2016-01-13, 22:04
Medlem
Hur övervintrar fågeln under vintern fram till våren?

Ligger den i något bo och kvartar eller är den som björnen helt väck i flera månader?
Citera
2016-01-13, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpenkaHojen

Ligger den i något bo och kvartar eller är den som björnen helt väck i flera månader?

Den övervintrar bl.a i Afrika. När jag bodde i Liberia var ett kvällsnöje att strax innan mörkret föll, så åkte vi ner till havsbandet och tittade på när himlen plötsligt förmörkades av skränande svalor. Lika plötsligt som de kom, lika plötsligt slog de sig ner för natten i buskagen runtomkring. Och plötsligt gick solen ner och cikarderna började föra oväsen.

Det var ett skådespel i sig, och man tänkte på sommaren hemma i Sverige.
Citera
2016-01-13, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av regnidagigen
Den övervintrar bl.a i Afrika. När jag bodde i Liberia var ett kvällsnöje att strax innan mörkret föll, så åkte vi ner till havsbandet och tittade på när himlen plötsligt förmörkades av skränande svalor. Lika plötsligt som de kom, lika plötsligt slog de sig ner för natten i buskagen runtomkring. Och plötsligt gick solen ner och cikarderna började föra oväsen.

Det var ett skådespel i sig, och man tänkte på sommaren hemma i Sverige.

Ett fantastiskt inlägg. Man kan riktigt lägga nävarna på känslan.
Citera
2016-01-13, 23:01
Medlem
Citat:
Ett fantastiskt inlägg. Man kan riktigt lägga nävarna på känslan.

Tack ! För att du uppskattade mitt inlägg.
Tider för mig att minnas nu när man sitter här i snö och kyla.
Citera
2016-01-14, 09:04
Medlem
ekerilars avatar
Citat:

På 1700-talet trodde man (även vetenskapsmännen) att den gick i dvala på sjöbotten. Numera vet vi att den flyttar till Afrika.
Citera
2016-01-14, 17:33
Medlem
tzjs avatar
Jakt, fiske och vildmark --> Ekologi, natur, djur och växter
/Moderator
Citera
2016-01-22, 06:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
På 1700-talet trodde man (även vetenskapsmännen) att den gick i dvala på sjöbotten. Numera vet vi att den flyttar till Afrika.

Alla vet det uppenbarligen inte, många tycks fortfarande, rent intellektuellt, leva på 1700-talet
Citera
2016-01-22, 08:48
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar

Om detta debatterade man ända fram till mitten av 1800-talet, då Vetenskapsakademin utsatte ett pris på 30 riksdaler till den som bevisligen fiskat upp en levande svala. Ingen lyckades med detta, och man insåg att det måste vara så att svalorna flyttade söderut över vintern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in