2015-12-29, 23:13
Medlem
ozones avatar
Har en 2004 passat 1.8t som vid några tillfällen skrapat och gnisslat. En gång lät det som att något föremål fastnat mellan underrede och vägbana, liksom skrapade. Sedan försvann ljudet och allt var bra. Här om dagen började det gnissla ungefär som när man får sten/sand/grus i bromsarna. Efter en stund försvann detta. Idag körde jag ut från parkeringen och då började det gnissla från framhjulen. Från parkeringen gör jag en vänster, en höger och en vänstersväng innan jag är ute på vägen. Gnisslade hela tiden och tillslut stannade jag för att kolla vad det var. Såg inget konstigt varken under bilen eller kring bromsarna. När jag körde vidare hade det slutat gnissla. Efter en mil kände jag runt fälgen, navet och mot bromsarna - men ingen värme. Borde således inte vara hjullagret som spökar.

Borde inte heller handla om en sten eftersom det återkommer. Vad kan det vara?
Citera
2015-12-29, 23:18
Medlem
franges avatar
Kolla så det inte sitter någon skyddsplåt innanför/bakom bromsskivan som skrapar mot. Har varit med om att det funnits, och dessa böjts till av något man kört på (trädgren, snö, skräp etc) och sedan skrapat mot bromsskivan ungefär som du beskriver.
Citera
2015-12-29, 23:22
Medlem
Kan vara en sten som kommit i kläm men som ändrar läge ibland.
Citera
2015-12-29, 23:42
Medlem
ozones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Kan vara en sten som kommit i kläm men som ändrar läge ibland.

Borde väl slitas ner efter några mil, eller försvinna efter några inbromsningar, eller att man backar?
Citera
2015-12-29, 23:44
Medlem
ozones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Kolla så det inte sitter någon skyddsplåt innanför/bakom bromsskivan som skrapar mot. Har varit med om att det funnits, och dessa böjts till av något man kört på (trädgren, snö, skräp etc) och sedan skrapat mot bromsskivan ungefär som du beskriver.

Har inte kört i djup snö eller kört på något. Om det nu är någon skyddsplåt som skrapar emot, borde inte det vara ett konstant skrapande och inte något som kommer och går?
Citera
2015-12-30, 04:41
Medlem
Fuzzs avatar
Stenen brukar lägga sig så den inte kommer loss själv. Ganska vanligt på vw.
Citera
2015-12-30, 07:50
Medlem
Rookie81s avatar
Hade samma på min Volvo V50 och då var det bromssköldarna fram som låg emot vid svängar. Jag plockade bort hjulen och böjde till dem där de såg ut att ligga för nära. Kan hända att man kommer åt sköldarna genom att göra fullt rattutslag också så man slippar ta loss hjulen.
Citera
2015-12-30, 10:21
Medlem
Tycker det låter som en sten i bromsarna. Hamnar det en sten med passande storlek ner mellan bromsklossarna och skivans nav kan det skrapa förfärligt tills stnen hoppar till och då kan det vara tyst länge. Sen ramlar den dit igen. Stenen kan inte ta sig ut själv. Har den fastnat rejält kan det bli så att man måste demontera bromsbeläggen för att komma åt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in