2005-11-10, 21:16
Medlem
otec_sates avatar
Tänk er följande scenario:

Det finns en godsmottagning på ett företag. Där står det en stor skylt med texten GODS i versaler. Under står det en lapp med texten: "Vi avlämning av gods kontakta bla bla bla och gör si och så..." osv. (inte ordagrant, men ni förstår hur jag menar, hoppas jag? )

Man skriver väl aldrig "Vid avlämning av Gods...", på den nedre lappen?
Oavsett om det står "Gods", "GODS" eller "gods" på den stora skylten ovanför?

Snälla, fråga mig inte varför jag undrar detta, det är faktiskt bara av ren nyfikenhet.
Citera
2005-11-10, 21:28
Medlem
Farbror Sallads avatar
Om skylten är väldigt gammal så kanske det kan vara "korrekt". Jag har för mig att det även i svenskan förekommit att man inlett alla substantiv med versal, precis som i dagens tyska.
Citera
2005-11-10, 21:30
Medlem
Camberwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otec_sate

Snälla, fråga mig inte varför jag undrar detta, det är faktiskt bara av ren nyfikenhet.

Nej, det bör man inte göra, vilket säkert inte hindrar någon från att göra just så. Förmodligen är den som skriver influerad av engelskans tendens att sätta versal på substantiv i t.ex. rubriker.
Citera
2005-11-10, 21:32
Medlem
Camberwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Sallad
Jag har för mig att det även i svenskan förekommit att man inlett alla substantiv med versal, precis som i dagens tyska.

Det förekommer i åtminstone 1800-talsböcker, men jag har aldrig lyckats utröna om det var en regel eller bara en smaksak. Kanske vet någon på forumet hur det förhåller sig...?
Citera
2005-11-10, 21:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av otec_sate
Det finns en godsmottagning på ett företag. Där står det en stor skylt med texten GODS i versaler. Under står det en lapp med texten: "Vi avlämning av gods kontakta bla bla bla och gör si och så..." osv. (inte ordagrant, men ni förstår hur jag menar, hoppas jag? )

Nej, nej, nej. Eftersom ordet gods inte är någon akronym, skrivs det med gemena bokstäver i löpande text. Anledningen till att det står med versaler på skylten är att det är en typografisk markering precis som kursivering, fetstil och understrykning.
Citera
2005-11-10, 21:56
Medlem
otec_sates avatar
Ah! Tack för alla svaren. Kan tillägga att samtliga skyltar är helt nya och färska, eftersom det var på firman jag jobbar på, som tillverkade dem. Fick lov att kolla upp lite eftersom vi hade en liten diskusion angående detta stavfel på jobbet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in