Citat:
Ursprungligen postat av
Fliinch
När Jerzy och media presenterar att
anmälda brott (Inte antalet brott) har minskat är det inte en lögn, men det är vilseledande.
När Jerzy och media presenterar att samhället blivit tryggare är det en lögn.
Totalt har antalet anmälda brott endast minskat för att kategorin
inbrott har minskat påtagligt.
[Källa:
http://statistik.bra.se/solwebb/action/]
Tittar vi istället på kategorier som mord, våldtäkt, misshandel, osv har allt ökat kraftigt det senaste åren.
Det är inte min definition på ett "tryggare samhälle".
Att stor media inte förstår detta är jag inte förvånad över, de flesta journalister är inkompetenta och kan inte tillgodogöra sig statistik.
Jarzy borde däremot känna till detta men försöker högst troligt enbart vilseleda.
För att knyta an till "våldtäkt/ försök till våldtäkt" så har utrikesfödda i samma BRÅ-rapport som ovan en överrisk på 5 ggr. (s.43)
Läser du inte vad jag skriver???
Jag förklarade att Jerzy där mer eller mindre bekräftade - medvetet dessutom - att han blivit Beordrad. Att hans professur inte var så "fri" man kanske vill tro.
För han sa som sagt att han blev förvånad, när han blev anställd som professor, att brottsligheten minskat.
Men som aktiv och framstående kriminolog Visste han redan Exakt hur brottsligheten såg ut. Han fick alltså inte någon form av ny kunskap iom att han utnämndes till professor - bortsett från att han då tydligen fick reda på att det var en tjänst som innebar att vara statens megafon.
Jerzy blev alltså Beordrad att tex vinkla brottsstatistiken. det var Det han "blev förvånad" över.
Och det var Det han där berättade, på ett bitande ironiskt sätt.
Som jag skrev så blev han säkert "uppkallad till rektorn" efter det, där denne tog honom i örat ordentligt
För det är ju inte Meningen att svenska professurer ska ha statlig styrning. Snarare tvärtom skryter vi ju så vitt och brett om just den ack så "fria forskningen" i Sverige, och kontrar gärna med andra länders mindre fria sådan
Jerzy blev alltså förvånad över att få reda på att det finns en mörklagd statlig styrning över svensk forskning.
Det Är alltså inte Jerzy som är skurken här.
Han är tyvär den synliga delen och får därför stå ut med att bli sammankopplad.
Men han är inte den Ansvarige.
De ansvariga hittar vi bland de relevanta statsråden, tex justitiedepartementet ligger nära till hands.
Sverige är tyvärr inte så fritt som vi vill tro, som vi fått höra.
Varken utbildningsväsendet eller rättsväsendet är oberoende makter i Sverige. Inte media heller etc. Jämför med andra länder såsom tex USA eller Italien som faktiskt Har oberoende, och fritt, rättsväsende, utbildningsväsende och media.
Sverige är så mycket mer statligt kontrollerat än vad vi ens vågar oss till.