2005-12-02, 14:51
Medlem
J.Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axela
Riktigt bra serie. Håller helt med om att det är så här svensk kvalitetsserie ska se ut. Grymt foto, scenografi, kostym och alla andra filmtermer jag inte kommer på

Det jag stör mig på är polisernas inkompetens och handfallenhet. Var de verkligen så jävla kassa? Polisen som förhör mannen som inte få röra käken t.ex. som bara pratar om iranier, eller poliserna som inte anmäler rånförsöket utan istället skämtsamt driver med namnet "Naul", eller som nämnts Larmcentralen som har en man som säger att han är skjuten i huvudet och då frågar om personnumret? Har fler exempel men kom på dessa spontant. Hände detta verkligen? Står det så i boken?

Det står beskrivet i boken också och jag betvivlar inte det. Varför skulle poliser vara mindre fördomsfulla än andra människor?
Citera
2005-12-02, 17:39
Medlem
johnjohns avatar
Jag sträckläste boken ganska nyligen. Teveserien följer boken mycket bra och Daniel Dencik är skitbra som lasis. I avsnitt 2 visas hur jävla otrevlig och socialt inkompetent han var/är.

Jag måste även säga att vad gäller rekvisita och miljöer så är de knivskarpa. Som mycket van filmtittare så skärskådar jag smådetaljer och jag är djupt imponerad över småsaker som handtag på dörrar, klädhängare men jag reagerade på den gamla bussen med sneda bakrutor som förekom i del 2 det kändes lite 60-tal. Annars som sagt en otroligt bra bok och serie.

De som kritiserat serien på denna tråd är de gamla vanliga rasisterna som bara måste visa sitt stöd för en fullkomlig galning deras "argument" är som vanligt vattentunna eller obefintliga.

Det enda som stör mig lite är att John Ausonius kommer att få utrymme i media det kan leda till att han kan framställas som en martyr.

Är det någon som vet när/om han kommer ut i det fria igen?
Citera
2005-12-02, 18:56
Medlem
Broder Tucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Det var just skidringen av polisarbetet som gjorde att Sjöwall Wahlöös böcker blev (och fortfarande är) så omåttligt populära. deras poliser var riktiga människor med riktiga personligheter. Inga Hollywoodhjältar utan vanliga människor med fel och brister som lufsade runt på polisstationen i tofflor och drack surt kaffe ur plastmuggar istället för som i de moderna filmerna där snutarna drar en massa oneliners hela tiden och polischefen alltid skriker på sina underordnade..
Ja, absolut. De har blivit stilbildande och jag älskar Sjöwall-Wahlöö-böckerna. Vad jag menar är att Gellert Tamas inte är en tillräckligt bra skönlitterär författare för att helt kunna lösgöra sig från förebilderna. Och då känns vissa manér igen. Givetvis går det på samma sätt att dra paralleller mellan TV-serien och Bo Widerbergs Sjöwall-Wahlöö-film "Mannen på taket", men jag tycker det funkar bättre.
Citera
2005-12-02, 19:03
Medlem
Broder Tucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paine
Instämmer. Det kändes nästan otroligt att offren för de senare attentaten överlevde när han använde revolvern och i stort sett höll vapnet mot huvudet. Dom sa väl att det var en 9 mm revolver ? Med geväret var det ju en annan sak i och med den klenare kalibern. Kanske hade det varit bättre att skjuta i bröstet än i huvudet.
Väldigt märkligt. Om syftet entydigt var att döda, vad hindrade honom från att fixa till kulorna? Ett borrhål, i med lite kvicksilver, på med en plugg. Splatt!!
Citera
2005-12-02, 22:47
Medlem
enbrunaudis avatar
var det bara jag som reagerade på när han skulle transporteras till fängselset. Han hade blivit dömd för lite småbrott. Året var 1985 medans minibussen en WV Caravelle tror jag den heter, var av betydligt senare snitt kanske någon gång 1996 eller senare årsmodell. Annars så är serien välgjord.
Har det redan tagits upp så ursäktar jag.
Citera
2005-12-02, 23:03
Medlem
BigDukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orlovi
Roligt att fångtransporterna skedde med en Volkswagen Caravelle senare modell redan på 80-talet..

Ja den tänkte jag med på, men annars instämmer jag i kören vad gäller rekvisitans förträfflighet och träffsäkerhet.

Gick på högstadiet vid den här tiden. Ungefär en tredjedel av klassen gick omkring i fula jackor, jeans och dr.martin-skor med stålhättor och sparkade på papperskorgar och lyckstolpar...
VAM-skämten var poppis också
Citera
2005-12-02, 23:22
Medlem
såg verkligen polisuniformerna ut sådär på 90-talet? Tycker poliserna har 50-tal över sina uniformer
Citera
2005-12-03, 00:26
Medlem
johnjohns avatar
Uniformerna såg ut så och vad som förvånar mig är att än idag så har Polisen fortfarande dessa apfula båtmössorna.
Citera
2005-12-03, 00:48
Medlem
Cineastens avatar
Det var någon gång i slutet av 90-talet som polisen fick de fula jackorna som var alldeles för stora. De såg ut som clowner i sina löjliga jackor och fula kepsar. Numera har de ju mer overallliknande uniformer som för tankarna till specialstyrkor och militärer.

Jag tycker faktiskt att den gamla 70/80-talsuniformen med skinnjacka och koppel var rätt snygg även om den gav ganska otrevliga nazivibbar. Kolla in I lagens namn för referenser.
Citera
2005-12-03, 01:08
Medlem
Serien är otroligt välgjord men man har fortfarande missat en massa saker,
Några misstag DEL 2:
-När Ausonius och två andra står i baren och dricker på åker en nyare buss förbi.
-När de går ut för att kolla in bilen åker en Box Delivery lastbil förbi.
-Registreringsskyltarna på Volvon vid attentatet mot Hassan i Hägersten. Sådana skyltar fanns inte under början av 90 talet.

Man är lite petig men what the heck, antingen bra eller inget alls...
Citera
2005-12-06, 00:18
Medlem
cosmic_dancers avatar
måste kolla på första avsnittet, missade det. Tycker annars att serien är jäkligt bra. Borde läsa boken, ska nog låna den av min vän
Citera
2005-12-07, 20:37
Medlem
Bråkmakarns avatar
Liten påminnelse: Ikväll klockan 21:00 är det dags för det sista avsnittet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in