2015-12-30, 17:50
Medlem
Delicates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
CD spelaren kan du få igång genom att gå in till närmaste mekonomen eller renault-verkstad och be om koden.

Mekonomen gör det inte. Renault ska ha 125kr för beställning av koden.
Citera
2015-12-30, 17:52
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaegarn1337
Så jag ska testa det du skrev Hurt-Åke, är det svårt att byta kabelsko utifrån vad du ser på bilden jag bifogade? Den länken du skickade, måste jag både byta plus och negativa batterikabelskosatsen?

Det räcker att du byter den som sitter löst. Det var bara minus som inte gick att dra åt tillräckligt, eller hur?

Den du köper på Biltema klämmer du bara dit på den yttersta delen av kabeln, där kabeln är avskalad. Eventuellt måste du ta bort den fastklämda "plåtbiten" som nu sitter ytterst på kabeln. Det kräver troligen en avbitartång.

Använd lite sunt förnuft så ska du få dit den hur lätt som helst!

(Såg nu att det inte är batteripolens storlek som skiljer på de två sorter som Biltema säljer. Det är kabelns diameter som skiljer. Försök att uppskatta kabelns storlek så du köper rätt.)

Alternativt:
Om det inte går att skruva åt en batterisko ordentligt så kan det hjälpa att göra batteripolen lite tjockare genom att placera något i ledande material runt den (t ex ett fint stålnät, har jag sett på vissa bilar jag haft).

Disclaimer:
Jag vill inte lura dig att göra något som inte löser ditt problem. Så är du helt säker på att den är lös på minuspolen?

Om så. Testa att vrida om startnyckeln samtidigt som någon annan vickar på batteriskon. Går startmotorn då så är det definitivt bara dålig kontakt som du fixar med någon av ovanstående lösning.
Citera
2015-12-30, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Det räcker att du byter den som sitter löst. Det var bara minus som inte gick att dra åt tillräckligt, eller hur?

Den du köper på Biltema klämmer du bara dit på den yttersta delen av kabeln, där kabeln är avskalad. Eventuellt måste du ta bort den fastklämda "plåtbiten" som nu sitter ytterst på kabeln. Det kräver troligen en avbitartång.

Använd lite sunt förnuft så ska du få dit den hur lätt som helst!

(Såg nu att det inte är batteripolens storlek som skiljer på de två sorter som Biltema säljer. Det är kabelns diameter som skiljer. Försök att uppskatta kabelns storlek så du köper rätt.)

Alternativt:
Om det inte går att skruva åt en batterisko ordentligt så kan det hjälpa att göra batteripolen lite tjockare genom att placera något i ledande material runt den (t ex ett fint stålnät, har jag sett på vissa bilar jag haft).

Disclaimer:
Jag vill inte lura dig att göra något som inte löser ditt problem. Så är du helt säker på att den är lös på minuspolen?

Om så. Testa att vrida om startnyckeln samtidigt som någon annan vickar på batteriskon. Går startmotorn då så är det definitivt bara dålig kontakt som du fixar med någon av ovanstående lösning.

Ja den som är lös är den på minuspolen. Du menar att jag ska testa vrida på kabelskon medan någon testar att vrida nyckeln, och då kommer den fungera på tomgång? men sedan dö när jag slutar vrida eller vadå? Låter farligt!

När jag skulle ta ur batteriet idag, så skruvade jag dit och på foten som sitter från början så blev det en gnista, betyder det något i sig? Kanske att det just som du säger att det inte är batteriet som är dåligt utan fästet vid foten? Jag trodde jag skulle få någon stöt eller något, känns farligt att hålla på så nära batteriet när man egentligen inte vet vad man gör, men det är alltså ingen fara?

Tack för alla dina råd och tips, detta ska nog gå vägen!
Citera
2015-12-31, 16:15
Medlem
Kom på nu att jag hade problem med kabelskon på min Clio-00 också, den började glappa och satt inte fast ordentligt. Bytte kabelskon till en vanlig som jag köpt på Biltema, vilket var väldigt lätt, sen funkade det som det skulle.
Citera
2015-12-31, 16:33
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ja den som är lös är den på minuspolen. Du menar att jag ska testa vrida på kabelskon medan någon testar att vrida nyckeln, och då kommer den fungera på tomgång? men sedan dö när jag slutar vrida eller vadå? Låter farligt!

När jag skulle ta ur batteriet idag, så skruvade jag dit och på foten som sitter från början så blev det en gnista, betyder det något i sig? Kanske att det just som du säger att det inte är batteriet som är dåligt utan fästet vid foten? Jag trodde jag skulle få någon stöt eller något, känns farligt att hålla på så nära batteriet när man egentligen inte vet vad man gör, men det är alltså ingen fara?

Nej jag menar att du ber någon rucka lite på den lösa batteriskon samtidigt som du vrider startnyckeln. Om startmotorn då sporadiskt fungerar eller om den t.o.m fungerar såpass att motorn går igång så kan du vara helt säker på att det handlar om glapp och inget annat fel.

Och nej, det är inte farligt och ger ingen stöt. Visst kan det gnistra lite men en stöt får man inte så länge man inte ingår i strömkretsen. Ta bara inte på någon av batteripolerna och/eller någon del av bilen samtidigt så är det lugnt.

Lycka till och gott nytt år!
Citera
2016-01-01, 08:18
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:

Du kan inte få en stöt av 12 Volt. Du kan ta på polerna utan problem. Foten på batteriet ska inte vara strömförande och har inget med funktionen att göra. Det finns bara + och - på ett batteri och där kan det gnistra om något är påslaget i bilen typ radion. Jag kan ha missförstått vad "foten som sitter från början" betyder. Det är väl den klamma längst ner på batteriet som håller batteriet fast i bilen du menar?
Senast redigerad av PeterNoster 2016-01-01 kl. 08:22.
Citera
2016-01-01, 17:41
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Du kan inte få en stöt av 12 Volt. Du kan ta på polerna utan problem.

Nej det stämmer inte. Jag har fått stötar från bilbatterier när jag varit oförsiktig. Kan göra rejält ont!
Citera
2016-01-01, 18:36
Medlem
Gores avatar
Citat:
Nej det stämmer inte. Jag har fått stötar från bilbatterier när jag varit oförsiktig. Kan göra rejält ont!

Nej ,det går inte att få en stöt från 12 v i ett bilbatteri.
Du kan prova att hålla fingrarna hur länge som helst på de båda polerna och du kommer inte att märka ett skit.

Vad man ska låta bli är att kortsluta mellan polerna med ett elektriskt ledande föremål (det är inte detsamma som någon del av din kropp...)
Citera
2016-01-01, 21:21
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:

Bilbatterier alltså. Hur många hade du seriekopplat?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in