Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-15, 00:29
Medlem
Ja, som trådstarten lyder, jag är lite intresserad av vilka alternativ ni har provat till exchangeserver?? Vilka fördelar ni märkte, och vilka nackdelar ni märkte av med testad servermjukvara. Kraven är ganska enkla, jag ska kunna ha minst en kalender, helst flera samt minst ett mailkonto...

Operativsystem som ska köras kan varieras lite, windows 2012 eller windows 10 spelar mindre roll, har ändå alla operativsystem gratis från Microsoft.
Citera
2016-01-15, 09:43
Medlem
Har ni MS software assurance?
Om ja så ingår det väl exchange?
Citera
2016-01-15, 14:57
Medlem
Exchangeserver har jag tillgång till, av olika versioner, genom dreamspark, det är inget bekymmer.

Min fråga gällde mer vilka alternativ det finns, finns det någon annan vettig servermjukvara som påminner om exchange, och vilka i så fall? vilka fördelar/nackdelar finns det. Bara för att jag har det gratis betyder det inte att exchange är det bästa för mig just nu, det är mer det min fråga handlar om för tillfället.
Citera
2016-01-15, 15:51
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
First Class är ett intressant alternativ, men det är svårt att slita sig från system man är van vid och som alla användare har vant sig vid. http://www.firstclass.com/Products/FC12/
Citera
2016-01-15, 23:48
Medlem
Vi använder domino/notes och är tvärnöjda.
När jag jobba åt en mindre konsultfirma körde vi zimbra och det funkar bra men är inte alls lika kraftfullt som exchange eller domino.
Vet andra som kör citadel dock aldrig testat det själv.
Citera
2016-01-16, 00:23
Medlem
x12s avatar
Rekommenderar "icewarp", har kört den i ungefär 10 år, det är ISP-klass på den, en hel del webhotell använder den, och den är så lättdriven att man knappt märker att den finns där. Kräver inget särskilt, avsevärt lättare än exchange att hantera, går göra backup utan krångel, ingen strulig jättedatabas, ..osv, osv.
Citera
2016-01-16, 02:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Rekommenderar "icewarp", har kört den i ungefär 10 år, det är ISP-klass på den, en hel del webhotell använder den, och den är så lättdriven att man knappt märker att den finns där. Kräver inget särskilt, avsevärt lättare än exchange att hantera, går göra backup utan krångel, ingen strulig jättedatabas, ..osv, osv.

Såg helt klart bra ut, synd bara att det inte var freeware. Men den verkade helt klart kunna vara en utmanare, så ska kolla vidare vad den kostar. Borde kanske påpeka att det är cirka 10 stycken som ska använda tjänsten, så kände att den där IBM-lösningen var lite overkill.
Citera
2016-01-16, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurkfan
Vi använder domino/notes och är tvärnöjda.
När jag jobba åt en mindre konsultfirma körde vi zimbra och det funkar bra men är inte alls lika kraftfullt som exchange eller domino.
Vet andra som kör citadel dock aldrig testat det själv.

Vad saknade du med Zimbra som du känner att Exchange är bättre på, för Zimbra har jag tittat en hel del på om jag ska vara ärlig.
Citera
2016-01-16, 15:34
Medlem
cykelsadels avatar
Om du ändå inte behöver betala för dina Microsoft licenser så kör på Windows Server 2012 R2 med Microsoft Exchange 2016. Båda kan köra standard. Räcker gott och väl.

Med Microsoft Exchange så kan få epost, kontakter och kalender synkat till div. mobila enheter så som iOS eller Android.

Ett alternativ som dock kräver tilläggsmoduler för att klara samma som Exchange är MDaemon
MDaemon har haft ett par rejäla buggar i tidigare versioner men på senare tid så skall de ha gott och blivit stabilare.

Är dålig på alternativ till Exchange. Men hittade ett projekt som ska vara ett öppet alternativ till Exchange. http://www.openchange.org/ Kanske skulle vara något?
Citera
2016-01-17, 21:42
Medlem
Mmm, det ser väl ut att bli Exchange, tycker som bara att det är lite synd att det bara ska finnas ett alternativ.
Citera
2016-01-17, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raffeboy
Vad saknade du med Zimbra som du känner att Exchange är bättre på, för Zimbra har jag tittat en hel del på om jag ska vara ärlig.

Det var ca 5 år sen. Nu ser det säkert annorlunda ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in