2016-01-06, 10:37
Medlem
Koljarovs avatar
Kan det inte bero på att en del av dom påstådda säljarna vill sälja en Iphone dom inte har och genom att inte ge tillräcklig information i annonsen så är chansen större att en lättlurad Applenovis svarar på annonsen och blir blåst.
Citera
2016-01-06, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koljarov
Kan det inte bero på att en del av dom påstådda säljarna vill sälja en Iphone dom inte har och genom att inte ge tillräcklig information i annonsen så är chansen större att en lättlurad Applenovis svarar på annonsen och blir blåst.

Hur noggrann du än är med din annons finns det de som aldrig blir nöjda. Beskriver produkten noggrant och lägger upp 5 bilder. Första frågan som kommer! Kan du lägga upp fler bilder!!!

Är jag intresserad av en produkt på Tradera/Blocket så kontaktar jag säljaren.
Citera
2016-01-06, 11:35
Medlem
Haha sålde min iPad mini för ett tag sen o gjorde lite tvärtom la ut alla spec på plattan och det är inget jag rekommenderar er andra att göra , varje mail sms eller samtal var frågor om vad jag menade med wifi eller vad Jag menade med a chip med dubbla kärnor , detta är bara några av alla frågor man fick. Så jag tror att det enda svenskarna vill veta är att det är en iPad som är gjort av Apple resten skiter dom faktiskt i , sen är det viktigt att den är gjort av Apple för den frågan får man om det inte står klart och tydligt.
Citera
2016-01-06, 16:58
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yihaaa
Haha sålde min iPad mini för ett tag sen o gjorde lite tvärtom la ut alla spec på plattan och det är inget jag rekommenderar er andra att göra , varje mail sms eller samtal var frågor om vad jag menade med wifi eller vad Jag menade med a chip med dubbla kärnor , detta är bara några av alla frågor man fick. Så jag tror att det enda svenskarna vill veta är att det är en iPad som är gjort av Apple resten skiter dom faktiskt i , sen är det viktigt att den är gjort av Apple för den frågan får man om det inte står klart och tydligt.
Otroligt!
Citera
2016-01-11, 17:28
Medlem
Personligen tycker jag att det är bra att kraven inte är så stora på försäljarna även om det vid just en Ipad och dylikt borde framgå hur stort minnet är.

Köpte för ett tag sedan en begagnad digital systemkamera en Nikon D200 för knappt 3000kr. Hade säljaren tagit sig tid att skriva en utförlig annons hade han troligen varit tvungen att googla om de saker han sålde... Enda skälet för mig att köpa kameran var trots allt de tre objektiv som ingick förutom en hyfsad superzoom fick jag ett Nikkor AF-S 10-24mm 1:3.5-4.5G Ed samt ett Nikkor AF-S 17-55mm 1:2.8G ED av en nöt som trodde han sålde en gammal kamera.
Citera
2016-01-11, 17:55
Medlem
Varför skulle de lägga ned mer tid (-> slösa mer pengar) på något som resulterar i färre annonser hos dem (-> mindre inkomster)?
Jag tycker dock själv att blocket.se är ett jädra mög, särskilt när det kommer till datorkomponenter. Huuh, vilka priser! Många personer som säljer (och köper) saker där är teknikefterblivna och jag blir lite ledsen av tanken på alla okunniga människor som blivit lurade där. Såg bland annat en snubbe som sålde 6 år gamla komponenter i en dator för 8500 kr, där han använde just en sådan strategi med luddiga beskrivningar i specifikationerna. Det finns bland annat en mycket stor tråd på Sweclockers.com som behandlar (bland annat) detta fenomen, där denna person faktiskt svarar på kritiken. Mycket underhållande måste jag medge..

Hur som helst, anledningen till att de inte ställer större krav tror jag beror på kundgruppen som cirkulerar där samt av ekonomiska skäl för dem.
Citera
2016-01-11, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Efter att ha försökt köpa en iPad på Blocket / Tradera en tid känner jag mig ganska illa till mods.

Jag undrar helt enkelt varför försäljarna inte skriver modellbeteckningen på sin iPhone, iPad eller Macbook.
Och varför inte Blocket / Tradera i det närmaste tvingar säljarna att korrekt utforma annonserna?

Det är faktiskt omöjligt att söka och jämföra.

En typiskt annons innehåller orden, fungerar perfekt, allt ok, sparsamt använd.
Alltså inte ett ord om hårddiskens storlek, internminne, wifi, 3G eller 4G.

Om DU funderar på att sälja, inkludera detta: http://www.getfynd.com/blog/2015/5/30/how-to-identify-the-model-number-of-your-iphone-and-ipad/

Det är skillnad på Blocket och Tradera, På Tradera kan man helt klart ha större krav på beskrivningen av produkten och så många bilder det bara går , det är ju trots allt en auktion och köparen har skyldighet att kontrollera objektet innan budet. Tradera släpper tyvärr igenom vilka skitannonser som helst och säljaren är inte ens intresserad av att svara på vad modellen heter långt mindre om den fungerar. Finns säljare som säljer datorer varje vecka , men skyller på att de saknar laddare för att kolla om de fungerar tex.
Citera
2016-01-12, 12:30
Medlem
för att alla blattar och niggers är analfabeter, så det vore hemsk rasistiskt att ställa vettiga krav!
Citera
2016-01-12, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmip
för att alla blattar och niggers är analfabeter, så det vore hemsk rasistiskt att ställa vettiga krav!
Kanske att hårddra det hela en smula, Vanligt är att tex en medelålders dam eller en något äldre herre lägger ut en "Iphone " utan närmare förklaring om vilken modell och naturligtvis en lagom suddig bild.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in