2016-01-16, 10:32
Medlem
Huffensfuffenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GatorG
Blev nte jätteimponerad av din YT-video. Är du så lättlurad?
Hittade inte videon där vetenskapsmännen själva förklarar hur det går till. Det som sägs i videon stämmer dock till punkt och pricka. Det har även skrivits om i New Scientist, en tidning som är tio gånger mer vetenskaplig än illustrerad vetenskap. Du verkar vara en sådan person som avfärdar det som du inte kan förstå eller som du tycker verkar osannolikt. Vill du veta mer så sök själv för fan!
Citera
2016-01-16, 11:27
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Vad var det som var fel?

Att man "inte uppmät ljus snabbare än..."

Energin som behövs att få ett objekt att gå mot C ökar till oändlighet om inte massan sjunker till 0. Det handlar alltså inte om någonting direkt mätbart, på samma sätt som den absoluta nollpunkten. En teoretisk maxhastighet, helt enkelt.
Citera
2016-01-16, 11:35
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huffensfuffens
Vi behöver inte komma upp i några sanslösa hastigheter, räcker med att vi lär oss teleportering. Vi har redan kommit en bit på vägen och faktiskt lyckats teleportera partiklar.

Edit: Vi kan även skapa maskhål i teorin bara det att det krävs så enormt mycket med energi.

Nja, även med Quantum Entanglement så kan vi bara skicka partikeln med ljusets hastighet. Väl framme skulle man kanske kunna programmera någonting för teleportering men det löser inte frågan om enorma distanser. Att gå mot C är fördelaktigt då resenärerna inte skulle åldras generationer för att komma fram. (Färdas man i C "upphör" tiden)

Alcubierre drive eller vad det heter, att böja rumtiden, forskas det kring men behövs negativ energi för att fungera. Knepigt.

Att accelerera upp till ljusets hastighet är också rätt jobbigt. 2g skulle ta ett par tusen år har jag för mig.
Citera
2016-01-16, 12:32
Medlem
Den skamlöses avatar
Nej, dåliga nyheter sprids inte snabbare än ljuset.

Nej, kaniner förökar sig inte snabbare än ljuset.

Nej, ingen raket kan gå fortare än ljuset, ens om vi tiilför energi från ett hypotetiskt parallellt univerum av antimateria. Hur mycket energi vi än tillför kommer raketen inte upp i ljusets hastighet.

Tachyoner existerar troligen inte, åtminstone inte i användbar form, för i så fall skulle vi kunna sända meddelanden tillbaka i tiden.

Hawkingstrålning vet jag nästan inget om, men jag är ganska säker på att det inte innebär att vi kan färdas eller sända signaler snabbare än ljuset.

Inte heller med kvantsammanflätning (quantum entanglement) kan vi sända meddelanden snabbare än ljuset.

Om det gick sända signaler snabbare än ljuset skulle vi kunna sända meddenden tillbaka i tiden, precis som i tachyonfallet.
Senast redigerad av Den skamlöse 2016-01-16 kl. 13:20.
Citera
2016-01-16, 12:46
Medlem
Perdites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Nja, även med Quantum Entanglement så kan vi bara skicka partikeln med ljusets hastighet. Väl framme skulle man kanske kunna programmera någonting för teleportering men det löser inte frågan om enorma distanser. Att gå mot C är fördelaktigt då resenärerna inte skulle åldras generationer för att komma fram. (Färdas man i C "upphör" tiden)

Alcubierre drive eller vad det heter, att böja rumtiden, forskas det kring men behövs negativ energi för att fungera. Knepigt.

Att accelerera upp till ljusets hastighet är också rätt jobbigt. 2g skulle ta ett par tusen år har jag för mig.

Nja, så illa är det inte. Vid en tyngdacceleration på 9.82m/s^2 (1 g-kraft) så kommer du att närma dig ljusets hastighet på ungefär 353 dagar.
Citera
2016-01-16, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derauto
vad är då meningen med en laser pistol, mna hade lika gärna kunnat använda en glöd lampa då haha

är inte så insatt men låter helt ologiskt imo
Du är varken insatt eller kapabel till logik verkar det som. Laser är fokuserat ljus (L.A.S.E.R. = Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation), glödlampans ljus breder ut sig i alla riktningar och är därför helt värdelöst att använda som vapen. En laser är tillräckligt fokuserad för att uppnå hög koncentrerad energi och kan därför bränna hål på saker, bl.a. Det enda sättet du kunnat mörda nån med en glödlampa är att skära halsen av dem med glaset.

Det är inte så svårt att tänka till en extra sekund innan man skriver, vet du. Det är fan skrämmande att se hur obildade många i den här tråden är.

Och alla ni som svamlar om "högre dimensioner" borde sluta röka hasch och lära er vad dimensioner är för något. Det är inte direkt nån slags icke-euklidisk värld där Cthulhu bor som vissa verkar tro...
Citera
2016-01-16, 13:51
Medlem
Den skamlöses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perdite

Nja, så illa är det inte. Vid en tyngdacceleration på 9.82m/s^2 (1 g-kraft) så kommer du att närma dig ljusets hastighet på ungefär 353 dagar.
Det bör dock påpekas att detta är möjligt bara i klassisk mekanik. I relativistisk mekanik kan inte ett föremål accelerera med konstant acceleration hur länge som helst. Det går åt mer och mer energi för varje m/s man vill öka hastigheten med, eftersom den relativistiska massan ökar när hastigheten ökar. Hur mycket energi man än har tillgänglig så kan föremålet inte komma upp i ljusets hastighet.
Citera
2016-01-16, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netzach
Du är varken insatt eller kapabel till logik verkar det som. Laser är fokuserat ljus (L.A.S.E.R. = Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation), glödlampans ljus breder ut sig i alla riktningar och är därför helt värdelöst att använda som vapen. En laser är tillräckligt fokuserad för att uppnå hög koncentrerad energi och kan därför bränna hål på saker, bl.a. Det enda sättet du kunnat mörda nån med en glödlampa är att skära halsen av dem med glaset.

Det är inte så svårt att tänka till en extra sekund innan man skriver, vet du. Det är fan skrämmande att se hur obildade många i den här tråden är.

Och alla ni som svamlar om "högre dimensioner" borde sluta röka hasch och lära er vad dimensioner är för något. Det är inte direkt nån slags icke-euklidisk värld där Cthulhu bor som vissa verkar tro...
laser ja, men TS tänker på laser pistol.
Citera
2016-01-16, 15:38
Medlem
Den skamlöses avatar
Citat:
Det är du som pratar om laserpistoler, inte TS.

Du verkar tro att en laserpistol fungerar så att det finns någon mojäng i den som så att säga "skjuter på" ljuset så att det får en högre hastighet än det annars skulle ha haft, och att är det som är poängen med laserpistolen - att den ökade hastigheten gör ljuset mer kraftfullt, eller hur man nu ska uttrycka det.
Jag har ingen aning om hur en laserpistol fungerar, om det finns någon sådan typ av rörlig mojäng eller inte, men, som jag påpekat, ljusets hastighet kan inte fås att öka på det sättet, eller på något annat sätt, eftersom ljushastigheten är en universell konstant, och, som Netzach påpekat, poängen med lasern är istället att den fokuserar ljuset så att mycket energi koncentreras på ett litet område, däri ligger det "kraftfulla" med laserstrålarna, vare sig de alstras i en pistol eller någon annan apparat. Poängen med att ha just en laserpistol torde vara att den är lätt att hålla i handen och sikta med.

Sen kan jag tycka att Netsachs ton är onödigt hård, men det får man kanske vänja sig vid på Flashback.
Citera
2016-01-16, 16:55
Medlem
Huffensfuffenss avatar
Snabbare än ljusets hastighet? Verkar så!

"An Italian experiment has unveiled evidence that fundamental particles known as neutrinos can travel faster than light. Other researchers are cautious about the result, but if it stands further scrutiny, the finding would overturn the most fundamental rule of modern physics—that nothing travels faster than 299,792,458 meters per second.

The 1,800-tonne OPERA detector is a complex array of electronics and photographic emulsion plates, but the new result is simple— the neutrinos are arriving 60 nanoseconds faster than the speed of light allows. "We are shocked," says Antonio Ereditato, a physicist at the University of Bern in Switzerland and OPERA's spokesman."

Även:

How fast do quantum interactions happen? Faster than light, 10,000 times faster.

That's what a team of physicists led by Juan Yin at the University of Science and Technology of China in Shanghai found in an experiment involving entangled photons, or photons that remain intimately connected, even when separated by vast distances.They wanted to see what would happen if you tried assigning a speed to what Einstein called "spooky action at a distance."

the researchers entangled two photons and sent them to two different stations about 10 miles (16 kilometers) apart. In their ArXiv paper, the scientists said that previous experiments had "locality loopholes," which is another way of saying that it's possible to explain the link between photons with something other than the "action at a distance."

The group measured the state of one photon and timed how long the entangled state took to show up in the other. They found that the slowest possible speed for quantum interactions is 10,000 times the speed of light — assuming your experiment is moving relatively slowly, at least relative to light beams."

Desutom :

Electric signals can be transmitted at least four times faster than the speed of light using only basic equipment that would be found in virtually any college science department.

Scientists have sent light signals at faster-than-light speeds over the distances of a few metres for the last two decades – but only with the aid of complicated, expensive equipment. Now physicists at Middle Tennessee State University have broken that speed limit over distances of nearly 120 metres, using off-the-shelf equipment costing just $500.

https://www.newscientist.com/article/dn2796-speed-of-light-broken-with-basic-lab-kit/
Citera
2016-01-16, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Den skamlöse

Du verkar tro att en laserpistol fungerar så att det finns någon mojäng i den som så att säga "skjuter på" ljuset så att det får en högre hastighet än det annars skulle ha haft, och att är det som är poängen med laserpistolen - att den ökade hastigheten gör ljuset mer kraftfullt, eller hur man nu ska uttrycka det.
Jag har ingen aning om hur en laserpistol fungerar, om det finns någon sådan typ av rörlig mojäng eller inte, men, som jag påpekat, ljusets hastighet kan inte fås att öka på det sättet, eller på något annat sätt, eftersom ljushastigheten är en universell konstant, och, som Netzach påpekat, poängen med lasern är istället att den fokuserar ljuset så att mycket energi koncentreras på ett litet område, däri ligger det "kraftfulla" med laserstrålarna, vare sig de alstras i en pistol eller någon annan apparat. Poängen med att ha just en laserpistol torde vara att den är lätt att hålla i handen och sikta med.

Sen kan jag tycka att Netsachs ton är onödigt hård, men det får man kanske vänja sig vid på Flashback.

Nja, laserns "poäng" är framför allt att ljuset består av fotoner med en gemensam våglängd samt att de ligger i fas med varandra. Att de dessutom fokuseras är förstås riktigt, men det kan man ju lätt fixa för "vanligt" ljus också.
Citera
2016-01-16, 19:01
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Den skamlöse

Alltså, det närmaste vi har riktiga laserpistoler idag är väl av den typ man använder på Laserdome? Finns inga skjutvapen vars dödlighet enbart är grundat i en stark laserstråle vad jag vet. Däremot finns det ju olika former av energivapen t.ex. elektromagnetiska kanoner eller elektrolaser.

Elektrolasern fungerar som en slags taser snarare än den typ av "raygun" som ofta figurerar i sci-fi. Den använder förvisso en laser för att förmedla elektricitet men själva skadan utgörs av en elektriskt ledande plasma som bildas. Alltså ett slags långdistans-taser om jag förstått det rätt.

Sedan har vi ju elektromagnetiska vapen, USA uppfann väl nyligen en s.k. "railgun" som använder elektromagneter för att accelerera projektiler. Men det är ganska långt ifrån ett laservapen egentligen.

Och som LBeria påpekade ovanför här så är det mycket riktigt att laserns "kraft" mest består i att fotonerna ockuperar samma kvanttillstånd. Det är alltså en form av makroskopiskt kvantfenomen, vilket är rätt häftigt om man funderar lite på hur vanligt det är med laserstrålar i vardagen. Finns inte jättemånga kvantfenomen vi kan se med blotta ögat!

Om jag har en hård ton är det bara för att jag svarar på nåt pucko som skriver okunniga one-liners och gör sig lustig över saker han inte kan något om. Det om något kanske man borde vänja sig vid här på Flashback, i och för sig. Detta är förstås inte riktat till dig, "Den skamlöse".
Senast redigerad av Netzach 2016-01-16 kl. 19:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in