man lite för ofta blir frågad om specifika detaljer om vad man anser om regeringen där nu nästan att de pushas till att kampanja för något som i princip bara kan medföra problem för dem. Det är lätt för demokrativrare at vara offensiva medan de som kommer från länderna ofta hellre tar det lite "manana", priset för dem blir ju alltid väsentligt högre än vad det någonsin är möjligt för Mona Sahlin, Carl Bildt eller valfri ledarskribent.

"Hedersmord" gnölas ofta om utifrån feministiskt sexualiserade motiv men ofta har det väl inte alls med det att göra utan är någon typ av nödvärnshandling och män "drabbas" (jag har svårt att se dem som offer i alla lägen, möjligen om de kunnat lagföras och dömas innan det gått för långt).
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-01-23 kl. 01:44.
Citera
2016-01-23, 05:14
Bannlyst
Citat:

Du har så rätt så, en god vän till mig är Iranie och hans föräldrar flydde till Österrike efter revolutionen.
Denna personens farsa var involverad i politik och han var emot mullorna, iaf så skickade regimen dit en som sköt honom i Österrike.

Som jag fattade det så skickar dom dit folk som ambassadörer som skjuter såna som är öppet emot regimen och eftersom det är ambassadörer så kan dom inte straffas, så det kan mcyket möjligt vara någon som varit rädd för att han blir spionerad på.
Senast redigerad av Manbat 2016-01-23 kl. 05:16.
Citera
2016-01-23, 19:11
Medlem
Kanske inte snubben såg att hon var invandrare? Han hade bestämt sig för att "be en bön" och råkade då knuffa ned random tysk eller tyska framför tåget när han lutade sig fram.
Citera
2016-01-23, 21:49
Medlem
Citat:
Fram till slutet av 2015 vårdades den 28-åriga mannen på ett psykiatriskt sjukhus i Hamburg, skriver Berliner-Zeitung.
Mannen har under flera år stått under förmyndarskap men har bedömts som en fara för sig själv snarare än farlig för andra.

Citat:
Mannen vårdas nu på psykiatrisk klinik och enligt åklagaren har han diagnosen paranoid schizofreni.
28-åringen dömdes redan som 14-åring för att ha knivhuggit en man.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22138514.ab
Citera
2016-01-24, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manbat
Du har så rätt så, en god vän till mig är Iranie och hans föräldrar flydde till Österrike efter revolutionen.
Denna personens farsa var involverad i politik och han var emot mullorna, iaf så skickade regimen dit en som sköt honom i Österrike.

Som jag fattade det så skickar dom dit folk som ambassadörer som skjuter såna som är öppet emot regimen och eftersom det är ambassadörer så kan dom inte straffas, så det kan mcyket möjligt vara någon som varit rädd för att han blir spionerad på.

Och särskilt vådligt kan det väl vara för dem som de misstänker kunna vara engagerade i subversiv verksamhet.
Citera
2016-01-24, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22138514.ab

Så han har alltså en historia av intagning. Fast tyckte ändå att yttrandet om att han var okänd för henne skulle kunna indikera art han ändå hade någon målsättning till detta med denna kvinna, måhända inte för någon orsak som är direkt kopplad till henne personligen.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-01-24 kl. 00:35.
Citera
2016-01-24, 09:32
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QCMAG
Kan du snälla förklara för mig hur det är rimligt att Hezbollah ska vara inblandade? Du vet, bara för att man är från Iran så betyder det inte att man får medlemskap i Hezbollah.
Jag anar att det handlar om ett beställningsmord, att hon använts av tysk och svensk underrättelsetjänst, och då är en anknytning till Hizbollah rimligt. Svensk och tysk underrättelsetjänst samverkar intimt med israelisk underrättelsetjänst vilken är mycket intresserad av informationer om Hizbollah.

Beställningsmördaren behövde inte vara medlem i Hizbollah:

http://iesho.blogspot.se/2015/10/27-lieutenant-commander-thomas-narut_19.html
Senast redigerad av iesho 2016-01-24 kl. 09:40.
Citera
2016-01-28, 02:33
Medlem
ieshos avatar
Man kan spekulera i ett samband med mordet på 22-åriga Alexandra Mezher den 25 januari. De har liknande bakgrund.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in