2015-12-29, 16:07
  #1
Medlem
SteelMagnolias avatar
http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article3954621.ece

"De båda läkarstudenterna tjänade, enligt åklagaren, flera miljoner på att rekommendera aktier i olika börsforum på nätet - och sedan sälja. Nu närmar sig ett beslut i åtalsfrågan i målet, som betraktas som unikt och principiellt viktigt."

Är det någon som vet vilket forum detta handlar om och vilka personerna är?
Citera
2015-12-29, 18:30
  #2
Medlem
4nkans avatar
Ursäkta mina dumma frågor, men jag som nybörjare undrar hur dom kan ha vetat att dom sålt? Inte handlat på KF antar jag?

Sen så tycker jag att det där sker ju dagligen? Alla profiler på Twitter/olika forumen haussar ju sina innehav varje dag?

Vissa stora profiler behöver ju bara visa sin portfölj så ökar värdet några procentenheter upp.
Citera
2015-12-29, 18:37
  #3
Medlem
Det är bloggar på Redeye.
Citera
2015-12-29, 19:04
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4nkan
Ursäkta mina dumma frågor, men jag som nybörjare undrar hur dom kan ha vetat att dom sålt?

Börsen övervakas av en massa olika elektroniska system som känner av "fuffens". Du är inte hemlig när du handlar över börsen.


Citat:
Ursprungligen postat av 4nkan
Inte handlat på KF antar jag?

Kontotypen spelar ingen roll. Man kan inte göra vad som helst bara för att man använder en Kapitalförsäkring. Banken du har den hos, och i därigenom i förlängningen även myndigheterna, ser självklart fortfarande att det är du som handlar.

Sen kan jag tycka att det rent moraliskt inte är någonting fel i vad de sysslat med, men det är ju en annan sak.
Citera
2015-12-29, 19:36
  #5
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Sen kan jag tycka att det rent moraliskt inte är någonting fel i vad de sysslat med, men det är ju en annan sak.

Kan du utveckla hur det inte är omoraliskt vad de har gjort?

Själv kan jag tycka att det är väldigt omoraliskt att utnyttja sin kunskap inom en bransch för att medvetet vilseleda och utnyttja okunskap hos andra för sin egen vinning.
Citera
2015-12-29, 20:03
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Kan du utveckla hur det inte är omoraliskt vad de har gjort?

Själv kan jag tycka att det är väldigt omoraliskt att utnyttja sin kunskap inom en bransch för att medvetet vilseleda och utnyttja okunskap hos andra för sin egen vinning.

Det är upp till var och en att själv veta och ta ansvar för vad man köper. Jag ser inget fel i att de hittar ett bolag som de anser vara undervärderat - köper det - skriver en aktieanalys om att det är undervärderat - kursen stiger och de anser att det inte längre är undervärderat och därför säljer.

Enda gången det är moraliskt fel är om de medvetet skriver felaktiga saker, men så har inte varit fallet enligt vad jag har förstått. Allt de har skrivit har varit korrekt.Klart de säljer om kursen stiger 50%, vem gör inte det?

Vad är det som är det omoraliska?
Att de köper aktien?
Att de skriver att de tycker aktien är undervärderad?
Att de säljer aktien?

Man ska inte straffas för att man besitter större kunskap än marknaden.
Citera
2015-12-29, 20:37
  #7
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Det är upp till var och en att själv veta och ta ansvar för vad man köper. Jag ser inget fel i att de hittar ett bolag som de anser vara undervärderat - köper det - skriver en aktieanalys om att det är undervärderat - kursen stiger och de anser att det inte längre är undervärderat och därför säljer.

Enda gången det är moraliskt fel är om de medvetet skriver felaktiga saker, men så har inte varit fallet enligt vad jag har förstått. Allt de har skrivit har varit korrekt.Klart de säljer om kursen stiger 50%, vem gör inte det?

Vad är det som är det omoraliska?
Att de köper aktien?
Att de skriver att de tycker aktien är undervärderad?
Att de säljer aktien?

Man ska inte straffas för att man besitter större kunskap än marknaden.

Jag håller helt med dig om att det är helt okej såvida de anser att aktien faktiskt är undervärderad - men detta är något jag är högst tveksam till att dessa klarar av att värdera trots deras utbildning. Det krävs enorm erfarenhet och tid för att kunna göra en rättfärdigad analys av en medicinaktie som jag har förstått att de har varit inne och analyserat.

Så i mina ögon är det mer sannolikt att de helt enkelt har sett en möjlighet att tjäna pengar genom att haussa aktier via bloggar.

Om de har skrivit felaktiga saker eller inte vet inte jag heller (vilket isåfall gränsar till en brottslig handling?) men jag antar som du att detta inte är fallet. Men man kan dock göra väldigt gynnsamma analyser där man bortser från en mängd risker och information som talar emot caset när man gör sin risk-reward/riktkurs-bedömning. Detta är ungefär även vad en viss person gör på detta forumet och BS, nu senast i WNT. I min mening lika förkastligt.

Det omoraliska är att de skriver en analys där de medvetet använder sin kunskap för att måla upp en otroligt positiv bild av en aktie i syfte att haussa upp kursen för att senare utnyttja detta ökade intresset för att sälja av till högre kurs. Således är det alla tre handlingarna ihop och tidsaspekten som gör detta omoraliskt.

Dock håller jag med dig om att det är en stor del egenansvar i detta hos de som blint köper aktien. Det är ytterst få som lägger ner mycket energi på en blogganalys av rent altruitiska motiv! Men ändå så tycker jag att man inte bör uppmuntra till denna typ av beteende.

Sen ska man absolut inte straffas för att man besitter kunskap som marknaden inte har, men i detta fallet så består deras kunskap främst av en rent medicinsk terminologi och kunskap som gör att de kan ge sken av att förstå aktiens värdering - något vilket de i det stora hela egentligen inte har. För jag har ytterst svårt att se att ett par läkarstudenter klarar av att skapa en korrekt riktkurs för ett biotech/medicinbolag med en produkt i preklinisk/klinisk utveckling.
Citera
2015-12-29, 20:48
  #8
Medlem
SteelMagnolias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
Det är bloggar på Redeye.

Vilka signaturer rör det sig om? Någon som vet?
Citera
2015-12-29, 21:38
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SteelMagnolia
Vilka signaturer rör det sig om? Någon som vet?

Nej, det vet jag inte. Det stod i tidningarna om detta för några månader sedan och då stod det att det gällde bloggar på Redeye. Men blir det ett åtal är det bara att beställa en kopia på förundersökningen från tingsrätten för den som är intresserad.
Citera
2016-04-28, 17:15
  #10
Medlem
SneakyBandits avatar
Nu drar rättegången igång verkar det som.
Aktietipsande studenter åtalas - TT
http://tt.omni.se/cfc83596125e9e686cc9fada1d949d698c212710
Citera
2016-11-10, 14:26
  #11
Medlem
Detta är nu uppe i tingsrätten.

http://dn.se/ekonomi/atalade-lakarstudenter-slar-ifran-sig/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in