2016-02-09, 20:36
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Är inte du stockholmare? Kommunen(och länet, då även kommuner som Solna, där nästa 10% är statligt anställda) är ju fullständigt fullproppad med skattepengadiande byråkrater inom statlig sektor.

Det är alltid roligt när sådant här kommer på tal, det finns ca 72 000 statligt anställda i Stockholms län, dvs 32 statligt anställda per 1000 inv. Om man jämför med t ex Västra Götalands län, eller Skånes län, så finns det ca 32 000 statligt anställda i VG länet, dvs 20 statligt anställda per 1000 inv. I skåne, ca 27 000, dvs 20 statligt anställda per 1000 inv.

I runda slängar, så pumpas det in ca 1,4 miljarder kronor mer varje månad i Stockholms län, splittar man detta på antalet invånare i länet, så kan man säga att varje person i Stockholms län, får 629 kronor mer varje månad än motsvarigheterna i de två övriga länen, med andra ord, den lokala ekonomin får ett nettobidrag på 1,4 miljarder varje månad, på årsbasis blir det 16,8 miljarder.

På ett år, blir det 7553 kronor per invånare, det existerar dock något som kallas kommunalekonomisk utjämning, och använder man sig av SCBs statistik, så var utfallet för dessa tre län, 2015, kr/invånare, följande.

Summa summarum, Stockholms läns invånare, fick efter att ha lämnat ett kommunalutjämningsbidrag på 389 kr/inv, ett netto på ca 7164 kr per skalle 2015.

Men det slutar ju inte där, den stora statliga sektorn i Stockholms län ger ju självklart ringar på vattnet, köpkraften ökar, så det fungerar även som indirekta subventioneringar till den privata sektorn, framförallt inom branscher så som t ex handeln, vilket då givetvis generar arbetstillfällen. Som grädde på moset, så är precis allting dyrare i Stockholms län, så vi(dvs vi som på något sätt betalar skatt till Staten) drar på oss en stor fet jävla alternativkostnad. Rent logiskt, om man vill skära i kostnadsmassan, så borde skiten omlokaliseras till t ex Norrland, där löner och marknadshyrorna på kontorslokaler är betydligt lägre.

Hade de två ovanstående länen, haft ungefär samma antal statligt anställda per 1000 inv, så hade dessa två arbetsmarknadsregioner, fått ett statligt månatligt bidrag på 524 MSEK i Skånes fall, och 651 MSEK i VG läns fall. Högre, om man hade justerat upp lönerna till den lönenivå som de skattepengadiande byråkraterna i Stockholm får ut varje månad.

Den gamla devisen, kasta inte sten i ett glashus lämpar sig väl.

Inget fel på Stockholm förstås. Det är en vacker stad, med en hel del trevliga människor, och jag trivdes utmärkt där när jag pluggade, men sedan finns det individer som mest får staden att framstå som ett tillhåll för den del av befolkningen som blev tappade som barn lite för många gånger under uppväxten.
Herregud vilket dravel. Sverige existerar på huvudstaden Stockholms mandat och inte tvärt om. Övriga landet har alltså inte "gett" Stockholm några myndighetsjobb och pengar, Stockholm har skapat dem.
Citera
2016-02-10, 00:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Herregud vilket dravel. Sverige existerar på huvudstaden Stockholms mandat och inte tvärt om. Övriga landet har alltså inte "gett" Stockholm några myndighetsjobb och pengar, Stockholm har skapat dem.

Ja industrisverige som byggt landet har ju verkligen varit känt som något från Stockholm......

Dock får vi glatt leva med Stockhomspolitik, eller "saker som låter bra bara inte vi själva behöver uppleva det"-politik.
Citera
2016-02-10, 05:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Jag tror fan aik kommer floppa. De kommer få en jävulsk massa 0-0 matcher, men det blir inget top 5 i år.

Hoppet är det sista som lämnar en!
Och Djurgården åker ut
Citera
2016-02-10, 05:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Largeone
Din jävla dumhuvud, konkurensen var lika hård innan 90-talet eftersom fotboll var en värdsport långt innan dess. Eller menar du att AIKs guld från 92 inte är ngt att bry sig om eftersom IFK Norrköpings lag 2015 skulle vinna med 8-0 mot dom pga tempo och utveckling av spelet.

Det finns ingen jämförelse mellan Leicester och Norrköping.

Norrköping är top 3 i allsvenskan genom tiderna med 13 sm guld Leicester har inga liga tittlar.
Norrköping ligger i toppskiktet av maratontabbelen och är ett av dom lagen som är Allsvenskan per definition. Liecester är inte top 30 historiskt i England.

Senaste framgångsperioden var mellan 88-94 med 1 sm guld 3 cup guld och 4 stora silver. Mellan 95-2010 hade klubben sin sämsta period i historien.

Nu är vi Svenska mästare för att vi var bäst 2015 frågor på det Ville valle.?

Oddsbolagen har samma tycke angående Peking som mig och jag skrev ej om konkurrensen! Jag skrev om kvalitén på fotbollen
Citera
2016-02-10, 07:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ville91
Oddsbolagen har samma tycke angående Peking som mig och jag skrev ej om konkurrensen! Jag skrev om kvalitén på fotbollen

Och i vanlig ordning kommer aikarna få känna på det de kan bäst: vara där men aldrig ta det.
Citera
2016-02-10, 07:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PalmiNio
Och i vanlig ordning kommer aikarna få känna på det de kan bäst: vara där men aldrig ta det.
AIK är iaf ett stabilt topplag. Var väl 2014 Peking nästan åkte ut?
Citera
2016-02-10, 09:00
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Och Djurgården åker ut

Behövs ingen smiley för att påpeka det. Risken är rätt stor att vi gör det då vi saknar en riktigt bra spelfördelare och renodlad målskytt. Backlinjen är inte helt hundra heller iom att Emil försvunnit så vi kommer definitivt få det förbannat tufft. Man kan alltid hoppas på att någon kliver fram och gör det där lilla extra, men man kan fan inte förlita sig på det år ut och år in som vi gjort senaste säsongerna.
Citera
2016-02-10, 09:08
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.S
ja, det är ju faktiskt så att spelbolagen har som främsta intresse att tjäna pengar, tro det eller ej. att ge folk 21 gånger pengarna för norrköping-guld ifall deras analytiker uppskattar chansen för detta som större är det samma som att bjuda in folk att (i längden) tjäna pengar på deras bekostnad. låter inte som något jättesmart va?

Unibet ger 12 ggr nu, men jag tycker det är ett bra odds för det finns större frågetecken på både Malmö, AIK och Göteborg. Göteborg och AIK har blivit av med Allsvenskans två MVP från förra året, Goitom och Svensson, och Malmö har en tränare som är oprövad som huvudtränare.

Vilka är det som spelare på Malmö till 2,75?
Senast redigerad av mishima 2016-02-10 kl. 09:16.
Citera
2016-02-10, 09:12
Medlem
Citat:

Du vet inte själv vad du skriver,om AIK vinner guld i år behöver vi inte bry oss om det guldet om 20 år för kvaliten på fotbollen var så mkt lägre 2016 än 2036 har jag förstått dig rätt ?.

Så Sm guld statistiken i Nuläget är Norrköping 1, Malmö 3, Elfsborg 1, Helsingborg 1.
alla andra klubbar 0 för kvaliten var lägre innan 2010 så vi räknar inte dom gulden.
Gå och lägg dig och skit på dig en gång för alla.
Citera
2016-02-10, 10:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Vilka är det som spelare på Malmö till 2,75?
Med den överlägsna ekonomin och truppvärdet så skall Malmö vinna allsvenskan, allt annat är katastrof.
Citera
2016-02-10, 10:13
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Med den överlägsna ekonomin och truppvärdet så skall Malmö vinna allsvenskan, allt annat är katastrof.

Klart man ska vara favoriter, men är det någon som ser det där oddset som spelvärt?
Citera
2016-02-10, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Klart man ska vara favoriter, men är det någon som ser det där oddset som spelvärt?

Låt mig säga så här, det lär knappast vara någon blåvitt- eller aiksupporter som bettar på MFF till det oddset, inte heller som du är inne på lär någon oberoende tycka det är spelvärt. Så kvar är ju frågan då, vilka spelar på MFF till detta allt för låga odds?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in