Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-03-07, 12:29
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealDancer
Indicierna är ju tämligen övertygande.

Vad är den kulturella familjeorganisationsformen ifrån dessa länder?
Är det frifräsare eller hårt sammanhållna familjer/ klaner som med frenesi nyttjar kusingifte och genomför hedersmord när en avfälling skall straffas.
Senaste undersökningen om hur hedersvåld/ hederskontroll inom familjen/ klanen fungerar kom i helgen på MSM och den var ju enbart en bekräftelse på hur det fungerar även i Sverige angående klan/ familjestrukturerna.

Sociala myndigheter, ungefär varenda gång ett sådant här våldsbrott (incident) har skett och en överföring till sociala myndigheter har genomfört så avslutas artikeln just med det och i detta fall så ser vi inte det i artikeln.

Vi behöver inte vara oroliga, denna lilla guldklimp till pensionsräddare som redan som 14-åring anser att mord är rätt väg för att skydda sin "heder" kommer att tillföra mycket gott i Sverige.

Lite kul att se inlägg som hävdar att det inte har något att göra med en sanktionerad hederskultur ifrån ett klanfolk detta, det är ju helt naturligt och svenskmannaed att 14-åringar knivar ihjäl sin anatagonist när ens heder är kränkt helt på eget bevåg.

Fantastiskt!

OK.

Du kunde ha skrivit att det var dina egna spekulationer istället för att lägga fram dem som påståenden. Det är onödigt att skapa trådsanningar.

Det är väl inte helt omöjligt att killen var formad av ett visst klantänkande, och det är inte omöjligt att han hemifrån fått med sig ett visst hederstänk, men att därifrån ta steget till att familjen/klanen skulle ha uppmuntrat honom till att sticka kniven i en femtonåring - det är ett långt steg.

Dina spekulationer kring de sociala myndigheterna, där är jag inte enig med dig. Nog för att även jag kan tycka att de är väl flata ibland, men när en fjortonåring begår ett så här grovt brott har jag svårt att tänka mig att han ganska omgående får återgå till att bo med sin familj. Vi får inte veta om så är fallet och därmed kan vi inte slå fast att det är vare sig på det ena eller på det andra sättet.
Citera
2016-03-07, 12:37
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Har ju inget med etnicitet att göra. Har med åldern att göra. En etnisk svensk hade behandlats på exakt samma vis. Tro det eller ej.

Sen kan man ju tycka vad man vill om att det är 15 år som är straffmyndighetsålder. Det är det som borde diskuteras. Inte gärningsmannens ursprung

Gött! Då är det fritt fram för alla 14-åringar som är kompisar med BO att döda GM. De kan mörda honom vilken dag som helst och de VET att de slipper straff. Så är alltså lagen i Sverige idag. Det har inget med etnicitet eller ursprung att göra, eller hur? Enbart ålder?
Citera
2016-03-07, 13:03
Medlem
u_n_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Gött! Då är det fritt fram för alla 14-åringar som är kompisar med BO att döda GM. De kan mörda honom vilken dag som helst och de VET att de slipper straff. Så är alltså lagen i Sverige idag. Det har inget med etnicitet eller ursprung att göra, eller hur? Enbart ålder?

Enligt lagen ja!! var är det du vill komma? Inte som att de kommer bli bortglömda av socialen eller andra myndigheter. Som sagt så är lagen skriven så att man inte är straffmyndig innan man är 15 år. Är detta nyheter för dig? Eller råkar den inte passa när det gäller en invandrare då du har hört att det förekommer fusk med åldern på flera av de nyligen ankomna? Den här personen var ej nyanländ så hans kompisar lär heller inte vara nyanlända. Sedan om man ska öppna upp möjligheterna för att straffa unga som vuxna låter jag vara osagt men det kan ju vara ett sätt att komma åt vuxna som låtsas vara unga. Kanske sänka straffåldern? Jag var 100% medveten om att en del som hände om kring mig i den åldern var direkt olagligt så jag tycker den frågan ska diskuteras mera. Sedan är det ju faktiskt så att man gör misstag när man är ung och man bör inte straffas för ALLT man gör. Man har fruktansvärt dåligt omdöme och jag tror de flesta som inte var helgon kan skriva under på att deras liv skulle varit ett helvete om de åkt fast för alla idiotsaker de gjort. Idag skulle jag inte stjäla en tusenlapp som jag hittade på marken om jag visste vem de tillhörde. (eller en krona för den delen men jag skulle knappast försöka ge tillbaka den heller)
Citera
2016-03-07, 14:28
Bannlyst
Citat:

Man hoppas ju att de gör det. Eller mins gör han invalid. De slipper ju straff.
Citera
2016-03-07, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealDancer
Håhåjaja!
Visst har du rätt i sak och det jag med emfasi trycker på är styrsignalen till våra "kulturberikare" som nu ges.

Vad ger detta för sommar? Det kommer att vara många "barn" som nu vet att det är fritt fram och oavsett brott så ger det inga konsekvenser på något sätt.

14-åringen hade ju i och med att han är ett klanfolk fått okej ifrån sin klan att genomföra detta dåd och inga konsekvenser lär följa.
Inte ens en omplacering till fosterhem eller ett djäkla något som påföljd.

Nu har vi lagt ribban och frågan är hur ofta man skall kolla över axeln detta år?
Man får väl vara glad om det är som i en tråd här på FB bara en kula ifrån en "soft airgun" som blir vapnet man utsätts för.

Den här signalpolitiken och dess konsekveneser undrar jag om vår "kära" politker ens förstår 1% av.

Om man nu vill begå ett svårt brott som klanen okejar så lär det bara och enbart vara "14-åringar" som genomför det åt klanen i framtiden.

Svetsministern är inte ens naiv, när man slår upp ordet naiv på Wikipedia så kommer en bild upp på honom.

Det här året 2016 kommer att sätta nya rekord i alla grövre brott och ännu ett rekord i absolut inga som helst konsekvenser för dessa också.

Är jag orolig? Något fruktansvärt!
Men hej. Det här är inget nytt utan har varit så länge. Och ja det innebär att äldre utnyttjar yngre för att utföra och/eller erkänna brott. Och så har det varit länge. Grattis till en ny pusselbit i din allmänbildning.
Citera
2016-03-07, 15:30
Medlem
Citat:
Ja det har enbart med ålder att göra, vad får dig att tvivla på det?

En 14-åring kan inte dömas i domstol för ett brott, däremot kan det väckas bevistalan mot en icke straffmyndig:
http://www.expressen.se/kvallsposten/14-aring-infor-ratta-for-mordet-pa-michael-17/

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/for-unga-for-rattegang

Att det inte blir någon bevistalan i det här fallet beror sannolikt på att skuldfrågan redan är avgjord.
En 14-åring som begår ett såhär grovt brott ser fram emot en lång tid i socialtjänstens trygga famn.
Senast redigerad av Foolson 2016-03-07 kl. 15:36.
Citera
2016-03-07, 15:43
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En.Sann.Neger
Man hoppas ju att de gör det. Eller mins gör han invalid. De slipper ju straff.

Om någon under 15 års ålder stryper honom precis tills han är på väg att dö så kommer han bli så hjärnskadad att han aldrig kommer att skada någon igen.

Det är inte ens mord, i värsta fall sett som grov misshandel, men "barnet" som begår dådet kommer inte att straffas och halvapan kommer troligen aldrig mer att skada en människa igen.
Citera
2016-03-07, 17:14
Medlem
u_n_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Om någon under 15 års ålder stryper honom precis tills han är på väg att dö så kommer han bli så hjärnskadad att han aldrig kommer att skada någon igen.

Det är inte ens mord, i värsta fall sett som grov misshandel, men "barnet" som begår dådet kommer inte att straffas och halvapan kommer troligen aldrig mer att skada en människa igen.

Tror uppriktig att det kommer leda till betydligt större problem för honom. Han är för ung för att dömas för mord så vetted om vad han gör så han stryper honom tills lämplig hjärnskada uppstår. Tror du kattmördaren i högsbo/gbg blev dömd för något värre brott? Nej, han var för visso 16 år men ändå kan ingen säga när han kommer ut i frihet pga rättpsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning.
Citera
2016-03-07, 17:45
Medlem
Krasigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Nä, de har tydligen hela händelseförloppet klart för sig och killen är under 15 år. Han har sannolikt erkänt gärningen och berättat varför och hur.
Ja, det stämmer väl. Men det står ju inget om omhändertagande, eller någonting liknande? Ett barn, i detta fallet 14 år, kan väl knappast mörda ett annat barn och bara leva vidare med sitt liv utan några som helst åtgärder?
Citera
2016-03-07, 18:39
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krasigt
Ja, det stämmer väl. Men det står ju inget om omhändertagande, eller någonting liknande? Ett barn, i detta fallet 14 år, kan väl knappast mörda ett annat barn och bara leva vidare med sitt liv utan några som helst åtgärder?
Jag tror inte man omhändertar en fjortonåring om familjen bedöms vara full duglig. Däremot har man säkert kontinuerliga samtal vid socialtjänst och/eller BUP under en tid framåt. Stämmer det jag skriver är det svårt att säga om det är ett korrekt beslut eller ej. Vi vet för lite om vad som låg bakom och hur det hela skedde...
Citera
2016-03-07, 18:53
Medlem
Har han så enkelt som han gjorde bara stuckit ner någon för sin MENA heder får man nog räkna med nya problem i framtiden. Tröskeln för kommande dåd har ju sänkts för honom mentalt efter första gången. Bättre blir det ju inte av att han kommer undan med, då kan man ju undra vilken uppfattning han får av värdet av ett människoliv och rättssystemet.
Citera
2016-03-07, 20:34
Medlem
Zikniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Jag tror inte man omhändertar en fjortonåring om familjen bedöms vara full duglig. Däremot har man säkert kontinuerliga samtal vid socialtjänst och/eller BUP under en tid framåt. Stämmer det jag skriver är det svårt att säga om det är ett korrekt beslut eller ej. Vi vet för lite om vad som låg bakom och hur det hela skedde...

Om GM hugger ner någon kan familjen absolut inte kallas duglig.
Placering på hem i annan del av landet krävs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in