2016-02-17, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taskigt
Men detta då:
"I första hand ska större internationella banker ha rätt att beslagta kundernas tillgångar. Enda bankerna som garanterat får göra detta i Sverige är än så länge Nordea och Danske Bank, som anses internationellt systemhotande. I praktiken kommer alltså inte storbankerna längre omfattas av insättningsgarantin. Vilket i sig är positivt, om kunderna upplyses om detta och därmed kräver avsevärt högre räntor för att stanna kvar hos storbankerna."

http://cornucopia.cornubot.se/2015/01/nytt-beslut-bankerna-far-ta-dina-pengar.html
Det är ganska mycket "goodag yxskaft" över detta. Och alarmistiskt dravel. Men cornucopia har tidigare visat att han inte har någon ens basal förståelse för banking.

Nu har inte jag läst förslaget i detalj men antar på goda grunder att följande gäller om ett systemviktig bankinstitut blir konkursmässig:

* Ägarna förlorar allt. Därmed försvinner det egna kapitalet från bankens skuldsida.

* Insättningsförsäkringen träder in. Dvs försäkringsbolaget betalar ut insättningsgarantin. I Sverige är staten försäkringsbolaget. I Norge är det privat. Därmed försvinner alla skulder till privatpersoner på upp till 100 KEUR från bankens skuldsida.

* Om om det fortfarande är för mycket skuld kan då fordringsägarna förlora x% av sina fordringar på banken.

* Sedan omvandlas y% av fordringarna till aktiekapital.

På så vis har bankens balansräkning städats. Ägarna har förlorat allt. Små insättare har kompenserats fullt ut. Övriga fordringsägare har kanske förlorat och sedan fått ägarandelar i rörelsen för en del av sina fordringar.
Nu kan rörelsen drivas vidare.

Jag ser inte riktigt det stora problemet med detta. En ganska bra lösning.

Om man inte riktigt förstår vad jag skriver går det kanske lättade om man lägger till följande info:

* Ditt banksparande, dvs dina "pengar på banken", är en fordran på banken. Dvs det är bankens skuld till dig. Du har inte "pengar på banken" på riktigt, utan du är bara fordringsägare.

* När en bank gör kreditförluster så tappar den tillgångar. Men balansräkningen måste stämma. Så det egna kapitalet minskas motsvarande. Det egna kapitalet är bankens skuld till ägarna. När det egna kapitalet blir för litet så är banken konkursmässig.
Citera
2016-02-17, 23:29
Medlem
Vad händer om man har lån i den banken som håller på att kursa. Vem tar över mina lån?
Citera
2016-02-18, 01:36
Medlem
Citat:
Jag ser inte riktigt det stora problemet med detta. En ganska bra lösning.
Jo, om vi kunde göra snabba kast och inte stoppas kanske, så kunde marknaden ta en bank i veckan, nam... Men det är ju jag. Den som älskar en rå marknad där den är lämplig.
Är det det med fiat och banking?

Varför ska banken få leva vidare? Det är som 1800-talets partier, Jo, vi GÖR dem adekvata.
Banker skule må bäst av att inte "skapa" pengar, de får inlåna och utlåna. Riksbanken kunde då vägrat pengar till skit och pappus i kubuk men än mer guld och gröna skogar till investeringar.
Citera
2016-02-18, 19:56
Medlem
thissuitisblacknots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taskigt
Vad händer om man har lån i den banken som håller på att kursa. Vem tar över mina lån?
Den ekonomiska förening som köper skulden.
Citera
2016-02-22, 23:42
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grishka
Skitsnack, i Grekland var det staten som var skuldsatt, i Sverige är det svenskarna som är skuldsatta.
Både och.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in