2016-01-07, 04:30
Medlem
BewilderedHulders avatar
Hej!

Är det möjligt att åtala staten för mörkläggningen av statistik på grunder så som bristande rättssäkerhet eller liknande? Om det går och någon förlorar målet, blir den som åtalade då skyldig att betala rättegångskostnaderna? Eller finns det andra alternativ och tillvägagångssätt?

Tacksam för hjälp!
Citera
2016-01-07, 07:24
Medlem
Zoiders avatar
För det första kan inte du åtala någon utan det gör en åklagare.
Före det måste det finnas skäl att tro att brottslig gärning har begåtts och det utreds först efter polisanmälan som ju du kan göra.
Sedan skall saken ledas i bevis.

Nu är inte jag kunnig på något sätt men du kanske kan göra en stämning civilt men då måste du ha blivit drabbad på något sätt och sedan är det din egna uppgift att leda saken i bevis i en domstol.

Vad har ens blivit mörklagt enligt dig?

EDIT: Jag ser nu att frågan vara rent hypotetiskt. -Ja, staten kan bli åtalad och då är svarande någon myndighet.
Senast redigerad av Zoider 2016-01-07 kl. 07:26. Anledning: missad uppgift
Citera
2016-01-07, 07:30
Medlem
BewilderedHulders avatar
Jag anser att mörkläggningen av våldtäktsstatistik är ett hot mot rättssäkerheten.
Nu är det möjligt att detta förekommer ifråga om personrån också. Är inte så insatt i det.
Det är möjligt att det är relevant för alla brott vid närmare eftertanke.

Tack för svar!
Senast redigerad av BewilderedHulder 2016-01-07 kl. 07:36.
Citera
2016-01-07, 07:49
Medlem
BewilderedHulders avatar
Om t.ex. jag polisanmäler så är det en självklarhet att jag blir målsägaren i målet? Eller finns det någon annan myndighet man kan anmäla misstänkt missbruk av maktställning inom staten?
Så många frågor
Citera
2016-01-07, 08:30
Medlem
johanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoider
För det första kan inte du åtala någon utan det gör en åklagare.
det finns ju alltid möjlighet till enskilt åtal.

det förutsätter emellertid att något brott ska ha begåtts, och att det kan knytas till ett ansvarigt subjekt. staten går inte att se som ansvarigt subjekt i brottmålssammanhang (man kan ju inte gärna sätta den i fängelse om den döms), och det framgår inte heller av trådstarten vilket brott som skulle vara aktuellt här.
Citera
2016-01-07, 09:16
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
Om t.ex. jag polisanmäler så är det en självklarhet att jag blir målsägaren i målet?
Nej. Målsägande är enligt 20 kap. 8 § tredje stycket rättegångsbalken den, mot vilken brott är begånget eller som därav blivit förnärmad eller lidit skada. Inget av det du hittills anfört antyder att du skulle ha en sådan ställning i förhållande till ett brott (och nej, "förnärmad" ska i detta sammanhang inte tolkas som var och en som tar illa vid sig av något). Inget av det du hittills anfört antyder ens att det skulle föreligga ett brott i lagstiftarens mening.
Citera
2016-01-07, 09:48
Medlem
BewilderedHulders avatar
Tack!

Men jag anser att det är en fara för rättssäkerheten om inte statistik visas offentligt. Hur ska kvinnor och män veta hur farligt det är med invandring från olika kulturer till ett sådant här öppet och naivt samhälle om inte det visas rakt upp och ner på med reda siffror? Det är ett allvarligt samhällsproblem när fler och fler inte vågar röra sig fritt i samhället!

Jag hävdar å det bestämdaste att brott begås mot folket. Underlåtande av viktig samhällsinformation, kanske. Om det finns något sådant. Kanske polisen inte ger mycket för det, iofs

Tack igen för svar!
Citera
2016-01-07, 10:55
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Hur ska kvinnor och män veta hur farligt det är med invandring från olika kulturer till ett sådant här öppet och naivt samhälle om inte det visas rakt upp och ner på med reda siffror?
Det låter som att du tycker dig veta det ändå, så varför skulle inte andra människor kunna komma till den ståndpunkten?

Om du tycker att det saknas statistik av något ospecificerat slag så kan du ju producera sådan själv. Det är inte statens ansvar att ta reda på allt du vill och producera statistik om allt du vill.
Citat:
Jag hävdar å det bestämdaste att brott begås mot folket. Underlåtande av viktig samhällsinformation, kanske. Om det finns något sådant.
Du är naturligtvis fri att hävda vilka brott du vill. Att ett brott finns i din fantasi betyder emellertid inte att det finns enligt de lagar som gäller i verkligheten.
Citera
2016-01-07, 11:08
Medlem
BewilderedHulders avatar
Typiskt. Ja, jag har nog livlig fantasi. Tack ändå. Uppskattat!
Citera
2016-01-07, 11:41
Medlem
Danielxbf32s avatar
Endast fysiska personer kan åtalas och dessutom bara för brott som definieras i brottsbalken.

Svensk rätt är kodifierad och man kan därför inte heller väcka åtal för brott som man har hittat på själv.
Citera
2016-01-07, 11:55
Medlem
BewilderedHulders avatar
Ja, jag fattar att det var en stråman nu men hela situationen är så overkligt konstig. Trodde verkligen att det fanns någoooot man kunde göra, men när jag tänker efter så om folk skulle stämma staten så hade de väl inget annat för sig. Hur rätt eller fel det än är! Grr.

Tack!
Citera
2016-01-07, 14:10
Moderator
Gordon Blixts avatar
OT raderat. Här i Juridik diskuterar vi juridik. Vad ni tycker om behovet av statistik för olika saker eller om behovet av möjligheter att föra talan mot politiker i stället för att utöva sin rösträtt vid allmänna val, etc., får ni diskutera annorstädes.

/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in