Citat:
Ursprungligen postat av
FlashbackImprover
Fast det är ju inte så enkelt att säga att utbildning är irrelevant heller.
Du måste givetvis ha kunskap inom vad du planerar att jobba som. Visst kan man utbilda sig på egen hand (som jag gjort), men ett annat alternativ är att gå en officiell och certifierad utbildning. Då vet arbetsgivaren vad man får rent kunskapsmässigt, utan att behöva utföra tester (vilket sparar tid. Något som kan vara önskvärt om det är många sökande).
Så det beror väl hur du söker ditt jobb. Det finns två vägar. Antingen oannonserade platser via kontakter eller annonserade platser.
Den annonserade platsen får du klart bättre utgångsläge för om du gått en officiell utbildning.
Dessutom finns det andra fördelar med att ha gått en officiell utbildning. Du kan t.ex. betydligt lättare flytta till andra länder. Just stater lägger ju stor vikt vid att ha gått statligt certifierade utbildningar.
Så slöseri med tid skulle jag absolut inte säga att det är.
Beträffande ovan understrykt i ditt inlägg, kan jag bekräfta att sådana officiella "certifieringar" hjälper inte. Du kan gå på sådana fina accounting programs som är akrediterade av internationella organisationer. Det betyder inte per automatik att du kommer få ett när du är klar med utbildningen. Har du läst på högre nivå i Australien kommer du säkert kunna förstå vad jag menar.
Man skulle säkerligen kunna "uppgradera" sin utbildning genom att certifiera i olika arbetsverktyg som man använder på jobbet. Jag tror inom ekonomi, "Agresso" är ett program som används väldigt flitigt i branschen.
Jobbar man inom dataanalys , man kan säkerligen certifiera i något program som Cognos/SAS/SQL SERVER/Tableau/IBM SPSS. Men dessa certifieringar kostar en arm, en ben och pungkulorna om man inte ha en bra och stabil ekonomi.
I Australien kostade en Cognos certifiering lätt över 7,000 dollar.
Hur många kandidater skulle våga investera 20-30 tusen kronor på att uppgradera sin utbildning i form av certifieringar?