Citat:
Ursprungligen postat av
Jaegarn1337
Så jag ska testa det du skrev Hurt-Åke, är det svårt att byta kabelsko utifrån vad du ser på bilden jag bifogade? Den länken du skickade, måste jag både byta plus och negativa batterikabelskosatsen?
Det räcker att du byter den som sitter löst. Det var bara minus som inte gick att dra åt tillräckligt, eller hur?
Den du köper på Biltema klämmer du bara dit på den yttersta delen av kabeln, där kabeln är avskalad. Eventuellt måste du ta bort den fastklämda "plåtbiten" som nu sitter ytterst på kabeln. Det kräver troligen en avbitartång.
Använd lite sunt förnuft så ska du få dit den hur lätt som helst!
(Såg nu att det inte är batteripolens storlek som skiljer på de två sorter som Biltema säljer. Det är kabelns diameter som skiljer. Försök att uppskatta kabelns storlek så du köper rätt.)
Alternativt:
Om det inte går att skruva åt en batterisko ordentligt så kan det hjälpa att göra batteripolen lite tjockare genom att placera något i ledande material runt den (t ex ett fint stålnät, har jag sett på vissa bilar jag haft).
Disclaimer:
Jag vill inte lura dig att göra något som inte löser ditt problem. Så är du helt säker på att den är lös på minuspolen?
Om så. Testa att vrida om startnyckeln samtidigt som någon annan vickar på batteriskon. Går startmotorn då så är det definitivt bara dålig kontakt som du fixar med någon av ovanstående lösning.