Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-20, 18:24
  #325
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yinool0401
Mord på Fredrik Patina december 20161209 renderade i vållande...

Påfölj 1 år och 6 månader.

Här är domen

http://docdro.id/IBDo08n

Nej, han blev FRIKÄND för vållande
Det han döms för var ett antal andra brott.


Men varför blir inte Angola-medborgaren utvisad!?
__________________
Senast redigerad av Flor-Ida 2016-05-20 kl. 18:27.
Citera
2016-05-20, 19:40
  #326
Medlem
Yinool0401s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Nej, han blev FRIKÄND för vållande
Det han döms för var ett antal andra brott.


Men varför blir inte Angola-medborgaren utvisad!?

Fars
Citera
2016-06-23, 11:31
  #327
Medlem
Yinool0401s avatar
Blev domen överklagad?
Citera
2016-06-23, 12:49
  #328
Medlem
Yinool0401s avatar
Ja, domen är överklagad av tilltalade Strandman Akpa, Justitiekanslern gällande ersättning, tilltalade Sundqvist, tilltalade Moli, advokat Lagerling gällande ersättning, åklagaren samt målsägande Delestedt Jägstam.
Citera
2016-06-23, 13:17
  #329
Medlem
Det går ju aldrig att veta hur rätten kommer döma men hovrätten har haft en tendens att skärpa påföljden vid våldsbrott den senaste tiden är iaf min åsikt. Ska bli intressant att se.
Har för övrigt läst fup, hela negerligan tjallar ju på varandra
__________________
Senast redigerad av admsndbrg 2016-06-23 kl. 13:22.
Citera
2016-10-27, 16:50
  #330
Medlem
Nu har jag läst igenom domen. jag har förkortat några namn.

Fredrik Patina,BO, av polskt ursprung, var granne med Delestedt.
Denna Delestedt (härefter kallad Langaren) var välkänd försäljare av diverse preparat. Mycket spring i trappen pga detta. De flesta grannar som blev förhörda efter gärningen vittnar om detta.

Patina umgicks en del med denna yngre langare. När de vart ute och ätit middag gick dom hem o fortsatte att umgås hos langaren.

Fyra män gör hembesök hos langaren för att driva in en skuld på 1.500kr. Patina är kvar i lägenheten när detta besök sker. Det uppstår konflikt mellan BO Patina och dessa fyra män. Jag tolkar det som att BO gått emellan under detta indrivningsförsök och faktiskt försökt försvara Langaren Delestedt.

De fyra som genomför indrivningen är

1. Carlos Moli f 80. han har helt 23 (tjugotre) punkter i belastningsregistret. Han har medborgarskap i Angola. han begärs ej utvisad. Utan döms till fängelse i 1,5 år. Doms ej för mord, (som yrkats) utan till grov misshandel. DOM: 1,5 års fängelse. Det anses klarlagt att man sparkat mot BO:s huvud.


2.Alexander Akpa f 96. DOM : Döms för rån och stöld. 10 månader. Han har tagit saker från langarens lägenhet.

3. Jonas Sundqvist f 93. 10 punkter i belastningsregistret. DOM döms till rån 1 år 1 månad.

4. Den fjärde mannen. Blev aldrig gripen.

Kan tillägga att Langaren troligen bor kvar i huset. Hans namn står ivarjefall i porten.

Avslutningsvis. BO Patinas far dog några år tidigare i samma lägenhet. Han blev också mördad.

Frågor på det?
Citera
2016-10-27, 17:16
  #331
Medlem
Yinool0401s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinsatser
Nu har jag läst igenom domen. jag har förkortat några namn.

Fredrik Patina,BO, av polskt ursprung, var granne med Delestedt.
Denna Delestedt (härefter kallad Langaren) var välkänd försäljare av diverse preparat. Mycket spring i trappen pga detta. De flesta grannar som blev förhörda efter gärningen vittnar om detta.

Patina umgicks en del med denna yngre langare. När de vart ute och ätit middag gick dom hem o fortsatte att umgås hos langaren.

Fyra män gör hembesök hos langaren för att driva in en skuld på 1.500kr. Patina är kvar i lägenheten när detta besök sker. Det uppstår konflikt mellan BO Patina och dessa fyra män. Jag tolkar det som att BO gått emellan under detta indrivningsförsök och faktiskt försökt försvara Langaren Delestedt.

De fyra som genomför indrivningen är

1. Carlos Moli f 80. han har helt 23 (tjugotre) punkter i belastningsregistret. Han har medborgarskap i Angola. han begärs ej utvisad. Utan döms till fängelse i 1,5 år. Doms ej för mord, (som yrkats) utan till grov misshandel. DOM: 1,5 års fängelse. Det anses klarlagt att man sparkat mot BO:s huvud.


2.Alexander Akpa f 96. DOM : Döms för rån och stöld. 10 månader. Han har tagit saker från langarens lägenhet.

3. Jonas Sundqvist f 93. 10 punkter i belastningsregistret. DOM döms till rån 1 år 1 månad.

4. Den fjärde mannen. Blev aldrig gripen.

Kan tillägga att Langaren troligen bor kvar i huset. Hans namn står ivarjefall i porten.

Avslutningsvis. BO Patinas far dog några år tidigare i samma lägenhet. Han blev också mördad.

Frågor på det?

Bra sammanfattning. Kommer det här upp i hovrätten snart? Det har ju överklagats av vissa av parterna såvitt jag vet.

D-Stedt/Langaren fälldes också för diverse innehav i en separat rättegång, eller det nämndes att det skulle bli separat åtal i vilket fall. Dom hittade ju säkert en del i samband med utredning/husrannsaken hos langaren.
Citera
2016-10-27, 18:48
  #332
Medlem
jo, det var väldigt tydligt från fotona i lägenheten vad som pågått. på flera ställen div påsar med narkotika och andra tillbehör.

BO hade kokain i blodet. Patina har utpekats som "familjefar" o visst han hade en dotter, men jag tycker inte ansvarsfulla föräldrar använder tunga droger. här kan man givetvis ha olika åsikter, o det respekterar jag.

jag vet inget om när HovR tar upp det hela.

jag tänker så här:

1. VARFÖR yrkar inte åklagaren på utvisning för Moli? Åklagaren måste ta upp detta, annars kan inte domstolen besluta om det. 23 punkter o nu detta???
Jag förstår ej detta. När ska vi använda utvisning? Moli har ej överklagat. Han kom ju enkelt undan.

2. jag tycker inte det framgår klart varför han ej dömts för vållande till annans död.(om inte mord)

3. Langaren får panik. Ringer INTE till polis (!) när BO/grannen ligger avsvimmad/döende på golvet i trappan. Han tar istället taxi till brorsan som bor i Värmdö o dyl.

4. mera info med Fup (förundersökningsprotokoll ) och TingsR dom finns på mord.nu
Citera
2018-03-17, 23:56
  #333
Medlem
AssetManagements avatar
Läst denna FUP på mord.nu. Att inte Moli åkte in på livstid är en gåta. GW borde ta upp detta som ett cold case i sin nya serie som ska produceras av TV4.
Citera
2018-07-10, 12:51
  #334
Medlem
AssetManagements avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinsatser

Avslutningsvis. BO Patinas far dog några år tidigare i samma lägenhet. Han blev också mördad.

Frågor på det?


Var hittar du att Patinas far dog i samma lägenhet och att han också blev mördad? Låter smått osannolikt.
Citera
2018-07-31, 21:11
  #335
Medlem
AssetManagements avatar
Läste FUP:en igen. Lite mer noggrant denna gång. Några reflektioner:

Patina var nog inte den familjefar som hans sambo beskrev honom som. Anledningen till det är flera.

När polisen besökte sambons föräldrar i Eskilstuna för att lämna dödsbeskedet så svarade sambons far att "Patina var inte någon som han själv. Att han jobbat hårt för sina pengar i sitt liv medan Patina gillade snabba pengar", vad sambons menade med det kan man spekulera i, men det krävs inget snille för att räkna ut att han syftade på narkotika.

Patina hade en del kontanter i omlopp. Det låg några 500-lappar på köksbordet i hans lägenhet när husransakan genomfördes. Det låg även ca 1500 kr i hans plånbok, som låg i hallen. Det hittades även en femhundring i hans bakficka där han låt ute i trapphuset.

Hans granne, "langaren" Jägstam, sa i förhör att de tidigare under mordkvällen var nere och hämtade cannabis i Patinas förråd, i syfte att sälja detta till några av Jägstams bekanta.

Patina hade heller inget arbete, eller eget företag, så man kan ju undra hur han försörjde sig. I ljuset av ovan så kan man gissa sig till att även Patina langade narkotika i någon omfattning. Kanske stod han "högre" upp i hierarkin så att han enbart sålde till andra langare, t.ex. Jägstam, och Jägstam sen var den som sålde till slutkunder. Läs: missbrukare. Detta är det mest rimliga. Eftersom Patina och Jägstam var "kompisar" så kan man ju undra vad som förde dom samman, om inte narkotika. Det var stor ålderskillnad mellan de båda. Patina var 42 när han dog, och Jägstam 27. Patina hade kokain i blodet när han dog, medan Kokain inte kunde påvisas i Jägstams blod. Kanske var det rent av så att Patina var det som brukade droger mest av de två?

Ovan förmildrar dock inte det brott han utsattes för som kostade honom livet, men kanske förklarar delvis att det gick som det gick. När man är påverkad av kokain så kan man få hybris och bli väldigt kaxig. Kanske fällde Patina några rasistiska kommentarer som fick Moli att slå ner honom. Att Moli inte fälls för mord, det kan jag köpa, då det inte var planerat att åka dit och slå ner Patina. Det var nog stundens hetta som gjorde att det inträffade, men dråp alt. vållande till annans död måste det vara.

Jag blev smått besatt av caset då jag tycker det är HELT sjukt att Moli, utan motiv, slår ner den oskyldige familjefadern Patina, som lämnar efter sig en dotter. Hela gänget Strandman, Sundqvist och Moli ger ett extremt osympatiskt intryck. Här har vi ett par killar som kommer åka in och ut från kåken. Gissar på att både Strandman och Sundqvist har afrikanska pappor, då de ser ut att vara mulatter, men de båda har svenska mammor (går att kolla upp via Ratsit).
Citera
2018-10-11, 08:16
  #336
Medlem
Gud så spännande att hitta denna tråden. Fredrik var min kusin men på grund av familjebråk så har jag inte träffat honom sedan början av 90-talet när jag 4-5 år.
Jag pratade med min mamma om detta och hon berättade att Patina var ett efternamn från hans polska mammas sida men också att Fredriks pappa avled i Polen på grund av en stroke för ett par år sedan.
Mamma sa även att det var marockanska ungdomar som hade sysslat med droger i trappuppgången och slagit Fredrik i huvudet, men det låter annorlunda från fup?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback