2016-10-05, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
EK är inte allt - det är bara ett sätt att finansiera sin verksamhet. Med det sagt: AIK har för lite EK, AIK:s ekonomi är inte den mest välmående och Isak kommer inte bringa in 100-tals miljoner som det stora verklighetsfrånvända gnagarkollektivet verkar tro. Jag är mer pessimistisk (realistisk) i mina förväntningar - speciellt när det kommer till ekonomi och AIK - två begrepp som inte går ihop.
Nej men det ger en enorm grundtrygghet och handlingsutrymme. De värvar redan på en eller två nivåer över alla andra Allsvenska lag, detta utan att sätta sprätt på några större summor. Man har råd att tacka nej till bud på sina spelare som de övriga lagen i serien hade varit tvungna att acceptera, vilket trissar upp priserna.

Blir intressant att se hur många som tycker att Malmös CL-framgångar varit det bästa som hänt svensk fotboll inom ett par år när man skjutit fram positionerna ytterligare.
Citera
2016-10-05, 18:27
Medlem
ErPupones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
Eventuellt. Men frågar man dumt får man dumma svar.
Är det ngt motto ni kör med därnere?
Citera
2016-10-05, 18:54
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
EK är inte allt - det är bara ett sätt att finansiera sin verksamhet. Med det sagt: AIK har för lite EK, AIK:s ekonomi är inte den mest välmående och Isak kommer inte bringa in 100-tals miljoner som det stora verklighetsfrånvända gnagarkollektivet verkar tro. Jag är mer pessimistisk (realistisk) i mina förväntningar - speciellt när det kommer till ekonomi och AIK - två begrepp som inte går ihop.

AIK:s ekonomi är välmående och EK ligger i dagsläget på en lagom nivå. Det här med att bara räkna på driften är idioti. Vi säljer för i snitt 15-20MSEK per säsong, har vi några som helst ambitioner utnyttjar vi det men behåller tillräckligt med EK för att klara de säsonger vi inte säljer för så mycket.

Intressant i dagens släppta Deloitterapport om ekonomin i Allsvenska klubbar är att AIK+MFF står för 28% av Allsvenskans personalkostnader.
Citera
2016-10-05, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
AIK:s ekonomi är välmående och EK ligger i dagsläget på en lagom nivå. Det här med att bara räkna på driften är idioti. Vi säljer för i snitt 15-20MSEK per säsong, har vi några som helst ambitioner utnyttjar vi det men behåller tillräckligt med EK för att klara de säsonger vi inte säljer för så mycket.

Intressant i dagens släppta Deloitterapport om ekonomin i Allsvenska klubbar är att AIK+MFF står för 28% av Allsvenskans personalkostnader.

Ja, det är klart att man inte bara ska räkna driften då spelarförsäljningar en del av vår ekonomi. EK ligger väl dock snarare lågt jämfört med vårt mål. Och ekonomin är knappast katastrof, men det finns helt klart en del att önska och jag tror (tyvärr) att vi är i ett läge där det blir för svårt för att säga nej till Isak-bud.
Citera
2016-10-05, 19:42
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ja, det är klart att man inte bara ska räkna driften då spelarförsäljningar en del av vår ekonomi. EK ligger väl dock snarare lågt jämfört med vårt mål. Och ekonomin är knappast katastrof, men det finns helt klart en del att önska och jag tror (tyvärr) att vi är i ett läge där det blir för svårt för att säga nej till Isak-bud.

25MSEK och antagligen 5-10 minus till efter detta år, målet på 30MSEK anser jag som lite flytande då det varierar lite beroende på investeringar i spelartruppen och försäljningar. Just nu känns det som om vi har relativt mycket investerat i spelartruppen och legat lågt på försäljningsfronten.

Vi har väldigt låga förpliktelser ekonomiskt så utgifterna är lätta att reglera, något som talar för att vi inte behöver så mycket ek. Det är lätt att justera utgifter om ek minskar.
Citera
2016-10-05, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gnyyy
Finns det något lag i allsvenskan som känns mer välmående än AIK? Massa potentiella pengar på väg in. Laget ser ruskigt samspelt ut med Norling och hans 3-5-2.

Spelare som Obasi är det väl tveksamt att AIK har efter säsongens slut. Det är korttidskontrakt. Sedan har vi strulet/konflikten med Lagardére etc. AIK har en del frågetecken som måste rätas ut, det finns mer välmående föreningar, tycker jag.

Citat:
Ursprungligen postat av junkbord
Göteborgs-posten.

F.ö. ska vi ha en tränare som kan sätta defensiven och då är PG sista alternativet. Vi har släppt in 38 mål i år vilket är helt absurt.

Sant, dom gillar Häcken.

35 mål, man kan skall inte inkludera de 3 skrivbordsmålen, men det är minst 10 för många.

Men ja, det stämmer, det där beror ju enligt mig mycket på att A. vi tappade allsvenskans bästa städgubbe, Gurra och B. Jörgens oförmåga att inpränta tydliga roller på innermittfältet. Det är någon slags halvmesyr, vilket gör att våran backlinje blir betydligt mer exponerad för farliga situationer. Att få innermittfältet att funka är rent spelmässigt, prio nummer ett.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2016-10-05 kl. 20:07.
Citera
2016-10-05, 20:10
Medlem
Det hade varit lite roligt om Isak spelade ut sitt kontrakt och gick som bosman.
Citera
2016-10-05, 20:11
Medlem
ZlatanManias avatar
Man måste ha självdistans och konstatera att hybrisen kring vissa av oss gnagare när det gäller Isak är helt underbar! "100 miljoner minst" "Zlatan-summor är ett krav"
Citera
2016-10-05, 20:16
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Men ja, det stämmer, det där beror ju enligt mig mycket på att A. vi tappade allsvenskans bästa städgubbe, Gurra och B. Jörgens oförmåga att inpränta tydliga roller på innermittfältet. Det är någon slags halvmesyr, vilket gör att våran backlinje blir betydligt mer exponerad för farliga situationer. Att få innermittfältet att funka är rent spelmässigt, prio nummer ett.

Jörgen verkar inte själv se problemet dock. Han gör ju ingenting åt det. Lösningen är bara att spelarna får spela en match till tillsammans, så går det nog bättre. och framförallt, 4-4-2 igen med samma rollfördelning.

Förändring är av ondo.
Citera
2016-10-05, 20:16
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnemats
Det hade varit lite roligt om Isak spelade ut sitt kontrakt och gick som bosman.

Hoppas kan man ju, men jag tror inte det är helt omöjligt. Chansen finns.
Citera
2016-10-05, 20:52
Medlem
OleYellers avatar
Isak kommer såklart ge AIK en alldeles för stor summa pengar. Eftersom jag trots allt vill se honom lyckas så... Låt oss hoppas på något i 30mkr-klassen.

En intressantare fråga är var man ska gå för optimal utveckling numera? Den biten diskuteras för lite och transfersumma för mkt. Liga? Klubb? Jag har inte läst många välgrundade förslag i den frågan.
Citera
2016-10-05, 21:03
Bannlyst
Hur ställer ni aikare er till att Martin Ö som var betydligt mer jagad och ett namn på gemen mans läppar bara gick för 20 miljoner + klausuler? (20-30 miljoner men tror det var ca 20 mijljoner) Medan ni tror att Isak skulle gå för minst 82 miljoner kr? (Rekordsumma)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in